Testen

Triumph TR4A 1966: ruwe diamant

Ben je al die grijze dieselwagens met klimaatregeling beu? Dan is het tijd voor een frisse wind. Eén van de vele Britse roadsters uit de periode 1950-1975 is de Triumph TR4. Een goede keuze of niet?

  • Piette François
  • 18 december 2013
  • Triumph
Voor- en nadelen
  • Aangename en nauwkeurige bediening
  • Aantrekkelijke lijn
  • Beschikbaarheid wisselstukken
  • Correct comfort (tr4a irs)
  • Koppelrijke motor
  • Plezier van een britse roadster
  • Robuuste mechaniek
  • Wegligging (tr4a irs)
  • Corrosie verzekerd
  • Dichtheid van de kap
  • Drinkt graag
  • Niet altijd goed onderhouden
  • Prijs loopt op
  • Stevige bediening
  • Veel en diverse storingen

Terwijl de stijl vrouwelijke zachtheid uitstraalt, herinnert de onderliggende techniek eerder aan een machoman. Daarin ligt de paradox van de Triumph TR4. Hij ziet eruit als een heilige, maar zodra je achter het stuur zit, onthult hij zijn ware gezicht: een houthakker in galakostuum. Je kunt al raden dat er Italiaanse invloeden zitten in de sensuele stijl. Triumph deed een beroep op grootmeester Michelotti om deze roadster aan te kleden. In werkelijkheid oogt hij trouwens klein: minder dan vier meter van bumper tot bumper.

Schitterende carrière

In de nadagen van de oorlog was de bedoeling van de Britten duidelijk: zoveel mogelijk Amerikaanse dollars binnenhalen. Heel wat bedrijven begonnen een verleidingsoperatie, terwijl de puinhoop werd opgeruimd. De Triumph TR2, snel gevolgd door de TR3, is een typisch voorbeeld: technisch voorbijgestreefd en in elkaar geknutseld, maar bijzonder sexy en  exotisch. Het werd een fenomenaal succes, pas in 1961 werd hij vervangen door de chiquere TR4.

Kleine evolutie

Afgezien van het nieuwe kleedje, zorgt de TR4 niet voor grote evoluties: hij staat nog altijd op een gescheiden chassis, de motor (afgeleid van een tractor) werd vergroot tot 2,1 liter en de besturing schakelde eindelijk over op een tandheugel. In 1965, met de TR4A IRS, kende hij zijn grootste update: een onafhankelijke achterophanging. Het succes duurde tot 1967, met bijna 70.000 verkochte exemplaren van de TR4 en TR4A.

Nog altijd even cosy

Typisch voor zijn tijd, ontvangt de TR4A zijn passagiers met hout op de boordplank, leder op de zetels, een leuke reeks tellers en een correcte rijpositie met mooi zicht op de contouren van de motorkap. Het ziet er allemaal goed uit, alleen zijn mijn voeten zo breed als de drie pedalen.

Leven in de brouwerij

Zodra de motor draait, blijkt het mooie meisje eerder een Engelse voerman. Het lage gerommel van de motor gaat gepaard met allerlei trillingen. Sfeer verzekerd. Om deze auto te besturen, is ervaring met hard labeur zeker een voordeel: de bediening is heel viriel. De versnellingsbak is echt meesterlijk, met korte en nauwkeurige schakelwegen.

Zacht geborrel

Het gietijzeren motorblok levert 105 pk bij een bescheiden toerental van 4.700 tr/min, maar vooral het koppel van deze Brit laat zich smaken. Het is een plezier om snel te schakelen te midden een veelbelovend motorgeluid en om te spelen met de overdrive die de drie hoogste versnellingen verdubbelt, waardoor er maar liefst zeven versnellingen zijn.

Het rijcomfort is verbazingwekkend, een groot verschil met de TR3 die de passagiers steeds van hun stoel wou werpen. Bovendien is de kap zeer gemakkelijk te bedienen.

Rallyverleden

Door het rechterpedaal te vloeren, komt het rallyverleden naar boven: de voorkant schiet vooruit, de uitlaat weerklinkt luid en de hernemingen laten toe om de concurrentie aan te gaan met enkele moderne auto’s. De stijl en het geluid krijg je er zomaar bij. In bochten stelt het weggedrag niet teleur: de soepele ophanging laat wel wat koetswerkbewegingen en rolneigingen toe, maar het evenwicht en de precisie van de besturing liggen in de goede middelmaat op bochtige wegen. Natuurlijk moet je jouw testosteron wel een halt toeroepen in de regen.

Betrouwbaar

Een Triumph vraagt niet alleen geregeld een slok olie, maar ook veel aandacht en onderhoud. Voor de rest is hij vrij degelijk. Gezien de trillingen van deze mooie auto, blijven enkele elektrische storingen niet achterwege. Dat maakt deel uit van zijn charmes. Maar laten we eerlijk zijn: de TR4 en TR4A stellen je zelden voor onaangename verrassingen. Door hun degelijkheid haalden ze al enkele mooie resultaten in duurzaamheidswedstrijden.

Hoeveel?

De TR4 is exclusiever en sportiever dan een MGB. Zijn prijs ligt ook hoger: reken op ongeveer 25.000 euro voor een exemplaar in goede staat. De onderdelen zullen je niet ruïneren, ze zijn bovendien vlot beschikbaar. Het verbruik, minder belangrijk bij klassiekers, blijft redelijk: tussen 8 en 12 l/100 km naargelang gebruik.  

Conclusie

Zoek je een goede geluid- en winddemping, een afwerking van hoge kwaliteit en een hoog thermisch comfort, dan ben je aan het verkeerde adres. De TR4A is net als alle TR’s, een levendige auto om te besturen. Meer dan alleen een auto is het een leuke metgezel met hese stem en een parfum van verbrande olie. De TR4 is opwindender dan een MGB en ziet zijn waarde tegenwoordig stijgen. Val je voor zijn charmes, sla dan toe voor hij onbereikbaar wordt. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km