Testen

Suzuki Vitara: verleiding troef?

De Vitara ken je van zijn 27 productiejaren, 6 generatie en bijna 3 miljoen verkochte exemplaren. Maar in zijn huidige vorm ken je hem misschien nog niet, want het is een nette compacte SUV geworden. Klaar om hem te ontdekken?

  • Piette François
  • 26 februari 2015
  • SUZUKI
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 4x2 of 4x4
  • Co2-uitstoot en verbruik
  • Koffer
  • Multimediamogelijkheden
  • Scherpe prijs benzineversie
  • Beheer automaat (benzine)
  • Meerprijs dieselversie
  • Ruimte op achterste plaatsen/oncomfortabele zetels
  • Te herziene afwerking
  • Te sterk bekrachtigd stuur

Zowel wereldwijd, in Europa als in België gaat het goed met Suzuki. In 2014 stond het merk op de vierde plaats bij de sterkste stijgers in ons koninkrijk. De Swift is nog altijd het meest verkochte model, maar Suzuki België vestigt veel hoop op deze nieuwe Vitara en verwacht in 2015 zo’n 1.500 exemplaren te verkopen. Om dat te bereiken rekent de importeur niet alleen op de charmante dames op het salon …

Verandering

Wie al een dagje ouder is, herinnert zich ongetwijfeld dat de Vitara in het begin van de jaren negentig een hippe kleine avonturier was, vaak met een open dak. ‘De 4x4 van Louisalaan’, was zijn bijnaam. Sindsdien is hij sterk veranderd. Hij steekt nu in een eerder sober kleedje om beter te passen in het segment van de compacte SUV’s.

Grote lijnen

De Vitara is 4.175 mm lang en heeft een klassieke stijl, afgezien van enkele originele accenten naargelang de versie zoals een klokje met nummer in het Japans of een grille en andere onderdelen in het wit. Een nieuwigheid in het interieur is de multimediatablet met goede ergonomie en mooie schermresolutie. Integratie met een smartphone én apps om de inzittenden te ontspannen zijn mogelijk.

Over de binnenruimte zijn we minder te spreken. Achterin zullen grote personen de beperkte beenruimte betreuren en als je kiest voor het aangename open panoramadak dan komt het dak wel heel dicht bij de hoofden. Voor bagage is er meer plaats. Het volume van 375 liter kun je uitbreiden en de achterbank vormt een vlakke vloer.

Enkele minpunten

Hoewel Suzuki de Vitara premiumdetails geeft zoals inzetstukken in alcantara in de deurpanelen en enkele chroomaccenten, mist de afwerking toch klasse. Harde plastics, smaakloze materialen, soms een onnauwkeurige montage: op dat vlak verwent de Vitara zijn passagiers niet.

Motoren

Qua techniek is er heel wat keuze: twee of vier aangedreven wielen, 1.6 diesel- of benzinemotoren met allebei 120 pk, een manuele versnellingsbak (5 met benzine, 6 met diesel) of een automaat (6 versnellingen, alleen met benzine). De mogelijkheden zijn ruim. Kies je voor de vierwielaandrijving, dan biedt Suzuki diverse rijmodi (sport, sneeuw, automatisch of ‘lock’ met constante achterwielaandrijving). In alle gevallen blijft de CO2-uitstoot laag: van 106 tot 130 g/km.

Achter het stuur

De eerste indruk is middelmatig door de vele plastics, de oncomfortabele zetels en de te harde ophanging bij lage snelheden. Gelukkig verbetert het na enkele kilometers. Buiten de stad werkt de ophanging doeltreffend en vertoont hij zelfs een wendbaar weggedrag. Alleen de iets te sterke bekrachtiging van het stuur kan sportievelingen afschrikken.

Wat de motoren betreft, is de diesel op zijn gemak dankzij het koppel van 320 Nm. De motor staat paraat bij alle toerentallen (vooral in de sportmodus) en geeft de lichte Vitara vleugels. De benzinemotor is logischerwijze iets zwakker bij lage toeren maar wordt wakker hogerop. De automaat fnuikt zijn goede wil met een veel te lange spreiding en moeilijk beheer. In elk geval is het verbruik interessant: ongeveer 6 of 7 l/100 km voor de benzine en een dikke liter minder voor de diesel.

Prijzen

Suzuki hanteert een agressieve prijzenpolitiek bij de lancering en biedt de Vitara aan vanaf 16.299 euro. De benzineversie is correct geprijsd (tot 25.499 euro voor de 4x4 met volledige uitrusting), maar de diesel is veel duurder. Suzuki koopt de motor bij Fiat en dat heeft zijn weerslag op de factuur. Maar liefst 4.000 euro extra. Het verbaast dan ook niet dat Suzuki een mix van 35 procent diesels en 65 procent benzines verwacht.

Conclusie

Suzuki heeft de Vitara volledig vernieuwd en slaat een nieuwe richting in, zonder veel risico’s te nemen. De markt van de compacte SUV’s groeit en de Vitara heeft enkele sterke punten zoals de mogelijkheid van vierwielaandrijving, een lage CO2-uitstoot en een scherpe prijs voor de benzineversie. De basis is uitstekend, maar enkele details moeten nog verfijnd worden om helemaal aan de top te geraken. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km