Testen

Suzuki Celerio: rationele keuze?

Tijdens de presentatie van de nieuwe kleine Suzuki kregen we een paradoxaal discours te horen. De Celerio, die gebouwd wordt in Thailand, vervangt noch de Alto noch Splash. Maar bijna de hele presentatie ging over de vergelijking tussen die drie modellen. De verklaring is als volgt: een nieuwe Splash (die niets meer deelt met de Opel Agila) komt eind 2015 vanuit India en een kleine SUV zal de naam Alto overnemen. Intussen bezet de Celerio het terrein dat de Alto en de Splash verlaten in het A+-segment. 

  • Wouters Bruno
  • 15 december 2014
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Aangename ruimte
  • Gezond weggedrag
  • Pittige en gewillige motor
  • Exterieur en interieur niet bijzonder aantrekkelijk
  • Te lange versnellingen

Een aandachtige blik op de technische kenmerken van de drie kleine Suzuki’s bevestigt dat de Celerio langer en hoger is dan de Alto, maar korter en lager dan de Splash. De wielbasis is wel 65 mm in vergelijking met zijn twee broers. Dat is goed voor de ruimte, één van de sterke troeven van de Celerio. De koffer heeft zelfs een recordinhoud van 254 liter. 

Met een lengte van 360 cm haalt de Celerio bijna het gemiddelde van het segment (365,5 cm voor de Hyundai i10, 354 cm voor de VW up!). De Suzuki wint op punten in de hoogte, alleen de Twingo klopt hem met een centimeter (155 cm). De Suzuki maakt ook het verschil met zijn vijf plaatsen (behalve in de basisversie met vier plaatsen en vereenvoudigde achterbank).

In het segment van de kleine stadswagens trekken sommige constructeurs de kaart van het design, de personalisatie en de emotie. Die keuze werd bijvoorbeeld gemaakt door de drieling Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo, maar ook door de Volkswagen up! en de nieuwe Renault Twingo.

Schoonheid

Meteen zie je dat Suzuki dit niet geprobeerd heeft. Uitdagend is het allemaal niet en de Celerio straalt geen charme uit met zijn klassieken en tijdloze kleedje (typisch Aziatisch zouden we zeggen).

Dit ontwerp had al vijf jaar kunnen bestaan of over vijf jaar kunnen verschijnen. Open de deuren en die indruk wordt eigenlijk alleen maar bevestigd. Het nette maar zeker niet gedurfde instrumentbord zal bij estheten zeker geen tranen van emotie opwekken.

Zwart overheerst en wordt alleen getemperd door enkele gekleurde accenten en een aluminium inzetstuk in de console. Harde plastics zijn alomtegenwoordig en op onze preproductiemodellen maakten ze enkele geluiden. We geven het voordeel van de twijfel en merken op dat ze al het plaatwerk goed verbergen. Een goed punt is ook de aanwezigheid van handgrepen aan het plafond voor de inzittenden.   

Welkom aan boord

Zowel voorin als achterin is er veel plaats voor de passagiers en is er genoeg hoofdruimte voor grote personen. Het hoekige koetswerk heeft zijn voordelen, denk maar aan de Wagon R die in zijn tijd een mooi succes boekte. De toegang tot het interieur wordt vergemakkelijkt door grote deuren met een grote openingshoek.

Qua uitrusting verschijnen de zijdelingse gordijnairbags pas vanaf het tweede afwerkingsniveau (GL), wat de facto één ster kost bij de tests van Euro NCAP. Het basismodel, zonder de zijdelingse airbags en de vijfde zitplaats, staat eigenlijk alleen voor zijn lage prijs in de catalogus. Hij vertegenwoordigt volgens Suzuki maar 5 procent van de verkoop.

Deze basisversie (GA) kost in België 9.999 euro, het tussenmodel GL kost 1.000 euro meer. Een lanceringsprijs tijdens de salonperiode maakt de Celerio heel aantrekkelijk: 8.500 euro voor de GA, 9.500 euro voor de GL, 10.000 euro voor de GL Airco en 10.600 euro voor de topversie GLX.

We hoeven je niet te vertellen dat op de GA bijna alles ontbreekt, terwijl de GL Airco behalve manuele airco ook een radio-cd-mp3-speler met Bluetooth en USB-connectie en een sleutel met afstandsbediening bij de uitrusting krijgt. De GLX wordt verrijkt met ruitenheffers in de achterdeuren, aluminium velgen, mistlampen vooraan, elektrische zijspiegels en enkele cosmetische kleinigheden.   

Rijden maar!

Geen mechanische revolutie onder de motorkap, waar de gewillige kleine driecilinder benzinemotor één liter groot is. Suzuki haalt er 68 pk uit bij 6.000 tr/min, met een koppel van 90 Nm bij 3.5002 trmin. Gecombineerd met een gewicht van 835 kg zorgt dit blok voor veel leven in de Celerio, ondanks de (zoals steeds) veel te lange versnellingen.

Onze korte trip in het noorden van Portugal overtuigde ons: de Celerio mist geen dynamische kwaliteiten. Hij rijdt levendig remt goed en reageert spontaan op het rempedaal, heeft een goed comfort en zelfs de geluiddemping is oké voor deze categorie.

De Celerio is in elk terrein op zijn gemak, van wegen op het platteland tot autosnelwegen waar je plankgas geeft (hij rijdt sneller bergaf dan bergop …) of de files tijdens het spitsuur in Porto. Een verrassing was het verbruik van 5 l/100 km voor de files en 5,7 l/100 km erna, een mooi resultaat gezien onze rijstijl. De officiële waarden zijn 4,3 l/100 km met een uitstoot van 99 g CO2/km.

De mechanische vijfbak kan vanaf april geruild worden voor een gerobotiseerde versnellingsbak, ook met vijf versnellingen.

Conclusie

Toen we achter het stuur kropen van de Celerio vroegen we ons af wat we jullie te vertellen zouden hebben, maar we waren er al aan gehecht toen we hem achterlieten op de parking aan de luchthaven. Het rijplezier achter het stuur van de Celerio, de onmiskenbare praktische kwaliteiten en het gevoel van stevigheid maken hem tot een goede keuze. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km