Testen

Toyota Yaris Cross Hybrid vs Hyundai Kona Hybrid: stijlvol zuinig

Door van zijn populaire Yaris een Cross-versie af te leiden keert Toyota sterk terug naar het segment van de compacte SUV’s met een origineel hybride aanbod. Volstaat dat om de Hyundai Kona Hybrid te overschaduwen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 oktober 2021
  • Toyota
  • 11.119 weergaven
Toyota Yaris
  • Toffe stijl
  • Fijne motor in de stad
  • Laag reëel verbruik
  • Verkrijgbaar met ‘intelligente’ vierwielaandrijving
  • Krappe ruimte achterin
  • Stugge ophanging
  • Geluiddemping/plezier van de motor onder belasting
  • Matige prestaties
Hyundai Kona
  • Originele stijl
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Moduleerbare regeneratiefunctie
  • Verhouding formaat-binnenruimte
  • Somber interieur
  • Klein gamma, beperkende prijspolitiek
  • Kunstmatig stuur
  • Matige prestaties

Nadat Toyota eerder een weinig succesvolle poging ondernam met de Urban Cruiser lanceert het zich eindelijk weer in de lucratieve markt van de compacte cross-overs met een SUV-afgeleide van de Yaris. Maar Toyota neemt geen genoegen met een paar eenvoudige extra koetswerkbeschermingselementen op zijn hybride stadswagen om deze Cross-versie af te leiden. De technische basis blijft weliswaar identiek, maar de aanpassingen die zijn aangebracht om van het ene model het andere te maken zijn veel diepgaander. Als Cross groeit de Yaris trouwens meer dan 20 centimeter in de lengte dankzij grotere overhangen.


Met zijn lengte van 4,17 meter lijnt de Yaris Cross zich af op het formaat van de Hyundai Kona Hybrid. Al zag die laatste bij zijn facelift zijn lengte toenemen van 4,17 naar 4,21 meter door de nieuwe bumpers, die niet alleen gladder ogen maar ook wat dikker zijn.

Afwerking & uitrusting: gelijkspel

Aan de buitenkant vertonen de twee modellen een sterk gezicht, maar in het interieur moet je met een veel klassiekere look genoegen nemen. In het geval van de Hyundai Kona mogen we het zelfs somber noemen.

In beide gevallen kunnen de gebruikte materialen echter toch overtuigen, met uitzondering van een paar minder flatterende details links en rechts.

In het gebruik blijkt het aanraakscherm van de Kona (10,25 duim) wat verleidelijker en sneller te reageren dan dat van de Yaris Cross (9 duim). Al moeten we wel benadrukken dat ze allebei geconnecteerd zijn en dat ze sterk vergelijkbare diensten aanbieden.


Tot slot melden we nog dat de uitrusting in beide gevallen vrijgevig is en bij het beste van het segment hoort. Gelijkspel, dus. 

Comfort: punt voor Hyundai

Op praktisch vlak kunnen we echter helemaal niet van een gelijkspel spreken. De Hyundai Kona onderscheidt zich door zijn veel ruimere zitplaatsen achterin. Je komt er in de eerste plaats dankzij deuren die veel verder openen. Die zijn achterin de Yaris Cross namelijk verrassend smal, wat de instap niet bepaald vergemakkelijkt.


Ook de knieruimte is vrijgeviger achterin de Hyundai dankzij de grotere wielbasis (2,6 tegenover 2,56 meter).

De koffer is daarentegen behoorlijk vergelijkbaar in beide gevallen. Op papier heeft de Kona Hybrid nochtans de grootste laadruimte met 374 liter, tegenover 320 liter voor de Yaris Cross die we ter beschikking gesteld kregen. Maar die laatste was te zijner verdediging uitgerust met de optionele vierwielaandrijving (niet verkrijgbaar in de hybride Kona), die gebruik maakt van een tweede elektromotor om de achterwielen aan te drijven. Met enkel voorwielaandrijving groeit de koffer van de Yaris Cross tot liefst 397 liter.


Qua comfort onderscheidt de Hyundai zich door een wat voorkomender wegcontact, maar ook door een geluiddemping die in het algemeen meer verzorgd is, vooral onder sterke acceleraties. De driecilinder van de Yaris heeft namelijk de neiging om onder druk luider te brommen dan de vierpitter van de Hyundai.

Motor: punt voor Hyundai

Hoewel Toyota zich opwerpt als de hybride specialist – en dat de jongste generatie van zijn compacte hybride aandrijflijn die we hebben leren kennen onder de motorkap van de vierde Yaris-uitgave zeer efficiënt blijkt – geniet ook Hyundai een mooie expertise in dit domein.

