Testen

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Ondanks zijn 45 jaar wil de Golf absoluut jong blijven. Daarom heeft hij zich grondig bijgeschoold in nieuwe technologie. Het resultaat is een hippe ‘oude’ Golf die helemaal met zijn tijd mee is.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 december 2019
  • Volkswagen
  • 1.556 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort en geluiddemping
  • Doeltreffend en veilig weggedrag
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Modern interieur
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Bescheiden esthetische evoluties
  • Middelmatig koffervolume
  • Mindere sensaties

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Volkswagen heeft meer dan 35 miljoen exemplaren van de Golf gebouwd sinds de eerste in 1974 van de band liep. Dat betekent dat er wereldwijd een halve eeuw lang onafgebroken elke 40 seconden een Golf is gebouwd. Dus zelfs nu Volkswagen aan een nieuw tijdperk wil beginnen met zijn elektrische ID.3, kon het zijn vaandeldrager niet zomaar de rug toekeren. Daarom is deze achtste generatie klaar om de zaken te blijven waarnemen in afwachting van de elektrische vloedgolf.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Uiterlijke evolutie

De Golf 8 staat op hetzelfde MQB-platform als de Golf 7 en heeft ook identieke proporties als zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,28 meter blijft hij relatief compact voor zijn segment en heeft hij nog steeds een ‘gemiddelde’ koffer van 380 liter. De verhouding afmetingen-binnenruimte blijft echter even knap als voordien. Uiterlijk bouwt zijn stijl verder op die van zijn recente voorvaders. Vooral dan in profiel. Het front van deze achtste generatie onderscheidt zich echter door een sterker aflopende motorkap en fijnere ledkoplampen. Dankzij die kenmerken kan de Golf 8 zijn luchtweerstandscoëfficiënt duidelijk verlagen, van 0,3 naar 0,275.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling
Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Innerlijke revolutie

De generatiesprong is veel beter voelbaar wanneer je instapt. De Golf bekeert zich tot het digitale tijdperk en krijgt standaard de 10 duim grote en personaliseerbare Digital Cockpit. Die wordt aangevuld met een aanraakscherm voor het infotainment. Dat laatste is naar de bestuurder gericht en is 8,5 of 10 duim groot in functie van de opties. Volkswagen heeft daarbij meteen zowat alle klassieke knoppen en schakelaars van het dashboard geschrapt en ze vervangen door kleine aanraakvlakken. Zo moet je om de temperatuur aan boord te verhogen je vinger naar rechts bewegen op een specifieke zone. Hetzelfde geldt voor de volumeregeling van de radio, het openen van het panoramadak enzovoort.

De logica van het infotainmentsysteem is uitgedacht zoals die van een smartphone. Een kleine, vierkante virtuele knop links op het scherm roept het hoofdmenu op. Van daar uit navigeer je verder met je vingertoppen.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Hallo Volkswagen

De Golf wil ook de intuïtieve spraaksturing veralgemenen. Net zoals in de Mercedes A-Klasse kan je de auto gewoon aanspreken met eenvoudige commando’s. Je begint met “Hallo Volkswagen”, gevolgd door “ik heb het te warm” als je wil dat de klimaatregeling wat frisser wordt afgesteld. Voor wie het wil biedt de Golf ook toegang tot de stemassistent Alexa van Amazon voor meer uitgebreide interactiemogelijkheden. Bovendien kan je (of een van je vrienden) ook toegang krijgen tot de Golf 8 via een virtuele sleutel op je smartphone. Kortom: hij wil hypergeconnecteerd zijn.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Een Golf, met de ogen dicht

Al van bij de eerste meters vind je al snel je draai. Los van al zijn digitale en geconnecteerde inborst blijft de Golf 8 in de eerste plaats een Golf. Aan het stuur vind je goed afgestelde bedieningselementen en een foutloze rijhouding. De afwerking is Duits en de materialen doorgaans van goede kwaliteit, ondanks wat harde kunststoffen op de onderste delen van het interieur. De geluiddemping is ook zeer verzorgd. Aan boord van deze Golf ben je klaar om kilometers te verslinden, zeker wanneer je op de ErgoActive-stoelen zit.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Car2X

Beetje bij beetje wennen we aan de nieuwe bestuurderspost. Het geheel blijft in grote lijnen intuïtief. De navigatiesystemen van de auto’s die we aan de tand konden voelen bleken daarentegen wat kuren te vertonen. Daar staat tegenover dat de Golf 8 de eerste Volkswagen is die het communicatiesysteem Car2X integreert, waarmee hij informatie over het verkeer kan uitwisselen met andere voertuigen of met de weginfrastructuur. Dat zou dit communicatieprotocol een stevige duw in de rug moeten geven, want tot op heden vond je het vooral in premiummodellen.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Foutloze efficiëntie

Technisch gezien houdt de Golf 8 vast aan de halfstarre achteras voor de minder krachtige versies en behoudt hij net zoals de Golf 7 de meerarmige achterwielophanging voor aan varianten met minstens 150 pk (of vierwielaandrijving). In beide gevallen blijft het rijgedrag zeer overtuigend. De Golf is niet uitgesproken speels of opwindend om snel mee te rijden. Maar we kunnen niet ontkennen dat de grenzen zeer ver liggen en dat hij voorbeeldig sereen rijdt, zelfs wanneer je er sportief me omgaat. En dat alles zonder ooit te stug te worden, of toch niet met de gestuurde schokdemping DCC.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

48 volt

Onder de motorkap van de nieuwe Golf wordt een breed motorengamma verwacht, van plug-inhybrides tot de sportieve varianten GTI, GTD en R, met daartussen nog een versie die aardgas drinkt. Aanvankelijk start de Golf zijn carrière met de 1.5 TSI-benzinemotor met naar keuze 130 of 150 pk. Die is vol, stil en gewillig (zonder een uitgesproken karakter te vertonen) en biedt in zijn basisversie al mooie prestaties. De tweede is echter uitgerust met een microhybridisering van 48 volt als je hem bestelt met de DSG-7-versnellingsbak. Hij heet dan 1.5 eTSI en krijgt dan via een alternator-starter een kleine boost van 12 pk terwijl hij bij het vertragen bovendien op efficiëntere wijze energie kan recupereren. Volkswagen zal later ook een 2.0 TDI-diesel aanbieden met 115 of 150 pk, maar de 1.6 TDI keert niet meer terug.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling
Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Ons verdict

De prijzen van de Golf 8 zijn helaas nog niet gekend. We weten echter al wel dat deze achtste generatie alle kaarten handen heeft om de referentie van het C-segment te blijven.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km