Testen

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Ondanks zijn 45 jaar wil de Golf absoluut jong blijven. Daarom heeft hij zich grondig bijgeschoold in nieuwe technologie. Het resultaat is een hippe ‘oude’ Golf die helemaal met zijn tijd mee is.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 december 2019
  • VOLKSWAGEN
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort en geluiddemping
  • Doeltreffend en veilig weggedrag
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Modern interieur
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Bescheiden esthetische evoluties
  • Middelmatig koffervolume
  • Mindere sensaties

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Volkswagen heeft meer dan 35 miljoen exemplaren van de Golf gebouwd sinds de eerste in 1974 van de band liep. Dat betekent dat er wereldwijd een halve eeuw lang onafgebroken elke 40 seconden een Golf is gebouwd. Dus zelfs nu Volkswagen aan een nieuw tijdperk wil beginnen met zijn elektrische ID.3, kon het zijn vaandeldrager niet zomaar de rug toekeren. Daarom is deze achtste generatie klaar om de zaken te blijven waarnemen in afwachting van de elektrische vloedgolf.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Uiterlijke evolutie

De Golf 8 staat op hetzelfde MQB-platform als de Golf 7 en heeft ook identieke proporties als zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,28 meter blijft hij relatief compact voor zijn segment en heeft hij nog steeds een ‘gemiddelde’ koffer van 380 liter. De verhouding afmetingen-binnenruimte blijft echter even knap als voordien. Uiterlijk bouwt zijn stijl verder op die van zijn recente voorvaders. Vooral dan in profiel. Het front van deze achtste generatie onderscheidt zich echter door een sterker aflopende motorkap en fijnere ledkoplampen. Dankzij die kenmerken kan de Golf 8 zijn luchtweerstandscoëfficiënt duidelijk verlagen, van 0,3 naar 0,275.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling
Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Innerlijke revolutie

De generatiesprong is veel beter voelbaar wanneer je instapt. De Golf bekeert zich tot het digitale tijdperk en krijgt standaard de 10 duim grote en personaliseerbare Digital Cockpit. Die wordt aangevuld met een aanraakscherm voor het infotainment. Dat laatste is naar de bestuurder gericht en is 8,5 of 10 duim groot in functie van de opties. Volkswagen heeft daarbij meteen zowat alle klassieke knoppen en schakelaars van het dashboard geschrapt en ze vervangen door kleine aanraakvlakken. Zo moet je om de temperatuur aan boord te verhogen je vinger naar rechts bewegen op een specifieke zone. Hetzelfde geldt voor de volumeregeling van de radio, het openen van het panoramadak enzovoort.

De logica van het infotainmentsysteem is uitgedacht zoals die van een smartphone. Een kleine, vierkante virtuele knop links op het scherm roept het hoofdmenu op. Van daar uit navigeer je verder met je vingertoppen.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Hallo Volkswagen

De Golf wil ook de intuïtieve spraaksturing veralgemenen. Net zoals in de Mercedes A-Klasse kan je de auto gewoon aanspreken met eenvoudige commando’s. Je begint met “Hallo Volkswagen”, gevolgd door “ik heb het te warm” als je wil dat de klimaatregeling wat frisser wordt afgesteld. Voor wie het wil biedt de Golf ook toegang tot de stemassistent Alexa van Amazon voor meer uitgebreide interactiemogelijkheden. Bovendien kan je (of een van je vrienden) ook toegang krijgen tot de Golf 8 via een virtuele sleutel op je smartphone. Kortom: hij wil hypergeconnecteerd zijn.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Een Golf, met de ogen dicht

Al van bij de eerste meters vind je al snel je draai. Los van al zijn digitale en geconnecteerde inborst blijft de Golf 8 in de eerste plaats een Golf. Aan het stuur vind je goed afgestelde bedieningselementen en een foutloze rijhouding. De afwerking is Duits en de materialen doorgaans van goede kwaliteit, ondanks wat harde kunststoffen op de onderste delen van het interieur. De geluiddemping is ook zeer verzorgd. Aan boord van deze Golf ben je klaar om kilometers te verslinden, zeker wanneer je op de ErgoActive-stoelen zit.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Car2X

Beetje bij beetje wennen we aan de nieuwe bestuurderspost. Het geheel blijft in grote lijnen intuïtief. De navigatiesystemen van de auto’s die we aan de tand konden voelen bleken daarentegen wat kuren te vertonen. Daar staat tegenover dat de Golf 8 de eerste Volkswagen is die het communicatiesysteem Car2X integreert, waarmee hij informatie over het verkeer kan uitwisselen met andere voertuigen of met de weginfrastructuur. Dat zou dit communicatieprotocol een stevige duw in de rug moeten geven, want tot op heden vond je het vooral in premiummodellen.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Foutloze efficiëntie

Technisch gezien houdt de Golf 8 vast aan de halfstarre achteras voor de minder krachtige versies en behoudt hij net zoals de Golf 7 de meerarmige achterwielophanging voor aan varianten met minstens 150 pk (of vierwielaandrijving). In beide gevallen blijft het rijgedrag zeer overtuigend. De Golf is niet uitgesproken speels of opwindend om snel mee te rijden. Maar we kunnen niet ontkennen dat de grenzen zeer ver liggen en dat hij voorbeeldig sereen rijdt, zelfs wanneer je er sportief me omgaat. En dat alles zonder ooit te stug te worden, of toch niet met de gestuurde schokdemping DCC.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

48 volt

Onder de motorkap van de nieuwe Golf wordt een breed motorengamma verwacht, van plug-inhybrides tot de sportieve varianten GTI, GTD en R, met daartussen nog een versie die aardgas drinkt. Aanvankelijk start de Golf zijn carrière met de 1.5 TSI-benzinemotor met naar keuze 130 of 150 pk. Die is vol, stil en gewillig (zonder een uitgesproken karakter te vertonen) en biedt in zijn basisversie al mooie prestaties. De tweede is echter uitgerust met een microhybridisering van 48 volt als je hem bestelt met de DSG-7-versnellingsbak. Hij heet dan 1.5 eTSI en krijgt dan via een alternator-starter een kleine boost van 12 pk terwijl hij bij het vertragen bovendien op efficiëntere wijze energie kan recupereren. Volkswagen zal later ook een 2.0 TDI-diesel aanbieden met 115 of 150 pk, maar de 1.6 TDI keert niet meer terug.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling
Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Ons verdict

De prijzen van de Golf 8 zijn helaas nog niet gekend. We weten echter al wel dat deze achtste generatie alle kaarten handen heeft om de referentie van het C-segment te blijven.

Test: Volkswagen Golf 8, bekeerling

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 24.500
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 109.900
52 km

Elektrisch, Automaat

€ 32.900
2020
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 108.900
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 33.000
2018
40.522 km

Diesel, Automaat

€ 35.799
2020
14.000 km

Benzine, Automaat

€ 38.999
2019
22.000 km

Diesel, Manueel

€ 7.999
2012
66.000 km