Testen

Subaru WRX STI: superlijm

De legendarische WRX STI is terug, zoals gewoonlijk met een indrukwekkende koetswerkkit. Hij is niet bedoeld om te paraderen langs terrasjes, maar een echte bruut.

  • Piette François
  • 29 augustus 2014
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Karakter van de motor
  • Prestaties
  • Temperament
  • Zeer doeltreffend weggedrag
  • Allesbehalve discreet
  • Tarief
  • Te braaf geluid?
  • Verbruik en uitstoot uit een ander tijdperk

De WRX STI gebruikt het relatief saaie koetswerk van de Impreza die verkocht wordt in de Verenigde Staten en Azië maar niet bij ons, maar dan met allerhande extensies. Van de grote achterspoiler tot de luchtinlaat op de motorkap en de vier uitlaten; echt discreet is het niet. Niet iedereen zal deze dosis testosteron smaken, maar dit is de geest van de WRX STI.

Terugblik

In het interieur dompelt Subaru de inzittenden onder in een sportieve maar lichtjes verouderde wereld. De kuipzetels, het zwarte en rode leder en de zwarte dakhemel doen wat ze kunnen om een sportieve sfeer te creëren, maar de grote knoppen, het weliswaar volledige maar grafisch verouderde multimediasysteem en  de algemene presentatie herinneren aan de Japanners van de jaren negentig.

Op papier

Niets nieuws onder de motorkap, deze nieuwe generatie hergebruikt de 2,5 liter viercilinder boxermotor van de vorige. De grote turbo blaast nog altijd even krachtig en levert ongeveer 300 pk en een koppel van 407 Nm. Alles gaat permanent naar de vier wielen, met een verdeling van het koppel die de bestuurder kan aanpassen. Subaru blijft weg van alle soorten dubbele koppelingen en houdt het bij een klassieke manuele zesversnellingsbak.

Niet evident bij lage snelheden

Terwijl de meeste sprotwagens steeds sterieler worden en gemakkelijker in gebruik, herinnert de WRX STI constant aan zijn temperament. Bij lage snelheden en manoeuvres is de bediening stevig en vraagt de koppeling een delicate dosering. Niet ideaal dus. Bovendien kennen we auto’s met een kleinere draaicirkel. De Intelligent-modus, die de gasrespons afzwakt, blijkt dan wel handig.

Voor echte sportievelingen

In de stad en op snelwegen is deze Subaru dus weinig geschikt. De grote turbo geeft de mechaniek niet genoeg adem onder 3.500 tr/min, de bediening verloopt stroef, de ophanging is droog en het verbruik loopt snel op. Kortom, je kunt hier beter aan ontsnappen en alternatieve, bochtige wegen opzoeken.

In de modus Sport of Sport Sharp toont de WRX STI zijn ware potentieel. De karaktervolle mechaniek ontwaakt vanaf 4.000 tr/min om het koetswerk te katapulteren met verbluffend veel energie. Een ‘ouderwets’ temperament waarbij je vaak moet schakelen om in de juiste toeren te rijden. De bediening is wat stroef maar wat tussengas verhelpt dit probleem. We betreuren alleen dat het typische motorgeluid niet wat sterker aanwezig is.     

Ballerina

Zodra er gedraaid wordt, gebeuren er wonderbaarlijke dingen. De grip op droog wegdek is duizelingwekkend: rem hard, mik naar de koord van de bocht en accelereer zodra jouw maag het toelaat. Dat is kort samengevat het concept. Op een nat wegdek wordt het nog leuker: bij het balanceren van de auto aan het begin van een bocht kun je gemakkelijk driften op de vier wielen.

De bediening van het differentieel blijft wel complex en bepaalt het al dan niet speelse karakter van de transmissie. Voor ons volstaat de Auto-modus, die goed werk verricht.

Prijs

Met een prijs vanaf 41.995 euro kost de Subaru ongeveer evenveel als een Audi S3 Sedan, die veelzijdiger is en een minder uitgesproken karakter heeft. Een stevige prijs dus en je moet ook rekening houden met een verbruik uit een ander tijdperk: 13,7 l/100 km met een gemiddelde rechtervoet. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat hij onder 11 l/100 km duikt. En dan spreken we nog niet over de CO2-uitstoot van 242 g/km.

Conclusie

Dit is iets voor kenners. De aankoop van een auto met van dit kaliber en met zo’n temperament veronderstelt een gepaste gebruiksomgeving en de nodige ervaring met dynamisch rijden. Kortom, de WRX STI is een dinosaurus te midden de brave sportwagens. Hij levert brute sensaties, weliswaar een beetje ten koste van dagelijkse bruikbaarheid.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km