Testen

Toyota Aygo: X-tra

Een cirkel die explodeert in een vierkant: zo verklaren de designers het atypische uiterlijk van de nieuwe kleine Toyota. Deze speelse nieuwkomer steekt in een origineel kleedje als antwoord op de concurrentie die onophoudelijk blijft vernieuwen.

  • Piette François
  • 23 juni 2014
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Originele stijl
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Speelse motor
  • Verbruik
  • Gerobotiseerde bak kan beter
  • Hoge kofferdrempel
  • Hoofdruimte achterin
  • Mirror link dringend te herzien
  • Stoffen open dak alleen op x-wave

De kleine Aygo verscheen in 2005 op het toneel en telde toen maar negen concurrenten. Vandaag zijn het er een stuk of twintig. Dat zette de nodige druk op de ingenieurs … Met een schitterende Hyundai i10, het trio VW up!, Skoda Citigo en Seat Mii van het VW-imperium en de verbazingwekkende Renault Twingo die op komst is, moest Toyota wel reageren.

Uniek in zijn soort

Het minste wat we kunnen zeggen is dat dit kleintje op geen enkele andere auto lijkt. De x-grille voegt een vleugje speelsheid toe aan de sowieso al vrij sportieve cocktail met wielen op de hoeken en een dubbele bult in het dak. Erg geslaagd, zeker als je weet dat dit atypische design vervat zit in een lengte van 3,46 meter.

Echt uniek?

Het verbaast je wellicht niet dat deze Toyota Aygo veel elementen deelt met de Citroën C1 en Peugeot 108. Het verschil zit in de stijl en de afwerkingsniveaus. Voor de rest is het één pot nat. Maar er is nog een groot verschil: de Toyota is alleen beschikbaar met 1.0 benzinemotor (69 pk), terwijl de Fransen ook over een 1.2 driecilinder kunnen beschikken.

Spitant

Het interieur is even funky als de buitenkant: er zijn veel kleuraccenten en bepaalde elementen van de boordplank kun je zelfs gemakkelijk vervangen. Kleurrijk, leuk en technologisch geavanceerd met het multimediascherm van 7 duim in de topversies.

De ruimte achterin heeft echter te lijden onder de imposante voorzetels en de beperkte plaats voor het hoofd Het koffervolume groeit tot 168 liter, maar blijft beperkt door de hoge laaddrempel.

Technisch

Dit hoofdstuk is snel afgehandeld, want zoals uitgelegd biedt Toyota maar één motor aan: de 1.0 met 69 pk, gekoppeld aan een manuele of gerobotiseerde bak met vijf versnellingen. Een kleine, gewillige  motor die grondig aangepast werd om het verbruik en de CO2-uitstoot te verlagen, respectievelijk 3,8 l/100 km en 88 g CO2/km met start-stop.

Mirror Link of Error Link?

In optie of standaard op de hogere versies, biedt Toyota een intelligent multimediasysteem. Althans, op papier. Het kopieert de apps van jouw smartphone en geeft je hiertoe toegang via het 7-duimsscherm. Klinkt geweldig!

Maar … net als bij de Franse C1 en 108 met hetzelfde systeem staat het helemaal niet op punt. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om tegelijk naar de radio te luisteren en te navigeren. Gelukkig biedt Toyota als enige een gps die je afzonderlijk kunt installeren als optie. Eenvoudig, maar betrouwbaar en … te combineren met de navigatie.

Te gek                        

Vergeet de rijeigenschappen van de vorige Aygo. De nieuwe Aygo heeft een gemakkelijk, wendbaar en plezant karakter. Zelfs met 69 pk profileert de Aygo zich als een dynamische auto: zijn wieltreinen doen het uitstekend, de besturing is nauwkeurig en de motor heeft voldoende reserves. De driecilinder klimt gretig in de toeren met het typische geluid van een woeste driecilinder.

De manuele versnellingsbak staat vrij van kritiek, al is hij een beetje te lang (schakel dus tijdig terug) en de gerobotiseerde bak geniet van de laatste vooruitgang. Hoop niet op het comfort van een ‘echte’ automaat, hij is nog altijd traag en het beheer mist finesse. De kortere brugverhouding zorgt wel een leuker karakter in de stad en pittige hernemingen. Aan jou de keuze …

Comfort

Uiteraard is dit soort auto niet bestemd voor langer reizen. Hoewel Toyota de geluiddemping verbeterde, is de motor goed hoorbaar in het interieur als de bestuurder een zware voet heeft. Geen probleem voor wie houdt van ruige geluiden. Geen klachten over de schokdemping, die is voldoende comfortabel.

Prijs

De instapprijs is nog niet bekend, maar Toyota communiceerde wel al de prijs van de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken, de X-play in het midden van het gamma: 11.500 euro. Voeg er nog 310 euro bij voor vijfdeurs en 830 euro voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Van de uitrusting is airco optioneel op dit model en standaard op de topversie X-Wave, die ook uitgerust is met een zeer groot stoffen dak. Jammer dat dit alleen te combineren is met deze versie. Twee speciale series (X-site en X-clusiv) maken het gamma compleet.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km