Testen

Suzuki Baleno: van onder het stof

Na de Ignis is de Baleno de tweede naam die Suzuki terug van onder het stof haalt. En net als de Ignis heeft deze nieuwe Baleno nog maar weinig gemeen met zijn illustere voorganger.
  • Bervoets Wim
  • 11 mei 2017
  • SUZUKI
1,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 2,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Afwerkingsdetails

    De eerste Baleno verscheen midden jaren 90 op de markt, en was een typische Japans nineties-product: weinig sexy, maar degelijk. Hij was verkrijgbaar als hatchback, als vierdeursberline en als break. Niets van dat alles bij de nieuwe Baleno: die staat uitsluitend als vijfdeurs bij de dealer. En het sexappeal? Niet helemaal op de afspraak, maar dat heeft een reden.

    Waar positioneert deze Baleno zich precies?

    Als je weet dat deze Suzuki in India wordt gebouwd, dan kan je al raden van waar de wind waait: de Baleno is een budgetvriendelijk alternatief, zowel voor Suzuki-klanten als voor Suzuki zelf. Vergelijk het met wat Ford met de Ka+ doet. Jammer dat het design van zulke “wereldauto’s” vaak inspiratieloos oogt: zet deze Baleno naast de nieuwe Ignis en je kunt moeilijk een lijn trekken in de familiekenmerken van de nieuwe Suzuki-modellen. Qua afmetingen is hij een fractie groter dan de Swift. En qua prijs? Daar komen we straks op terug.

    Hoe groot is hij dan?

    Net geen 4 meter lang: 3,995 meter om precies te zijn. De breedte bedraagt 1,75 meter, de hoogte 1,47 meter. Nog praktisch genoeg voor in de stad dus, en welgeteld 15 centimeter langer dan de nieuwe Swift. Ook de kofferruimte doet het ruim beter: 355 liter met de achterbank rechtop, 1.085 liter met de achterbank neergeklapt. Dat laatste gebeurt in een 60/40-verhouding. Jammer wel van de hoge laaddrempel.

    Hoe is de sfeer aan boord?

    Die is nogal somber, met een mengeling van harde plastics en donkere kleuren. Daar kunnen enkele lichtgrijze accenten helaas maar weinig aan verhelpen. Hier en daar herken je elementen uit de Vitara, de Swift en de Ignis – waaronder het infotainmentsysteem met touchscreen – maar de afwerkingskwaliteit staat helaas een trapje lager. Wat deze Baleno wel voor elkaar heeft, is de binnenruimte: achteraan is er plaats voor drie, al zit je met twee volwassenen comfortabeler op de achterbank.

    Wat zit er onder de motorkap?

    Suzuki biedt twee benzinemotoren aan, een diesel is er niet. Er is een atmosferische 1.2 Dualjet-viercilinder van 90 pk en 120 Nm, die gekoppeld wordt aan een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat. In de hoogste uitrustingsversie kan je de DualJet combineren met hybride SHVS-ondersteuning, een kleine elektromotor die bijspringt bij het starten, bij acceleraties en hernemingen. Wij gingen echter voor de 1.0 BoosterJet, Suzuki’s driecilinder van 112 pk en 170 Nm. Die was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, al is er ook een zestrapsautomaat beschikbaar.

    Hoe doet die motor het?

    De 1.0 BoosterJet lijkt op papier geen sprintbommetje, met een acceleratietijd van 0-100 km/u in 11,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. In de praktijk komt hij echter gezwind uit de hoek en maakt hij graag toeren. Het verbruik blijft daarbij al bij al binnen de perken voor zulke kleine motor: wij klokten af op 5,9 l/100 km, anderhalve liter meer dan wat Suzuki zelf opgeeft (4,4 l/100 km). De karakteristieke driecilinderronk is daarbij steeds aanwezig, maar gaat nooit echt storen.

    En rijdynamisch?

    Op dat vlak beschikt de Baleno over een verrassende eigenschap: hij is de eerste Suzuki die gebruik maakt van een volledig nieuw platform, dat Heartect heet en dat nu ook dienst doet onder de gloednieuwe Swift. Dat platform werd bewust licht gehouden, en dat merk je in het rijgedrag: de Baleno staat lichtvoetig en dynamisch op de wielen. Daardoor is het jammer dat het stuur en de versnellingsbak met hun lichte en gevoelloze bediening niet mee volgen. Het rijcomfort is volledig op peil: de Baleno weet hoe hij moet omgaan met oneffenheden en slecht wegdek.

    Hoeveel kost hij?

    Beginnen doet de Baleno bij € 16.199. Daarvoor heb je de 1.2 DualJet met vijfversnellingsbak in het uitrustingsniveau Grand Luxe. De duurste Baleno is de 1.0 BoosterJet, gekoppeld aan de zestrapsautomaat. Die is alleen verkrijgbaar in het uitrustingsniveau Grand Luxe Xtra en heeft dan een prijskaartje van € 23.899. Goed om weten is dat Suzuki steeds met ruime kortingen schermt, maar het is opmerkelijk dat de nieuwe Swift een bescheidener prijskaartje heeft. Toegegeven, die is weliswaar iets kleiner, maar is eveneens alleen als vijfdeurs verkrijgbaar en is immens populair in het Suzuki-gamma.

    Wat krijg ik voor mijn geld?

    In het basisuitrustingsniveau is alleen het noodzakelijke minimum aanwezig, met onder meer manuele klimaatregeling, een radio/cd-speler met bediening aan het stuur. Klim je een niveau hoger, dan komen daar onder meer xenonkoplampen en zetelverwarming bij. Het hoogste uitrustingsniveau is veel rijkelijker uitgerust, met automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, snelheidsregelaar, enzovoort. De veiligheidsuitrusting blijft bijzonder beperkt: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp vind je bijvoorbeeld alleen in het hoogste uitrustingsniveau terug.

    Besluit?

    De Suzuki Baleno is een weinig spannende, maar eerlijke en aangenaam rijdende auto. De 1.0 BoosterJet-driecilinder zit hem als gegoten en hij biedt meer ruimte dan de Swift. Maar zijn prijskaartje is duurder dan Suzuki’s succesmodel, waardoor die laatste het de Baleno wel eens aardig moeilijk kan maken.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen nieuws voor jou

    Meer nieuws
    Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

    Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

    De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

    Chevrolet brengt monstermotor op de markt

    Chevrolet brengt monstermotor op de markt

    De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

    De 5 geheimen van de Lancia Stratos

    De 5 geheimen van de Lancia Stratos

    De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

    Aanbevolen tests voor jou

    3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

    Test: Kia EV6, nieuw genre

    De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

    3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

    Test: Cupra Born, gepeperde ID

    Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

    3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

    Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

    Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

    3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

    Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

    De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

    Aanbevolen advies voor jou

    Meer adviezen
    Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

    Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

    1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

    Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

    Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

    Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

    Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

    Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Automaat

    € 32.990
    2021
    10 km

    Benzine, Automaat

    € 86.490
    2021

    Benzine, Manueel

    € 18.248
    2021

    Benzine, Manueel

    € 20.998
    2021

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's

    Diesel, Manueel

    € 21.450
    49.120 km

    Benzine, Manueel

    € 14.450
    15.600 km

    Benzine, Manueel

    € 3.990
    2011
    103.182 km

    Diesel, Automaat

    € 43.500
    2016
    95.000 km