Testen

Suzuki Vitara 1.4 S AllGrip: de dappere kamikaze

De nieuwe Suzuki Vitara heeft zijn start niet gemist. De switch van klassieke 4x4 naar SUV werd positief onthaald, en de sympathieke Japanner blijft met zijn lage prijs en optionele vierwielaandrijving nog steeds een klassieke Suzuki. Het enige wat nog ontbrak? Een turbobenzine.
  • Bervoets Wim
  • 09 mei 2016
  • Suzuki
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Complete uitrusting
  • Dappere boosterjet
  • Sympathieke stijl
  • Vlekkeloos allgrip-systeem
  • Afwerking (materiaalkeuze)
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Slechts één uitrustingsniveau
  • Somber interieur
  • Zitplaatsen achteraan

Het grote succesmodel van Suzuki blijft uiteraard de Swift. Diens aantrekkelijke prijs en mogelijkheden om hem naar eigen smaak te personaliseren, weet het grote publiek te overtuigen. Suzuki wil dat succes doortrekken naar de Vitara: felle koetswerkkleuren en contrasterende dakkleuren kunnen dus niet ontbreken.

Kleurrijk randje

We zijn dus een beetje ontgoocheld wanneer blijkt dat ons testmodel geen sprankelende kleur heeft, maar doordeweeks grijs blijkt te zijn. Toch geven de zwarte velgen hem een sportief randje, en zorgen de streepjes rood, onder meer in de koplampen, voor wat licht in de grijze massa.

Dat rood bepaalt ook de sfeer in het interieur, onder meer in de stiksels en de omranding van de radiatorroosters. Gelukkig maar, want voor de rest zorgen de gekozen kleuren in het interieur voor een sombere sfeer. De keuze van sommige materialen is typisch Japans, met onder meer harde plastics in de deurpanelen.

Interieurruimte

Met zijn 4,18 meter blijft de Vitara een relatief compacte auto. Vooraan vinden twee passagiers moeiteloos plaats, alleen achteraan is het wat behelpen met de beenruimte en de minder comfortabele achterbank. Maar ondanks zijn afmetingen geraak je moeiteloos 375 liter aan opbergruimte kwijt. Klap je de achterbank neer, dan haal je zelfs 710 liter.

Energiek baasje

Onder de motorkap vinden we de grote nieuwigheid aan deze Vitara: naast de atmosferische 1.6 benzine en diesel van 120 pk, kan je voortaan ook kiezen voor de 1.4 BoosterJet turbobenzine, die Suzuki de “Vitara S” noemt. Die produceert 140 pk (bij 5.500 tpm) en 220 Nm (tussen 1.500 en 4.000 tpm) en moet de Vitara in 10,2 seconden naar de 100 km/h stuwen.

Op papier lijken het geen cijfers om van achterover te vallen, maar de Vitara gooit slechts 1.210 kilogram aan gewicht in de schaal. In de praktijk toont de Suzuki zich dus als een energiek baasje, dat steeds enthousiast voor de dag komt. Het koppel zorgt niet bepaald voor een indrukwekkende duw in de rug, maar de trekkracht blijft mooi lineair doorheen de versnellingen. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk!

Onderweg

Zeker wanneer je de Vitara S aankruist met de “AllGrip”-vierwielaandrijving. Die biedt je de keuze tussen “Mud/Snow” (voor moeilijk berijdbare ondergrond), “Lock” (waarbij ook de achteras continu wordt aangedreven), “Auto” (waarbij de Vitara zelf de verdeling bepaalt) en “Sport” (waarbij er iets meer naar de achterwielen wordt gestuurd). Het resultaat? Een vlekkeloos weggedrag, dat perfect de grip bewaart.

De stevige ophanging houdt de koetswerkbewegingen in de bochten netjes in balans. Gelukkig blijft alles netjes binnen de grenzen van het comfort. Het nadeel van de enthousiaste rijstijl? Een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km, dat ruim boven de 5,4 l/100 km ligt die Suzuki zelf opgeeft.

Uitrusting

Naar goeie Aziatische traditie is de Vitara S aardig uitgerust en is de optielijst bijzonder beperkt. De Suzuki is slechts in één uitrustingsniveau beschikbaar, Grand Luxe Xtra S. Die versie komt onder meer standaard met zetelverwarming, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem met achteruitrijcamera, en een adaptieve snelheidsregelaar. Een bijzonder aantrekkelijk aanbod dus, al laat het klanten die geen nood hebben aan de luxueuze extra’s misschien wat op hun honger zitten.

Budget

Toch hoeft hen dat niet af te schrikken, want Suzuki zet de Vitara S voor een mooie prijs in de catalogus. De versie met voorwielaandrijving (dus zonder AllGrip) kost € 23.999 met manuele zesbak, en € 25.599 met zestrapsautomaat. Kies je voor AllGrip, dan betaal je € 25.999 voor de manuele versie (zoals onze testauto) en € 27.599 voor de automaat. Dan is het alleen nog een kwestie van je favoriete metaalkleur kiezen, een lederen interieur overwegen en nog enkele accessoires aanstippen. We zeiden het al: een bijzonder aantrekkelijk aanbod.

Besluit

De Vitara S bewijst dat Suzuki zijn sterkste punten niet verleert: kleine 4x4’s bouwen die betaalbaar én efficiënt zijn. De 1.4 BoosterJet geeft hem daarbij een sportief cachet. In die mate zelfs dat we hopen dat de turbobenzine zijn weg vindt naar een volgende Swift Sport. We kunnen maar dromen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km