Testen

Toyota Prius: de grondlegger

De allereerste Toyota Prius kwam op de markt in 1997, toen andere merken de diesel nog volop als heilige koe zagen. Wat blijft er bijna twintig jaar later bij de vierde generatie Prius nog over van de voorsprong?
  • Bervoets Wim
  • 24 juni 2016
  • Toyota
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Combinatie elektromotor/benzinemotor
  • Plaats aan boord
  • Rijcomfort
  • Ruimte binnenin
  • Verbruik
  • Controversiële looks
  • Rolgeluiden
  • Weinig dynamisch rijgedrag
  • Zichtbaarheid achteraan

De concurrentie heeft in de tussentijd namelijk niet stilgezeten: zowat elke constructeur heeft hybrides, plug-inhybrides of zelfs volledig elektrische auto’s in zijn gamma. Maar ook Toyota biedt meer dan alleen de Prius als hybride: 61% van de verkochte Toyota’s Auris in ons land vorig jaar was een hybride. Voor de Yaris gaat het om 35%.

De techniek

De aandrijfcombinatie uit de vorige Prius, namelijk een 1.8 benzinemotor en een elektromotor die wordt gevoed door een nikkel-metaalhydridebatterij, werd verbeterd. Gecombineerd levert de aandrijflijn 122 pk. Dat is 12 pk minder dan de vorige Prius, maar Toyota heeft de batterij (die traditioneel veel plaats en meestal ook kofferruimte inneemt) compacter gemaakt en het geheel veel lichter. De CVT-versnellingsbak (of continu variabele transmissie) blijft ook bij deze Prius op post.

De stijl

De vorige generaties van de Prius oogden misschien wat braafjes, maar dat is bij nummer vier niet meer het geval. Toyota gebruikt een gloednieuw platform in de Prius, het Toyota New Global Architecture of TNGA-platform. Dat maakt een lager zwaartepunt mogelijk, en daardoor ligt de neus van de Prius lager dan voordien. Het uiterlijk is afgestemd op een ideale luchtgeleiding, en trekt met zijn scherpe lijnen in onder meer de lichtblokken de sportieve kaart. De achterzijde van de auto zorgt echter voor uiteenlopende meningen, als we de reacties tijdens onze testweek mogen geloven.

Binnenin

Het opvallende dashboard combineert wit met pianozwart. Ook die combinatie is misschien niet naar ieders smaak, maar het is naar aloude Toyota-traditie wel degelijk geassembleerd. Centraal staat het infotainmentsysteem met aanraakscherm, met daarboven het instrumentenpaneel. Een futuristische look!

Door de dunne A-stijl heb je een uitstekend zicht vooruit. Het zicht naar achteren is dan weer minder, door de speciale vorm van de achterruit en de achterspoiler die daar dwars doorheen loopt. Wie regelmatig passagiers en bagage meeneemt, zal blij zijn om te lezen dat de achterpassagiers over voldoende ruimte beschikken en ook de kofferruimte met 501 liter met de achterbank rechtop genoeg bagage kan slikken.

Onderweg

De favoriete rijomgeving van de Prius blijft nog steeds de stad. De combinatie van de elektromotor en de klassieke motor werkt hier voortreffelijk, met een “zen” rijbeleving. Je merkt nauwelijks wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld om de elektromotor te ondersteunen. En ook hier komt de continu variabele transmissie het best tot zijn recht.

Op de snelweg voelt de Prius zich minder op zijn gemak. Om met ons jachtige snelwegverkeer mee te kunnen, schakel je de rijmodus best van “Normal” naar “Power” (er is ook nog “Eco”, die de reacties van het gaspedaal doseert en onder meer de werking van de airco optimaliseert), maar dan reageert de CVT-bak met zijn klassieke “koffiemoleneffect”. De rolgeluiden van de banden op klassieke Belgische snelwegen vallen op, maar dat willen we gerust toeschrijven aan de afwezigheid van het klassieke motorgeluid.

Rijdynamiek

Het nieuwe TNGA-platform zorgt volgens Toyota voor een responsiever rijgedrag. Ook het koetswerk werd stijver gemaakt. De Prius houdt de koetswerkbewegingen inderdaad goed onder controle, maar de Japanner laat een steekje vallen op vochtig wegdek: de ecobanden, die vooral gericht zijn op minder rolweerstand, zitten daar sneller aan hun gripgrens. Maar echt sportief wil de Prius natuurlijk niet zijn: comfort en een laag verbruik, daar is het hem om te doen. En op dat vlak hebben we geen klachten: de schokdemping en filtering zijn op de afspraak.

Prijs

En ook dat lage verbruik zit snor: ondanks heel wat snelwegverkeer tijdens onze testweek, klokten we af op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km. Gooi wat meer stadsverkeer in de mix, en daar kunnen gerust nog een paar tienden van af.

De Toyota Prius begint vanaf € 30.310 in de Comfort-uitvoering. Daarvoor krijg je al heel wat veiligheidszaken, zoals een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, rijstrookwaarschuwing met een adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera. De andere uitrustingsniveaus voegen daar vooral infotainment aan toe. De Prius is dus standaard al meer dan behoorlijk uitgerust!

Besluit

De vierde generatie van de Toyota Prius is opnieuw een stap vooruit ten opzichte van de voorganger. De Japanners zweren bij hun klassieke recept van een aerodynamisch koetswerk, een klassieke benzinemotor met elektromotor, en een CVT-automaat. Zijn speelterrein bij uitstek is de stad, waar hij een voortreffelijke combinatie biedt van rijcomfort in een “zen” jasje en een laag verbruik.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km