Testen

Volkswagen Amarok Canyon: opschepper

Zoek je voortdurend aandacht? Bekijk je stadswagentjes met misprijzen en wil je je graag onderscheiden? Hou je van avontuur en droom je ervan onbekende plekken te ontdekken? Dit is de oplossing.

  • Piette François
  • 24 juni 2014
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Allures
  • Bekwaam in elk terrein
  • Rijcomfort
  • Afwerkingsdetails
  • Gepeperde prijzen
  • Rijgeluid

Deze auto is niet bedoeld voor timide personen. Deze Canyon-serie voegt bovendien alle oorlogsuitrusting toe om de wannabe-Indiana Jones te doen watertanden. En als je onderweg nog enkele kortgerokte liftsters kunt meenemen, waarom niet? Tijd om even te bekijken waaruit deze uitrustingslijn bestaat.

M’as-tu vu?

Om aandacht schreeuwen is niet de gewoonte van VW. Behalve in dit geval: deze Canyon-seroe omvat bredere spatborden, een grille met chroom, grote zwarte tredes aan de zijkant, … Nog niet genoeg? Twijfel dan geen seconde en kies voor de optionele verstralers op het dak en de flamboyante oranje koetswerkkleur.  

Zoet-zuur

We zijn onder de indruk van al dat vertoon en klimmen in het interieur. ‘Klimmen’ is het juiste woord. Achter het stuur worden we een beetje ontgoocheld. De Amarok is van oorsprong een bedrijfsvoertuig en dat merk je, zelfs met de oranje accenten, specifieke lederen bekleding en volledige uitrusting van deze Canyon-afwerking. Het maakt de kunststoffen niet minder hard en behalve de bekleding straalt het geen luxe uit. Kortom, deze Amarok blaast warm en koud tegelijk.

Onder de motorkap

Het uiterlijk doet je denken aan een dikke V8 … maar het is een tweeliter viercilinder diesel met 180 pk en 420 Nm. Gekoppeld aan vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat mag je natuurlijk geen wonderen verwachten in deze enorme pick-up. Hoop dus niet op vinnige hernemingen bij de laagste toeren: je voelt duidelijk dat de motor hard moet werken om waardige prestaties te leveren. De balans is eervol, maar daar heeft het verbruik onder te lijden: reken op een gemiddelde van minstens 10 l/100 km.

Voor het veld

De comfortabele Amarok vermijdt liever de stad, waar zijn afmetingen en opzichtigheid niet echt handig en discreet zijn. Op de autosnelweg maalt hij zonder problemen kilometers, maar omdat hij zo uit de kluiten gewassen is zuipt hij dieselbrandstof en de dakverlichting veroorzaakt stroomlijngeluiden. Op het terrein helpen de blokkering van het differentieel en de vier aangedreven wielen in lastige situaties.

In de speciale serie Canyon kost de Amarok minstens 39.975 euro btw inbegrepen. Hij kan beschouwd worden als bedrijfsvoertuig, wat fiscaal interessant is.

Conclusie

Strikt functioneel draagt deze Canyon weinig bij. Hij heeft wel één grote verdienste: hij breekt met het monotone grijs en de saaie gezinswagens. Dat geeft het dagelijkse leven wat kleur: een oranje kleur, lichten op het dak en grote zwarte treden volstaan om de illusie te wekken dat je niet door de Ardennen rijdt maar door het Afrikaanse oerwoud. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km