Testen

Toyota Aygo: X-tra

Een cirkel die explodeert in een vierkant: zo verklaren de designers het atypische uiterlijk van de nieuwe kleine Toyota. Deze speelse nieuwkomer steekt in een origineel kleedje als antwoord op de concurrentie die onophoudelijk blijft vernieuwen.

  • Piette François
  • 23 juni 2014
  • Toyota
  • 640 weergaven
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Originele stijl
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Speelse motor
  • Verbruik
  • Gerobotiseerde bak kan beter
  • Hoge kofferdrempel
  • Hoofdruimte achterin
  • Mirror link dringend te herzien
  • Stoffen open dak alleen op x-wave

De kleine Aygo verscheen in 2005 op het toneel en telde toen maar negen concurrenten. Vandaag zijn het er een stuk of twintig. Dat zette de nodige druk op de ingenieurs … Met een schitterende Hyundai i10, het trio VW up!, Skoda Citigo en Seat Mii van het VW-imperium en de verbazingwekkende Renault Twingo die op komst is, moest Toyota wel reageren.

Uniek in zijn soort

Het minste wat we kunnen zeggen is dat dit kleintje op geen enkele andere auto lijkt. De x-grille voegt een vleugje speelsheid toe aan de sowieso al vrij sportieve cocktail met wielen op de hoeken en een dubbele bult in het dak. Erg geslaagd, zeker als je weet dat dit atypische design vervat zit in een lengte van 3,46 meter.

Echt uniek?

Het verbaast je wellicht niet dat deze Toyota Aygo veel elementen deelt met de Citroën C1 en Peugeot 108. Het verschil zit in de stijl en de afwerkingsniveaus. Voor de rest is het één pot nat. Maar er is nog een groot verschil: de Toyota is alleen beschikbaar met 1.0 benzinemotor (69 pk), terwijl de Fransen ook over een 1.2 driecilinder kunnen beschikken.

Spitant

Het interieur is even funky als de buitenkant: er zijn veel kleuraccenten en bepaalde elementen van de boordplank kun je zelfs gemakkelijk vervangen. Kleurrijk, leuk en technologisch geavanceerd met het multimediascherm van 7 duim in de topversies.

De ruimte achterin heeft echter te lijden onder de imposante voorzetels en de beperkte plaats voor het hoofd Het koffervolume groeit tot 168 liter, maar blijft beperkt door de hoge laaddrempel.

Technisch

Dit hoofdstuk is snel afgehandeld, want zoals uitgelegd biedt Toyota maar één motor aan: de 1.0 met 69 pk, gekoppeld aan een manuele of gerobotiseerde bak met vijf versnellingen. Een kleine, gewillige  motor die grondig aangepast werd om het verbruik en de CO2-uitstoot te verlagen, respectievelijk 3,8 l/100 km en 88 g CO2/km met start-stop.

Mirror Link of Error Link?

In optie of standaard op de hogere versies, biedt Toyota een intelligent multimediasysteem. Althans, op papier. Het kopieert de apps van jouw smartphone en geeft je hiertoe toegang via het 7-duimsscherm. Klinkt geweldig!

Maar … net als bij de Franse C1 en 108 met hetzelfde systeem staat het helemaal niet op punt. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om tegelijk naar de radio te luisteren en te navigeren. Gelukkig biedt Toyota als enige een gps die je afzonderlijk kunt installeren als optie. Eenvoudig, maar betrouwbaar en … te combineren met de navigatie.

Te gek                        

Vergeet de rijeigenschappen van de vorige Aygo. De nieuwe Aygo heeft een gemakkelijk, wendbaar en plezant karakter. Zelfs met 69 pk profileert de Aygo zich als een dynamische auto: zijn wieltreinen doen het uitstekend, de besturing is nauwkeurig en de motor heeft voldoende reserves. De driecilinder klimt gretig in de toeren met het typische geluid van een woeste driecilinder.

De manuele versnellingsbak staat vrij van kritiek, al is hij een beetje te lang (schakel dus tijdig terug) en de gerobotiseerde bak geniet van de laatste vooruitgang. Hoop niet op het comfort van een ‘echte’ automaat, hij is nog altijd traag en het beheer mist finesse. De kortere brugverhouding zorgt wel een leuker karakter in de stad en pittige hernemingen. Aan jou de keuze …

Comfort

Uiteraard is dit soort auto niet bestemd voor langer reizen. Hoewel Toyota de geluiddemping verbeterde, is de motor goed hoorbaar in het interieur als de bestuurder een zware voet heeft. Geen probleem voor wie houdt van ruige geluiden. Geen klachten over de schokdemping, die is voldoende comfortabel.

Prijs

De instapprijs is nog niet bekend, maar Toyota communiceerde wel al de prijs van de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken, de X-play in het midden van het gamma: 11.500 euro. Voeg er nog 310 euro bij voor vijfdeurs en 830 euro voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Van de uitrusting is airco optioneel op dit model en standaard op de topversie X-Wave, die ook uitgerust is met een zeer groot stoffen dak. Jammer dat dit alleen te combineren is met deze versie. Twee speciale series (X-site en X-clusiv) maken het gamma compleet.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km