Testen

Volvo V90: De referentiepunten door elkaar gegooid

Bij Volvo kennen ze iets van breaks. De Zweden bouwen ze namelijk al sinds 1953… Maar vandaag rolt de constructeur zijn spierballen. Met deze nieuwe V90 viseert hij de BMW 5-Reeks Touring, Mercedes E-Klasse break en dergelijke meer. Opdracht volbracht?

  • Piette François
  • 28 februari 2017
  • Volvo
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interieur, sfeer
  • Rijcomfort
  • Unieke persoonlijkheid
  • Veiligheidsarsenaal
  • Sturing automaat (vooral bij koudloop)
  • Teleurstellend koffervolume
  • Weinig edele viercilinder (motorklank)

Er was ooit een tijd dat Volvo-breaks zich vooral onderscheidden door hun look, die deed denken aan een ijskast op wielen. Maar vandaag staan de zaken er anders voor… Het minste wat we kunnen zeggen, is dat hier van soberheid geen sprake meer is! Met zijn zeldzaam elegante stijl onderscheidt de V90 zich van de alledaagse auto’s. Zijn gedetailleerde en tegelijk eenvoudige lichtblokken geven hem een unieke uitstraling. Wanneer je wat rondvraagt, lijkt het model zowat iedereen te bekoren…

Het beste zit vanbinnen

Maar het beste zit nog in het interieur verborgen. De zen-sfeer die het uitstraalt maakt deze V90 bijzonder rustgevend om mee te rijden. De kwaliteit van de gebruikte materialen, de ergonomie en de warme tinten maken deze binnenruimte tot een ware cocon waar het echt goed toeven is. Er is geen twijfel over mogelijk dat we ons hier in het premiumsegment bevinden, maar dan zonder de kilte van de traditionele Duitsers. En qua ruimteaanbod kunnen de passagiers niet klagen, want er is meer dan voldoende plek op de 4 plaatsen.

Alhoewel?

De break van Volvo is eleganter dan ooit, maar hij is helaas niet langer het vrachtschip dat hij ooit was… Het gevolg van de stijl, uiteraard! De koffer biedt namelijk zo’n 560 liter laadvolume, of 1.526 liter met de achterbank neergeklapt (60/40). Natuurlijk doet de Duitse concurrentie het niet zo veel beter, maar het steekt toch dat een paar gezinsbreaks van massaconstructeurs hem de loef afsteken: we denken dan aan de Peugeot 308 break, de Skoda Octavia Combi, de Volkswagen Golf Variant en dergelijke meer, die allemaal meer dan 600 liter bieden met de achterbank rechtop!

Beste comfort?

Doorgaans hebben premiummodellen maar één doel: een zo groot mogelijke rijdynamiek bieden. Bij Volvo hebben de ingenieurs de zaken anders aangepakt en hebben ze zich op het comfort geconcentreerd. Resultaat: dit is een rijdend paleis, dat wegoneffenheden met veel gratie absorbeert. Daar staat tegenover dat zijn viercilinder wat klasse mist. Gelukkig is hij goed gedempt en vergeet je hem bij constante snelheden.

Qua dynamiek verliest de V90 uiteraard wat pluimen. Maar hoewel de Zweedse drakkar het tempo van een Jaguar XF niet kan volgen, verdedigt hij zich wel op eerbare wijze, met een rotsvaste stabiliteit. Al mocht de ophanging gerust wat stugger in de “dynamische” rijmodus.

Enkel viercilinders

Bij Volvo zijn de charismatische vijfcilinders en zijdezachte zescilinders verbannen. Het is gedaan met cilinders tellen, vandaag staan er enkel nog vierpitters van twee liter op het programma voor alle versies. Wij testten hier de D4-diesel, die 190 pk en 400 Nm aan koppel ontwikkelt. Er bestaat nog een krachtiger versie (D5 met 225 pk), maar de D4 leek ons meer dan voldoende, want hij heeft altijd voldoende reserves in huis om in te halen en comfortabel van zijn plek te komen.

De automatische versnellingsbak met 8 trappen is echter niet vrij van kritiek: wanneer hij koud staat, heeft hij een sturing zoals die van een oude Amerikaanse automaat. Eens hij op temperatuur is wordt het beter, maar een verfijnde sturing en een vlotte werking zijn dan nog steeds niet zijn sterke punten.

Veiligheid

Hét strijdwapen van Volvo is de veiligheid. In deze V90 vinden we dus een veiligheidsarsenaal op topniveau: automatische noodrem (met detectie van voetgangers, fietsers, grote dieren,…), dodehoekwaarschuwing, waarschuwing bij het overschrijden van de straatbelijning en zelfs een semi-zelfstandige rijmodus in files en op de snelweg.

Budget

Volvo biedt al een V90 met dieselmotor (D3 met 150 pk) voor net iets minder dan 40.000 euro. Om ten volle van de competenties van het model te kunnen genieten, is een D4 in het uitrustingsniveau Momentum uiteraard een uitstekende keuze… Maar reken dan wel op 50.100 euro. En wie het neusje van de zalm wil, namelijk de D5 AWD Geartronic in het niveau Inscription, mag meteen 61.200 euro neertellen. Maar bij vergelijkbare uitrusting is de V90 wel iets minder duur dan zijn rivalen.

Aan de pomp stelde onze V90 D4 ons wat teleur, met een verbruik dat hoger lag dan 7 l/100 km bij een soepele rijstijl. We hadden toch een halve liter beter verwacht.

Conclusie

Het heeft geen zin om lang rond de pot te draaien: deze V90 is een van onze favorieten van het moment. Natuurlijk “klinkt” zijn viercilinder niet erg edel en is zijn koffer niet van de ruimste, maar wat een auto is dit! Meer nog dan met strikt rationele argumenten overtuigen vooral de sfeer aan boord en het algemene comfort. Dit is een charismatische auto die met zijn atypische persoonlijkheid de gebruikelijke Duitse premiummodellen flink wat weerstand biedt, zonder ze daarom te kopiëren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km