Testen

Volvo S60 Polestar: wanneer Volvo een trainingsjas aantrekt

Volvo is het toonbeeld van veiligheid, maar durft ook de sportieve toer op te gaan. De Polestar-afdeling boog zich bijvoorbeeld over de S60 met de bedoeling er de leukst rijdende Volvo van te maken. Is dat gelukt?

  • Piette François
  • 24 juli 2017
  • Volvo
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabele zetels
  • Discrete looks
  • Krachtige en sportieve motor
  • Veilig weggedrag
  • Beperkte koffer
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Hoge prijs
  • Stevige ophanging bij lage snelheden

Polestar is voor Volvo wat M is voor BMW en AMG voor Mercedes: een sportieve afdeling die modellen dynamischer maakt. Ooit was het een onafhankelijk bedrijf gespecialiseerd in racewagens, maar nu maakt het integraal deel uit van Volvo. Voor het zich op elektrische modellen toespitst houdt het zich nog bezig met het tunen van enkele Volvo’s. De Scandinaviërs braaf?

Sportief, maar redelijk

Ooit, nog niet zo lang geleden, stopte Polestar zescilinders met meer dan 500 pk onder de kap. Vandaag gaat het er heel wat redelijker aan toe. Polestar neemt de S60 en V60 T6 als basis en pompt dus de bestaande tweeliter viercilinder op.

Een kleine speler?

Vergeleken met de drieliter zescilinders van de Duitse concurrentie (BMW 440i, Audi S4 en Mercedes C 43 AMG) lijkt een viercilinder aan de bescheiden kant. Maar dat is zonder de steroïdekuur gerekend: een turbo, een compressor, een herziene motor, een scherpere nokkenas en een directere inlaat. Het resultaat verbleekt niet naast de concurrentie: 367 pk en 470 Nm. Indrukwekkende cijfers voor die cilinderinhoud!

Vierwielaandrijving

Om dat vermogen zonder problemen op de weg te krijgen, wilde Volvo vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Polestar zegt het gewicht met 20 kilogram verminderd te hebben, waarvan… 24 kilogram (sic) op de vooras. De achterkant is dus iets zwaarder.

Agressief? Relatief

De blauwe koetswerkkleur springt natuurlijk meteen in het oog. Maar verder houdt de Polestar het discreet: geen gigantische achtervleugel, geen knallers van uitlaatpijpen, geen kolossale zijschorten of gapende luchtinlaten. Dezelfde vaststelling geldt in het interieur: de sombere sfeer suggereert sportiviteit, net als de middenconsole met koolstofvezel en Polestar-logo’s, maar daar houden de sportieve verwijzingen op.

Ouderwets sportief

In een tijd waar auto’s vergeven zijn van knoppen om allerlei instellingen te regelen, is het verfrissend om een makkelijke en intuïtieve auto tegen te komen. Geen draaiknop met verschillende rijmodi: je rechtervoet geeft het tempo aan, en niet je rechterwijsvinger op een knop.

Vier cilinders voldoende?

Sportief weet de S60 Polestar aangenaam te verrassen. Het is natuurlijk niet de meest dynamische auto in zijn segment, maar de motor is verrassend energiek, duwt stevig door vanaf 3.500 tpm en klimt graag in de toeren tot bijna 7.000 tpm. De aandrijving is uiteraard perfect dankzij de vierwielaandrijving en het geheel reageert zonder vreemde ophangingsreacties. Daardoor kan je bochten tegen hoge snelheden nemen en ben je nog sneller in rechte lijn. Polestar geeft een tijd van 0-100 km/u op in 4,7 seconden, wat ons zeker niet overdreven lijkt.

En toch…

Om het tegen die verduivelde Duitsers op te nemen, komt de Polestar enkele argumenten te kort. De motor is enthousiast en klinkt zwaar maar zonder reliëf. Op de limiet gedraagt hij zich braaf onderstuurd, de remmen missen beet en de automaat kan het enthousiasme van de motor soms moeilijk volgen.

Voor alle dagen?

Uiteraard is deze Polestar dagelijks perfect bruikbaar. Een S60 is ook met Polestar-logo stil, aangenaam met zijn comfortabele zetels en goed afgewerkt. Toch is de koffer wat te klein en de ophanging bij lage snelheden wat te droog voor deze sportieve versie. Voeg daar nog een grote draaicirkel aan toe en je begrijpt dat deze S60 minder in de stad past.

Uitrusting

Een Polestar boet evenmin in aan veiligheid: een adaptieve snelheidsregelaar, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, een noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning,… alles is aanwezig. Het multimediasysteem is dan weer minder recent, heeft een verouderde ergonomie en beschikt niet over de laatste verbindingsmogelijkheden (vooral met smartphones).

Prijzen

Volvo zet zijn Polestar in de catalogus vanaf € 65.250. Een stevige prijs, als je weet dat Audi zijn S4 een prijskaartje geeft van € 60.955 en BMW voor zijn 340i xDrive met automaat € 53.789 vraagt. Zelfs de Mercedes-AMG C 43 lijkt met € 62.315 een interessanter aanbod, al biedt Volvo wel een royalere standaarduitrusting dan zijn concurrenten.

Aan de pomp sta je niet voor verrassingen: de viercilinder verbruikte bij ons gemiddeld 10 l/100 km. Doe wat snelwegen en je krijgt er nog een liter af. Maar met een zware voet haal je dankzij de turbo al snel 12 l/100 km of meer…

Besluit

Wat biedt deze Zweed op het einde van zijn carrière tegenover de Duitse armada? Een stevige vleug exclusiviteit, een motor die weliswaar twee cilinders minder telt, maar die temperament heeft en een eenvoudige rijbeleving voor instant plezier, zonder rijmodi. Een bijzonder aanbod op de markt, en een bijzonder interessant ook. Alleen jammer dat er aan de Polestar-naam een stevig prijskaartje hangt…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km