Testen

Suzuki Vitara 1.4 S AllGrip: de dappere kamikaze

De nieuwe Suzuki Vitara heeft zijn start niet gemist. De switch van klassieke 4x4 naar SUV werd positief onthaald, en de sympathieke Japanner blijft met zijn lage prijs en optionele vierwielaandrijving nog steeds een klassieke Suzuki. Het enige wat nog ontbrak? Een turbobenzine.
  • Bervoets Wim
  • 09 mei 2016
  • SUZUKI
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Complete uitrusting
  • Dappere boosterjet
  • Sympathieke stijl
  • Vlekkeloos allgrip-systeem
  • Afwerking (materiaalkeuze)
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Slechts één uitrustingsniveau
  • Somber interieur
  • Zitplaatsen achteraan

Het grote succesmodel van Suzuki blijft uiteraard de Swift. Diens aantrekkelijke prijs en mogelijkheden om hem naar eigen smaak te personaliseren, weet het grote publiek te overtuigen. Suzuki wil dat succes doortrekken naar de Vitara: felle koetswerkkleuren en contrasterende dakkleuren kunnen dus niet ontbreken.

Kleurrijk randje

We zijn dus een beetje ontgoocheld wanneer blijkt dat ons testmodel geen sprankelende kleur heeft, maar doordeweeks grijs blijkt te zijn. Toch geven de zwarte velgen hem een sportief randje, en zorgen de streepjes rood, onder meer in de koplampen, voor wat licht in de grijze massa.

Dat rood bepaalt ook de sfeer in het interieur, onder meer in de stiksels en de omranding van de radiatorroosters. Gelukkig maar, want voor de rest zorgen de gekozen kleuren in het interieur voor een sombere sfeer. De keuze van sommige materialen is typisch Japans, met onder meer harde plastics in de deurpanelen.

Interieurruimte

Met zijn 4,18 meter blijft de Vitara een relatief compacte auto. Vooraan vinden twee passagiers moeiteloos plaats, alleen achteraan is het wat behelpen met de beenruimte en de minder comfortabele achterbank. Maar ondanks zijn afmetingen geraak je moeiteloos 375 liter aan opbergruimte kwijt. Klap je de achterbank neer, dan haal je zelfs 710 liter.

Energiek baasje

Onder de motorkap vinden we de grote nieuwigheid aan deze Vitara: naast de atmosferische 1.6 benzine en diesel van 120 pk, kan je voortaan ook kiezen voor de 1.4 BoosterJet turbobenzine, die Suzuki de “Vitara S” noemt. Die produceert 140 pk (bij 5.500 tpm) en 220 Nm (tussen 1.500 en 4.000 tpm) en moet de Vitara in 10,2 seconden naar de 100 km/h stuwen.

Op papier lijken het geen cijfers om van achterover te vallen, maar de Vitara gooit slechts 1.210 kilogram aan gewicht in de schaal. In de praktijk toont de Suzuki zich dus als een energiek baasje, dat steeds enthousiast voor de dag komt. Het koppel zorgt niet bepaald voor een indrukwekkende duw in de rug, maar de trekkracht blijft mooi lineair doorheen de versnellingen. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk!

Onderweg

Zeker wanneer je de Vitara S aankruist met de “AllGrip”-vierwielaandrijving. Die biedt je de keuze tussen “Mud/Snow” (voor moeilijk berijdbare ondergrond), “Lock” (waarbij ook de achteras continu wordt aangedreven), “Auto” (waarbij de Vitara zelf de verdeling bepaalt) en “Sport” (waarbij er iets meer naar de achterwielen wordt gestuurd). Het resultaat? Een vlekkeloos weggedrag, dat perfect de grip bewaart.

De stevige ophanging houdt de koetswerkbewegingen in de bochten netjes in balans. Gelukkig blijft alles netjes binnen de grenzen van het comfort. Het nadeel van de enthousiaste rijstijl? Een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km, dat ruim boven de 5,4 l/100 km ligt die Suzuki zelf opgeeft.

Uitrusting

Naar goeie Aziatische traditie is de Vitara S aardig uitgerust en is de optielijst bijzonder beperkt. De Suzuki is slechts in één uitrustingsniveau beschikbaar, Grand Luxe Xtra S. Die versie komt onder meer standaard met zetelverwarming, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem met achteruitrijcamera, en een adaptieve snelheidsregelaar. Een bijzonder aantrekkelijk aanbod dus, al laat het klanten die geen nood hebben aan de luxueuze extra’s misschien wat op hun honger zitten.

Budget

Toch hoeft hen dat niet af te schrikken, want Suzuki zet de Vitara S voor een mooie prijs in de catalogus. De versie met voorwielaandrijving (dus zonder AllGrip) kost € 23.999 met manuele zesbak, en € 25.599 met zestrapsautomaat. Kies je voor AllGrip, dan betaal je € 25.999 voor de manuele versie (zoals onze testauto) en € 27.599 voor de automaat. Dan is het alleen nog een kwestie van je favoriete metaalkleur kiezen, een lederen interieur overwegen en nog enkele accessoires aanstippen. We zeiden het al: een bijzonder aantrekkelijk aanbod.

Besluit

De Vitara S bewijst dat Suzuki zijn sterkste punten niet verleert: kleine 4x4’s bouwen die betaalbaar én efficiënt zijn. De 1.4 BoosterJet geeft hem daarbij een sportief cachet. In die mate zelfs dat we hopen dat de turbobenzine zijn weg vindt naar een volgende Swift Sport. We kunnen maar dromen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km