Testen

Suzuki SV650: de comeback

Suzuki en de SV650 gaan al een tijd mee. Al van bij de lancering in 1999 was het model een succes. Een mooie verdienste, waardoor hij tien jaar in de catalogus bleef vooraleer plaats te ruimen voor de Gladius.
  • Wouters Bruno
  • 20 mei 2016
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Degelijk weggedrag
  • Rijgemak
  • Afwerking voor verbetering vatbaar
  • Gedateerde stijl
  • Remmen missen bijt

Hoewel de SV650 verdiend succes kende, was dat niet het geval met de weinig geliefde Gladius, waarvan het weinig viriele design weinig mensen kon bekoren. Suzuki geeft uiteindelijk toe en vervangt de Gladius door de SV650, om een gewaardeerde typebenaming terug te gebruiken.

De SV650 keert dus terug, met een kersvers Euro4-label, en verloochent zijn verleden niet: het silhouet lijken we altijd al te hebben gekend. En dat kan een probleem zijn: in tegenstelling tot zijn rechtstreekse concurrenten, zoals de Yamaha MT-07, moet de SV650 ons ervan overtuigen dat hij volledig nieuw is.

Déjà vu

Met zijn grote ronde koplamp, enorme zijdelingse uitlaat en weinig verrassende lijn, is het moeilijk te geloven dat de Suzuki nog maar net in de catalogus staat. Een nadere blik kan de déjà vu niet wissen. Het kader mag dan wel van de Gladius komen, toch steekt de stalen monoshock bleek af en lijkt het wegwerken van de kabels en rubbers uit een ander tijdperk te komen. Het plaatje wordt nog versterkt door verschillende plastic onderdelen. De radiator lijkt toegevoegd door iemand die door de productiehal liep en opmerkte dat de collega’s iets vergeten waren.

Maar laat ons het ook van de positieve kant bekijken: Suzuki wierp de verschrikkelijke voetsteunen van de Gladius in de vuilbak en ruilde ze in voor voetsteunen op het subframe. Dat geeft meteen een hele andere indruk! We eindigen onze rondleiding bij het instrumentenpaneel, dat volledig digitaal is maar gelukkig meer leesbaar dan sommige andere die we al gezien hebben.

Je vindt er onder meer een snelheidsmeter op, een toerenteller, weergave van de motortemperatuur, benzinemeter, klok, versnellingsweergave, kilometerteller, twee tripcomputers en hun respectievelijke gemiddelde verbruik en het rijbereik op terug. Helaas kan je de informatie alleen raadplegen via ongelukkig geplaatste knoppen. Een minpunt: waarom heb je al die informatie als je ze slecht (en gevaarlijk) toegankelijk maakt door het stuur met een hand los te laten?

V-twin

Suzuki bleef trouw aan de V-twin, die nu een respectabele 75 pk en 68 Nm produceert. De overgang naar de Euro4-normen hebben hem dus niet teveel beknot. De SV neemt in grote lijnen het kader van de Gladius over, en ook zijn wielbasis met 1.445 mm. Het goeie nieuws: het rijklaar gewicht inclusief ABS bedraagt 197 kg.

De zadelhoogte van de Suzuki is met 785 mm geschikt voor alle benen. Iedereen op zijn gemak stellen lijkt wel een prioriteit, want de SV650 beschikt ook over een Low RPM Assist en een Suzuki Easy Start, die beginners vertrouwen moet geven door hen niet te laten stilvallen bij het vertrek en het rijden bij lage snelheden makkelijker te maken. Goed gezien!

In het verkeer toont de Suzuki zich meteen van zijn beste kant: evenwichtig, levendig, toegeeflijk dankzij zijn rijhulp. Hij stelt iedereen op zijn gemak, ook door zijn beperkte gewicht en zijn ranke lijn. Het enige wat hem van de grote onderscheiding houdt, is zijn iets te grote draaicirkel.

Zonder het te doen vermoeden is de twin een van de sterkste punten van deze machine. Hij herneemt vanaf 2.000 tpm in de hoogste versnelling en trapt in de toeren nauwelijks op zijn adem. De trillingen blijven beperkt en de grote “old-fashioned” uitlaat klinkt vrolijk, maar kan niet alle mechanische resonanties van de motor verbergen.

Aantrekkelijk

Op grote wegen zorgen de positie “in” de machine en de plaatsing van het instrumentenpaneel voor een beetje beschutting tegen de wind. Altijd iets om rekening mee te houden op een “naked bike”. En geen probleem: de Suzuki rijdt met een geruststellende stabiliteit, zelfs op de snelweg.

Op kleine wegen zijn er andere motoren die misschien iets speelser zijn, zoals de MT-07 bijvoorbeeld, maar de Suzuki vertoont een precies en onberispelijk weggedrag in alle omstandigheden. Hij blijft tegelijk ook heel aangenaam in dagelijks gebruik, behalve voor de passagier die geen handvat heeft. De remmen blijven vrij van kritiek, al hadden we persoonlijk graag iets meer bijt gehad wanneer je de hendel induwt. Het verbruik tijdens onze test bleef beperkt tot een goeie 4,7 l/100 km. Zeker correct, gezien het tempo waartegen we reden.

Net als vaak het geval is bij Suzuki, komen de kwaliteiten van de machine aan de oppervlakte bij het gebruik. Op het eerste gezicht is het niet de meest sexy motor, zelfs een “youngtimer” bijna, maar de kwaliteiten komen bovendrijven met de kilometers. Dat geldt zowel voor het chassis, dat onberispelijk is, als voor de motor, die toegeeflijk en krachtig is. Leer je dan toch het beste koken in oude potten?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km