Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De Amarok debuteerde met een bescheiden viercilinder TDI. Bij zijn facelift kreeg hij een ambitieuzere V6, die bergen belooft te verzetten. Eens zien of dat klopt.
De wijzigingen blijven natuurlijk niet beperkt tot de motor alleen. Het interieur werd beter aangekleed, de voorkant hertekend en het infotainmentsysteem uitgebreid. Weelderige luxe is het niet, maar dat past natuurlijk niet in een pick-up. Onder de motorkap zitten de grote veranderingen: de 2.0 TDI viercilinder maakt plaats voor een V6 in drie vermogensversies: 163, 204 en 224 pk. Als je dan toch een Amarok V6 kiest, kan je dus maar beter voor de krachtigste versie gaan. Die beschikt over 550 Nm aan koppel en vierwielaandrijving met een Torsendifferentieel.
Ooit kon je aan het interieur van een pick-up zijn utilitaire roeping aflezen, met basismaterialen voor het dashboard en de zetels. Maar nu is de revolutie uitgebroken: vooral in deze Aventura-versie heet de Amarok je hartelijk welkom met leder, harde maar elegante plastics en voldoende instelmogelijkheden voor zetel en stuur. Het multimediascherm is nog steeds aan de kleine kant, maar bevat voortaan Apple CarPlay en Android Auto. De ruimte achteraan is logischerwijs dan weer beperkt, en je zit er nogal rechtop. Niets ongewoons voor wie vertrouwd is met een pick-up.
Als je hem start, laat de V6 je meteen weten dat hij op diesel draait. Hij is natuurlijk minder goed geïsoleerd dan in een klassieke auto, maar oneindig veel aangenamer in gebruik dan de vorige viercilinder. Die was ruw en luid, en had heel wat toeren nodig om het beste van zichzelf te geven. De viercilinder was dus zeker niet het sterkste punt van de vorige Amarok.
Met de V6 lijkt Volkswagen wel van een wit blad te beginnen: de klank is aangenamer (of minder onaangenaam), de werking zachter en het koppel vooral veel aanweziger. Als je niets in de laadbak hebt liggen, verrassen de prestaties: 0-100 km/u in 7,9 seconden, zegt VW. De overboostfunctie verhoogt het vermogen ten slotte kort tot 245 pk.
De achttrapsautomaat heeft de taak om alles nog zachter te maken. Op en naast de weg is de V6 dus oneindig veel geslaagder dan de vroegere viercilinder. Op asfalt rijdt hij relatief efficiënt, maar zonder lading is het op kasseien een beetje uitkijken. Ook de ontdubbeling van het stuur kan je af en toe verrassen. Aan de pomp verrast hij evenzeer: hij verbruikt namelijk niet meer dan de viercilinder. Bij gewoon gebruik en als je wat uitkijkt, blijf je makkelijk onder 10 l/100 km.
Aan de laadbak verandert er weinig: je kunt er nog steeds een europallet in kwijt, of bijna een ton aan gewicht. Als dat niet voldoende is, kan je optioneel met deze Aventura-versie tot 3,3 ton slepen.
Er is een Amarok voor zowat alle budgetten: van € 26.080 (exclusief btw) tot € 44.982 (exclusief btw) voor de luxueuze Aventura-versie met grote velgen en een volledige uitrusting, inclusief lederen zetels, navigatie, elektronische klimaatregeling, 20-duimsvelgen en bixenonlampen.
Dit is zeker een van de beschaafdste en aangenaamste pick-ups op de markt. Met zijn V6 is de Amarok zelfs geschikt voor langere afstanden, maar hij vergeet zijn utilitaire roeping niet. Wil je er alles uithalen, dan loopt het prijskaartje echter stevig op…
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?