Testen

Subaru Levorg: blik op de weg

Wie bij ons “Subaru” zegt, denkt wellicht in de eerste plaats aan de WRX, XV of de BRZ. Maar de Japanners zijn ook gespecialiseerd in vierwielaangedreven breaks, die bij ons onder de radar blijven. Terecht?
  • Bervoets Wim
  • 31 december 2016
  • Subaru
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Discrete cvt
  • Eigenzinnig karakter
  • Gezond weggedrag
  • Standaard veiligheidsuitrusting
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Alleen benzine
  • Comfort achteraan
  • Ergonomie van de boordplank
  • Hoog verbruik
  • Materiaalkeuze

Zo is er sinds vorig jaar de Levorg, de opvolger van de Legacy, die bij ons vooral een bestaan in de marges leidde. De Levorg (wat trouwens staat voor LEgacy, reVOlution, touRinG) zal hier ook een nicheproduct worden, want hij is maar in één versie verkrijgbaar: als break, met 1.6 viercilinder turbobenzine boxermotor, met continu variabele transmissie en met vierwielaandrijving.

Maar het ziet er wel een potige break uit?

De luchthapper op de motorkap springt inderdaad meteen in het oog. Die verdeelt de meningen, want hij oogt enerzijds esthetisch niet erg elegant, maar geeft anderzijds wel een smoel aan deze anders nogal discrete break. De luchthapper is er trouwens niet voor de sier, maar voert verse lucht naar de intercooler van het motorblok. Verwacht weliswaar geen breakversie van de WRX, want in tegenstelling tot de testosteronbom in het Subaru-gamma stelt deze 1.6 het met 170 pk en 250 Nm. Cijfers? 0-100 km/u in 8,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u.

En binnenin?

Daar overheerst een typisch Japanse functionele sfeer. De gebruikte materialen op het dashboard en in het interieur ogen wat plastiekachtig, maar zitten degelijk in elkaar. Op het stuur kan de knoppenzee nogal intimiderend overkomen, maar na wat gewenning ben je er snel mee weg. Alleen de ergonomie laat een steekje vallen: de knoppen voor de (standaard) zetelverwarming vind je naar goede Japanse gewoonte op de middentunnel, en je hebt drie verschillende boordcomputers (tussen de tellers, in het infotainmentsysteem en centraal bovenop het dashboard), die je op drie verschillende plaatsen bedient (respectievelijk op het stuur, op het touchscreen en met een knop tussen de ventilatieroosters).

Over hoeveel ruimte beschikt de Levorg?

De Subaru biedt zowel vooraan als achteraan voldoende ruimte voor zijn passagiers. De kofferruimte mag er met zijn 522 liter best wezen, en onder de koffervloer zitten er nog enkele handige opbergvakken. Klap de achterbank neer (in 60/40-verhouding) en je kan het koffervolume uitbreiden tot 1.446 liter. De vlakke laadvloer die daardoor wordt gecreëerd, is mooi meegenomen.

Hoe doet die boxermotor het?

Zoals we zeiden: verwacht geen breakversie van de WRX. Niet qua geluid – want de boxermotor wordt bijzonder goed gedempt – maar ook de prestaties zijn vlot en correct zonder meer. De combinatie met de CVT-automaat doet hem voornamelijk op koppel rijden. We houden hier op de redactie meestal niet echt van CVT’s, maar het beruchte koffiemoleneffect wordt hier bijzonder goed gedempt, en Subaru voorziet virtuele verhoudingen voor de automaat, waardoor je zelfs ook met schakelpeddels aan de slag kan.

En qua rijdynamiek?

De Levorg beschikt standaard over permanente vierwielaandrijving, dus trekkracht en grip zijn steeds feilloos. Het geeft de Japanner in de bochten bovendien ook een gezonde dosis dynamiek, mede dankzij het lage zwaartepunt van de boxermotor en het aangenaam zwaar aanvoelend stuur. Verwacht weliswaar opnieuw geen WRX-prestaties: het weggedrag is desgewenst snedig en te allen tijde veilig. Het chassis zoekt een compromis tussen die rijdynamiek en comfort. De keerzijde is dat de stugge demping bij korte oneffenheden daardoor af en toe voor morrende geluiden vanop de achterbank zorgt.

Hoe zit het met de veiligheid?

Daar komen we bij het sterke punt van deze Subaru: de Levorg heeft sinds deze zomer recht op EyeSight, het veiligheidssysteem van de Japanners. Het was eerder al beschikbaar op de SUV Outback, en werkt vooral met twee camera’s aan weerszijden van de achteruitkijkspiegel in het interieur. EyeSight omvat onder meer een noodremhulp met aanrijdingswaarschuwing, rijstrookassistentie en een vermoeidheidswaarschuwing, een adaptieve snelheidsregelaar en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Het goede nieuws? Het hele EyeSight-pakket is volledig standaard.

Wat is er verder nog standaard?

Heel wat. Hou je vast: een achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing, automatische klimaatregeling, automatische led-koplampen, het EyeSight-systeem, zetelverwarming en een infotainmenstsysteem met scherm van 7” en digitale radio. Dat is de Comfort-uitrustingsversie. De Premium-versie kost € 4.000 meer en voegt daar een sportievere aankleding, elektrisch verstelbare zetels, een glazen panoramisch dak, een lederen interieur en een navigatiesysteem aan toe. Die twee laatste items zijn naast metaalkleur zowat de enige opties in de optielijst voor de Comfort-versie.

Hoeveel kost deze Levorg?

De Subaru Levorg in Comfort-uitvoering kost € 30.695, de Premium-versie kost € 34.695, dus € 4.000 meer. Maak de rekensom en het EyeSight-systeem voegde € 1.700 toe aan de eindfactuur vergeleken met de vorige versie van de Levorg zonder EyeSight. Wij tekenden een gemiddeld verbruik op van 9,6 l/100 km, een dikke twee liter meer dan wat Subaru zelf opgeef (7,1 l/100 km). De CO2-uitstoot van de Japanner bedraagt 159 g/km voor de Comfort-versie en 164 g/km voor de Premium-versie. Voor fleetrijders is het dus jammer dat Subaru zijn boxerdiesel niet in deze Levorg inplant.

Besluit?

De Subaru Levorg is een typische Japanner zoals we ze graag hebben: apart en eigenzinnig, met een bijzonder volledige uitrusting. De EyeSight-veiligheidsuitrusting doet daar nog een schepje bovenop, waardoor hij zeker een plek als te overwegen outsider verdient. Alleen jammer dat Subaru het alleen bij een benzineboxer en CVT-automaat houdt, waardoor hij niet het volledige doelpubliek bereikt dat hij verdient.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km