Testen

Een ‘echte’ auto

De Aygo werd in 2005 geboren en zou eigenlijk recht moeten hebben op zijn pensioen, nadat hij in 2008 een facelift kreeg. Dat is echter nog niet aan de orde, hij wordt voor 2012 opnieuw opgefrist.

  • Wouters Bruno
  • 06 oktober 2012
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Pittige motor
  • Matige afwerking
  • Te lange verhoudingen versnellingsbak

Zo kreeg de kleine vlo van Toyota, die maar 3,43 meter lang is, een hertekende snoet met de stijl van de Yaris. Het meer uitgesproken design is gunstig voor de stroomlijn en de motorkoeling. Het accent van deze zogeheten under priority-stijl ligt op de grotere grille onderaan. De bumper werd aangepast om dit trapeziumvormige rooster te kunnen integreren en heeft nieuwe mistlampen, terwijl aan de zijkant led-dagrijlichten geïntegreerd werden. Boven de verfijnde grille aan de bovenkant zien we een nieuwe motorkap die de Aygo visueel meer présence geeft.   

Betere kwaliteitsindruk

Extra zorg werd besteed aan de kwaliteitsindruk in het interieur. De boordplank is nu afgewerkt in harmonieuzer donkergrijs en het nieuwe stuurwiel is net als de versnellingspook bekleed met leder. We reden met een Aygo in de kleur Orange Spice, verrijkt met enkele specifieke elementen zoals de ringen in koetswerkkleur rond de snelheidsmeter, de ventilatiemonden en de luidsprekers. Op de andere modellen zijn die grijs of zwart. Het audiosysteem met vier luidsprekers omvat een handenvrije Bluetooth-functie voor de telefoon en een USB-poort om een iPod of andere MP3-speler aan te sluiten.

Niet om te lachen

Voor die uitrusting moet je bij ‘premiumconstructeurs’ nog veel te vaak bijbetalen. Het is zoals in een hotel: hoe duurder en luxueuzer, hoe meer je moet betalen voor wifi, die gratis beschikbaar is in meer bescheiden hotels.

De kleine motor van de Aygo, een originele 1.000 cc driecilinder-in-lijn met variabele kleppentiming, blijft een referentie inzake gewicht en compactheid, belangrijke troeven voor een kleine auto. Hij werd dit jaar herzien en kreeg onder meer een compressieverhouding van 11:1 (vroeger 10,5:1) en bougies die in iridium gedompeld werden voor meer duurzaamheid.

Het blok ontwikkelt 68 pk bij 6.000 tr/min en een koppel van 93 Nm bij 3.600 tr/min. Het normverbruik zakte tot 4,3 l/100 km, de CO2-uitstoot tot 99 g/km. Het onderstel evolueert lichtjes, met een nieuwe dempingcapaciteit voor de schokdempers en minder lawaai door een aangepaste koppeling en motorkapisolatie met hoge dichtheid. 

Leuk

Achter het stuur van de Aygo ontdekken we met plezier de oranje tellers, die leuk en  doeltreffend opgesteld werden: de snelheidsmeter zie je door het stuurwiel, de toerenteller staat daarboven. Je vindt gemakkelijk een plekje in de Aygo. We waarderen ook de deurpanelen, uitgevoerd in een aantrekkelijke oranje metaalkleur op onze testwagen. Verrast zijn we dat we hier nog manueel te bedienen spiegels aantreffen, maar we geven onze felicitaties voor de aanwezigheid van een handenvrij Bluetooth-systeem voor een gsm en van USB-poorten om naar onze favoriete muziek te luisteren, wat soms moeilijk is omdat de rij- en motorgeluiden sterk doordringen in het interieur. 

Veel te lang

Er was ooit een tijd (niet zo lang geleden?) dat de transmissieverhoudingen ideaal afgesteld werden opdat de topsnelheid ongeveer rond het toerental van het maximumvermogen bereikt werd. De ingenieurs hebben in de Aygo gekozen voor een overbrenging die het verbruik bevoordeelt, waardoor de topsnelheid in theorie 250 km/u zou benaderen. De werkelijkheid is anders. De dappere kleine driecilinder met leuke klank wordt volledig verstikt door de veel te lange overbrengingsverhoudingen. Jammer voor het rijcomfort, zelfs al leidt het tot lage verbruikscijfers. 

Een echte auto

Door toevalligheden in onze agenda gebruikten we de Aygo meer op de autosnelweg dan in de stad, zijn favoriete terrein. Behalve door de versnellingsbakverhoudingen en de geluiden die soms te sterk doordringen binnenin, voelden we ons nooit ongelukkig achter het stuur van deze kleine Japanner. De Aygo is zeker geen minderwaardig budgetmodelletje en bewijst door zijn prestaties dat zijn actieterrein zich niet beperkt tot de stad.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km