Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Vitara ken je van zijn 27 productiejaren, 6 generatie en bijna 3 miljoen verkochte exemplaren. Maar in zijn huidige vorm ken je hem misschien nog niet, want het is een nette compacte SUV geworden. Klaar om hem te ontdekken?
Zowel wereldwijd, in Europa als in België gaat het goed met Suzuki. In 2014 stond het merk op de vierde plaats bij de sterkste stijgers in ons koninkrijk. De Swift is nog altijd het meest verkochte model, maar Suzuki België vestigt veel hoop op deze nieuwe Vitara en verwacht in 2015 zo’n 1.500 exemplaren te verkopen. Om dat te bereiken rekent de importeur niet alleen op de charmante dames op het salon …
Wie al een dagje ouder is, herinnert zich ongetwijfeld dat de Vitara in het begin van de jaren negentig een hippe kleine avonturier was, vaak met een open dak. ‘De 4x4 van Louisalaan’, was zijn bijnaam. Sindsdien is hij sterk veranderd. Hij steekt nu in een eerder sober kleedje om beter te passen in het segment van de compacte SUV’s.
De Vitara is 4.175 mm lang en heeft een klassieke stijl, afgezien van enkele originele accenten naargelang de versie zoals een klokje met nummer in het Japans of een grille en andere onderdelen in het wit. Een nieuwigheid in het interieur is de multimediatablet met goede ergonomie en mooie schermresolutie. Integratie met een smartphone én apps om de inzittenden te ontspannen zijn mogelijk.
Over de binnenruimte zijn we minder te spreken. Achterin zullen grote personen de beperkte beenruimte betreuren en als je kiest voor het aangename open panoramadak dan komt het dak wel heel dicht bij de hoofden. Voor bagage is er meer plaats. Het volume van 375 liter kun je uitbreiden en de achterbank vormt een vlakke vloer.
Hoewel Suzuki de Vitara premiumdetails geeft zoals inzetstukken in alcantara in de deurpanelen en enkele chroomaccenten, mist de afwerking toch klasse. Harde plastics, smaakloze materialen, soms een onnauwkeurige montage: op dat vlak verwent de Vitara zijn passagiers niet.
Qua techniek is er heel wat keuze: twee of vier aangedreven wielen, 1.6 diesel- of benzinemotoren met allebei 120 pk, een manuele versnellingsbak (5 met benzine, 6 met diesel) of een automaat (6 versnellingen, alleen met benzine). De mogelijkheden zijn ruim. Kies je voor de vierwielaandrijving, dan biedt Suzuki diverse rijmodi (sport, sneeuw, automatisch of ‘lock’ met constante achterwielaandrijving). In alle gevallen blijft de CO2-uitstoot laag: van 106 tot 130 g/km.
De eerste indruk is middelmatig door de vele plastics, de oncomfortabele zetels en de te harde ophanging bij lage snelheden. Gelukkig verbetert het na enkele kilometers. Buiten de stad werkt de ophanging doeltreffend en vertoont hij zelfs een wendbaar weggedrag. Alleen de iets te sterke bekrachtiging van het stuur kan sportievelingen afschrikken.
Wat de motoren betreft, is de diesel op zijn gemak dankzij het koppel van 320 Nm. De motor staat paraat bij alle toerentallen (vooral in de sportmodus) en geeft de lichte Vitara vleugels. De benzinemotor is logischerwijze iets zwakker bij lage toeren maar wordt wakker hogerop. De automaat fnuikt zijn goede wil met een veel te lange spreiding en moeilijk beheer. In elk geval is het verbruik interessant: ongeveer 6 of 7 l/100 km voor de benzine en een dikke liter minder voor de diesel.
Suzuki hanteert een agressieve prijzenpolitiek bij de lancering en biedt de Vitara aan vanaf 16.299 euro. De benzineversie is correct geprijsd (tot 25.499 euro voor de 4x4 met volledige uitrusting), maar de diesel is veel duurder. Suzuki koopt de motor bij Fiat en dat heeft zijn weerslag op de factuur. Maar liefst 4.000 euro extra. Het verbaast dan ook niet dat Suzuki een mix van 35 procent diesels en 65 procent benzines verwacht.
Suzuki heeft de Vitara volledig vernieuwd en slaat een nieuwe richting in, zonder veel risico’s te nemen. De markt van de compacte SUV’s groeit en de Vitara heeft enkele sterke punten zoals de mogelijkheid van vierwielaandrijving, een lage CO2-uitstoot en een scherpe prijs voor de benzineversie. De basis is uitstekend, maar enkele details moeten nog verfijnd worden om helemaal aan de top te geraken.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?