Testen

Suzuki Ignis: de mini-manga

Bij Suzuki lijken ze een tijdje geleden een doos met oude modelbenamingen teruggevonden te hebben. Nadat de Baleno opnieuw in de catalogus verscheen, maakt nu ook de Ignis zijn rentree. En die lijkt helemaal niet meer op zijn voorganger…
  • Bervoets Wim
  • 05 april 2017
  • Suzuki
1,8
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Enthousiaste motor
  • Lichtvoetig chassis
  • Moduleerbare kofferruimte
  • Origineel design
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Hoge kofferdrempel
  • Materiaalkeuze interieur
  • Mild hybrid bij ons niet ingevoerd
  • Stuur niet regelbaar in de diepte
  • Vreemd prijsbeleid

Was de Ignis anno 2000 nog een ietwat banaal ogende hatchback, dan gooit hij nu het roer resoluut om: modeljaar 2017 ziet er compact, hoekig en smal uit, knipoogt met zijn C-stijl naar het verleden en staat hoog op de poten. Met de wielen op de vier hoeken en opgeklopte wielkasten heeft hij bovendien wel wat présence. Hij is in the flesh trouwens groter dan hij op foto lijkt, en weet zeker met de Flame Orange Pearl-koetswerkkleur van ons testexemplaar de aandacht te trekken. Een kek karretje dus, in ware manga-stijl. Of zoals Suzuki de Ignis zelf bestempelt: “een ultracompacte SUV”.

Hoe groot is de Ignis dan?

Compact genoeg voor in de stad: 3,70 meter lang, 1,69 meter breed, maar een verrassende 1,60 meter hoog. Ruim voor twee volwassenen vooraan, en achteraan kies je afhankelijk van het uitrustingsniveau tussen twee of drie zitplaatsen. De extra zitplaats opofferen brengt een voordeel met zich mee: een verschuifbare achterbank, die daardoor iets meer bagageruimte biedt. Die extra ruimte is welgekomen, want 267 liter is snel volledig benut. Met de achterbank neergeklapt breidt dat volume uit tot maximum 1.100 liter. Maar daarvoor moet je wel eerst een hoge laaddrempel over.

Wat is er SUV aan de Ignis?

Meer dan je denkt. Eerst en vooral is er de bodemvrijheid: die bedraagt 18 centimeter. Niet slecht, en bovendien vergelijkbaar met pakweg een Audi A4 Allroad. Daarnaast blijft Suzuki natuurlijk een 4x4-specialist, met niet alleen de Vitara en de onverslijtbare Jimny die vierwielaangedreven zijn, maar ook modellen als de S-Cross en deze Ignis. Wanneer de voorwielen grip verliezen, schieten de achterwielen te hulp. Wij reden weliswaar met de gewone voorwielaangedreven versie.

Wat huist er onder de motorkap?

Slechts één motor: de 1.2 DualJet viercilinder van 90 pk en 120 Nm. Een klassiek atmosferisch blokje, dat naar keuze gekoppeld is aan een manuele vijfversnellingsbak of een vijftrapsautomaat. Een traditionele motor zonder turbo dus, en dat betekent dat de vermogensopbouw gradueel gebeurt. Geen wereldschokkende prestaties dus: 0-100 km/u duurt 12,2 seconden, en de topsnelheid bedraagt 170 km/u. In andere landen wordt er nog een “mild hybrid”-variant van de Ignis ingevoerd, die de benzinemotor ondersteunt bij acceleraties. Suzuki biedt datzelfde systeem aan op de Baleno, maar aangezien het in ons land zo weinig wordt besteld, besliste de Belgische importeur om het op deze Ignis achterwege te laten.

Hoe rijdt hij?

Niet onaardig eigenlijk. Het atmosferische blokje moet toeren maken om zijn vermogen af te leveren, en bij hernemen is regelmatig schakelen de boodschap. Maar de viercilinder doet dat met enthousiasme, en het chassis reageert levendig dankzij het lage gewicht (de Ignis heeft een leeggewicht van 810 kilogram) en de korte wielbasis. Bij iets teveel enthousiasme gaat hij evenwel al snel lichtjes ondersturen, en de bedieningsorganen blinken niet altijd even sterk uit in precisie. Op de schokdemping valt weinig aan te merken: niet overdreven comfortabel, maar ook niet nodeloos hard.

Hoe is de sfeer aan boord?

Verrassend vrolijk. Verwacht geen retro-elementen zoals aan de buitenkant, maar wel een interieur dat opmerkelijk frivool werd aangekleed. De Japanse designers kregen relatief veel vrijheid, zo lijkt het, want de traditioneel sombere sfeer maakt hier plaats voor wat frivoliteit dankzij witte inzetstukken en – in ons geval – oranje accenten. Het ziet er dus fris uit, maar voelt niet altijd even elegant afgewerkt aan. Harde plastics overheersen, en hier en daar vallen er slordige accenten op. Zo had onze basisversie geen startknop maar een klassieke sleutel, en was de plaats van de startknop afgedekt met een zwart plastic plaatje.

Hoeveel kost hij?

De Ignis staat in de catalogus vanaf € 14.199. Daarvoor zit je in het uitrustingsniveau Grand Advantage, dat zich beperkt tot de pure basics. Maar je kijkt beter richting Grand Luxe + of Grand Luxe Xtra (respectievelijk € 16.199 en € 18.199) voor items zoals een achteruitrijcamera en zetelverwarming, en de verschuifbare achterbank. De automaat kan je pas kiezen vanaf het uitrustingsniveau Grand Luxe +, en kost dan € 17.199. Vierwielaandrijving (alleen in combinatie met manuele versnellingsbak) begint eveneens vanaf datzelfde uitrustingsniveau, met een vanafprijs van € 17.499.

Vreemd genoeg hanteert Suzuki een prijsbeleid met hoge basisprijzen om daarna met kortingen te kunnen schermen. Tel je daar nog een eventuele overnamepremie bij, en de uiteindelijke prijs onder de streep kan wel eens een stuk lager komen te liggen dan dat je zelf zou becijferen. Zorgvuldig uitpluizen is dus de boodschap. Tot slot geven we nog mee dat we met de Ignis een keurig testverbruik noteerden van 6,3 l/100 km.

Besluit?

De Ignis lijkt op geen enkele manier nog op zijn voorganger. Voortaan combineert hij funky retrolooks met een verrassend grote binnenruimte en desgewenst ook bruikbare terreincapaciteiten. Als je in het achterhoofd houdt dat er maar één motor beschikbaar is en dat je niet meteen hoeft te schrikken van de catalogusprijs, dan is deze Suzuki een leuke outsider in het segment van de compacte stadswagens.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km