Testen

Suzuki V-Strom 650XT: voor het avontuur!

Het recept is bekend: voeg wat avontuurlijke accessoires toe aan een hoogpotige motor, waaronder spaakvelgen, en je krijgt een machine die op een andere manier voldoening schept. Wil je zulke behandeling voor de V-Strom 650? Dat wordt dan de XT, net zoals een zekere Yamaha…
  • Wouters Bruno
  • 20 september 2016
  • SUZUKI
Voor- en nadelen

      Motoren en hun namen: we kunnen er boeken over schrijven. Waarom Suzuki twee letters gebruikt die mee aan de legende van Yamaha schreven, en waarom BMW XR gebruikte voor zijn S1000 terwijl Honda zijn enduro’s zo al sinds 1979 noemt, enfin. De V-Strom 650XT onderscheidt zich dus van de V-Strom door zijn eendenbek, een knipoog naar de DR-Z van Parijs-Dakar en een gimmick die op de productiemodellen werd overgenomen voor het werd toegepast door BMW (de originaliteit van de constructeurs…). Ook de spaakvelgen zijn nieuw, die tubeless-banden aankunnen, en verder… is het dat. Zelfs de banden hebben dezelfde maat.

      Verder vinden we de geslaagde V-Strom 650-lijn terug, de tweecilinder in V-vorm van 90 graden, 645 cc groot en 72 pk sterk, de conventionele vork van 43 mm en monoshock achteraan, waarvan de veerweg niet wijzigde. De remmen met drie schijven worden ondersteund door ABS, de boordplank heeft een analoge toerenteller en digitaal scherm (versnelling, temperatuur, gemiddeld verbruik, snelheidsmeter, kilometerteller, tripcomputer, koelvloeistoftemperatuur, klok en brandstofmeter). Verder zijn het antistartsysteem, een beschermplaat voor de motor en het in drie standen verstelbaar windscherm standaard.

      Naar eigen smaak

      De V-Strom en V-Strom XT (en zelfs de V-Strom 1000) zijn verkrijgbaar met verschillende “packs”, met heel wat uitrusting. Het eerste pack heet “Tourer”, en omvat onder meer een comfort-windscherm, een centrale staander en een topcase. Het pack “Traveller” voegt daar koffers, zijdelingse bescherming en een 12V-stekker aan toe. Het pack “Xplorer”, waar onze XT was mee uitgerust, voegt daar een vleugje avontuur aan toe, met aluminium koffers, die er meer “roots” uitzien dan de plastic versies van het Traveller-pack. De dunne beschermplaat doet de XT er uitzien alsof hij klaar is om Afrika te doorkruisen.

      De aluminium koffers voegen heel wat laadruimte toe, maar ook heel wat breedte: bijna 1,15 meter! Dat past dus niet overal tussen. Voorzichtigheid is daarom steeds geboden. Jammer genoeg past er geen integraalhelm in, en de looks zonder koffers hebben iets weg van een stelling.

      De V-Strom kost € 8.199, de Touring € 8.899, de Traveller € 9.849 en de Adventure € 10.599. Voeg daar € 400 aan toe voor de XT-versies. Die prijzen liggen ver van de Triumphs en BMW’s voor 800 cc. De concurrentie komt eerder van Kawasaki, met de Versys 650 die tussen € 7.499 en € 8.999 kost.

      Een oude bekende

      Wanneer je het stuur van de V-Strom vastneemt, is het alsof je een oude bekende tegenkomt, die goedgezind en makkelijk in de omgang is, en die je neemt zoals je bent. De rijhouding voelt heel natuurlijk aan en schept meteen vertrouwen, het brede stuur heeft een perfecte positie, de handbescherming heeft zijn naam niet gestolen, en het grote comfort-windscherm beschermt je inderdaad ruim. Het niet-regelbare zadel blijft met 835 mm desondanks toegankelijk, zit aangenaam, zowel voor de rijder als voor de passagier.

      Deze rijhouding is bijzonder klassiek en bijna retro, vergeleken met die van modernere machines zoals de Yamaha Tracer of MV Agusta Turismo Veloce, waarbij je bijna op de brandstoftank lijkt te zitten.

      Duurzame relatie

      Het motorblok, ex-Gladius en dus ex-SV, kan het nog steeds. Het is vergevingsgezind in lage toeren en toont zich krachtig zonder echt brutaal te worden. Wat sommigen als een gebrek aan karakter beschouwen is hier een troef: de Suzuki is zowel responsief als makkelijk. De V2 kan in de toeren klimmen, maar voelt zich het best in middelhoge toeren. Wanneer je gepakt en gezakt met twee op de motor zit, moet je het motorblok wel uitwringen om bepaalde inhaalmanoeuvres tot een goed einde te brengen.

      Het uitstekende comfort en de correcte remmen bevestigen het alleskunnende karakter van de V-Strom XT. Deze V-Strom legt met even veel plezier dagelijkse trajecten als langere reizen af. Op slag verliefd word je niet op deze Suzuki als je er de eerste keer mee rijdt, maar een stevige vriendschap die gebaseerd is op vertrouwen zorgt zeker voor een duurzame en verrijkende relatie.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

      Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

      De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

      Chevrolet brengt monstermotor op de markt

      Chevrolet brengt monstermotor op de markt

      De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

      De 5 geheimen van de Lancia Stratos

      De 5 geheimen van de Lancia Stratos

      De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

      Aanbevolen tests voor jou

      3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

      Test: Kia EV6, nieuw genre

      De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

      3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

      3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

      3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

      Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

      1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

      Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 32.990
      2021
      10 km

      Benzine, Automaat

      € 86.490
      2021

      Benzine, Manueel

      € 18.248
      2021

      Benzine, Manueel

      € 20.998
      2021

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Diesel, Manueel

      € 21.450
      49.120 km

      Benzine, Manueel

      € 14.450
      15.600 km

      Benzine, Manueel

      € 3.990
      2011
      103.182 km

      Diesel, Automaat

      € 43.500
      2016
      95.000 km