De hybride aandrijflijn onderging geen update bij de facelift. De bruisende cross-over van Hyundai koppelt nog steeds een 1.6 GDi (atmosferische benzineviercilinder met directe injectie) van 105 pk aan een elektromotor van 32 kW (43,5 pk) en 170 Nm aan koppel. Die laatste wordt gevoed door een lithium-ionpolymeerbatterij van 1,56 kWh. Het gecombineerde vermogen van de Hyundai Kona Hybrid piekt op 141 pk en 256 Nm aan koppel.

Het geheel toont zich aangenaam in het gebruik, zowel in de stad als op grotere verkeersassen. De DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling (6 verhoudingen) die hier is toegepast maakt dat je bij krachtiger optrekken een zeker rijplezier behoudt. De prestaties blijven in het algemeen echter vrij matig, met een 0 naar 100 km/u in 11,0 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.

De hybride aandrijflijn die Toyota gebruikt om de Yaris Cross aan te drijven bestaat uit een driecilinder van 1,5 liter en 92 pk gekoppeld aan twee elektromotoren. De krachtigste van die twee ontwikkelt 59 kW (80 pk) en 141 Nm. Het geheel komt aan een vermogen van 116 pk, dat wordt doorgegeven door de ‘versnellingsbakbrug’ die zo typisch is voor de hybride aandrijflijnen van Toyota en Lexus. De lithium-ionbatterij kan hier slechts 0,8 kWh opslaan.

Wie dat wil kan zoals we al schreven in de Yaris Cross een extra elektromotor krijgen om de achterwielen aan te drijven en zo vierwielaandrijving te genieten met de naam AWD-i. Een zeldzaam detail in dit segment.

Onderweg laat de hybride oplossing van Toyota zich vooral op prijs stellen bij een rustige rijstijl in de stad. Je geniet dan een soepele en comfortabele aandrijflijn. Bij een meer dynamisch rijstijl duikt het “koffiemoleneffect” van de grommende driecilinder met zijn kenmerkende stem in het interieur meer uitgesproken op dan in de klassieke Yaris, die minder weegt. Dat voel je trouwens ook in de algemene prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u die in dit geval naar 11,8 seconden stijgt voor de AWD-i, tegenover 9,7 seconden voor de ‘gewone’ hybride Yaris.

Aan het eind van de rekening gaat de Hyundai aan de haal met de winst voor “Motor” dankzij het meer uitgesproken elektrische deel. De grotere batterij maakt namelijk dat hij langer elektrisch kan rijden. Bovendien bieden de hendels aan het stuur meerdere recuperatieniveaus in de elektrische modus. De Yaris Cross van zijn kant neemt genoegen met enkel een B-stand, die zich laat inleggen via de versnellingspook.

Wegligging: punt voor Toyota

Bij een dynamische rijstijl herpakt de Yaris Cross zich. Hij onderscheidt zich vooral van de Kona Hybrid door zijn meer precieze en minder kunstmatige stuur. De Koreaan blijkt namelijk minder communicatief wanneer het tempo omhoog gaat. Hij weet ook koetswerkbewegingen wat minder efficiënt af te remmen.

Voor de volledigheid stippen we wel aan dat de hybride Yaris zijn klassieke torsiestang achteraan inruilt voor dubbele driehoeken als je zoals hier kiest voor de vierwielaangedreven variant.

Budget: punt voor Hyundai

De Hyundai Kona Hybrid is bij ons verkrijgbaar vanaf 27.599 euro, in de instapversie Twist, en gaat tot 32.999 euro voor de topversie Sky. Toyota biedt een bredere prijsvork: de Yaris Cross Hybrid, met tweewielaandrijving, begint namelijk bij 25.430 euro (Cross) en gaat tot 35.360 euro in de rijkelijk uitgerust lanceringsversie Premiere.

Als hart van het gamma biedt de Hyundai toch een straffere prijs: 27.790 euro (Twist), tegenover 32.080 euro voor bijvoorbeeld de Yaris Cross Adventure. Wie in de Toyota vierwielaandrijving wil genieten ziet de prijs dan in de Adventure naar de grens van de 35.000 euro (34.680 euro) gaan.

In beide gevallen noteerden we na onze gemeenschappelijke trip een reëel gemiddeld verbruik van zo’n 5 l/100 km, met een licht voordeel (0,5 l/100 km) voor de Hyundai. Dat kan echter ook worden verklaard door zijn twee aangedreven wielen. Het gemiddeld WLTP-verbruik van de Yaris Cross stijgt trouwens van 4,4 l/100 in de basisversie naar 5,1 l/100 km in de AWD-i-variant.

Besluit: overwinning voor Hyundai

De Hyundai wint onze confrontatie. De praktische kant is meer verzorgd en hij kan onder de streep aanspraak maken op een meer veelzijdige hybride aandrijflijn. De Yaris Cross herpakt zich echter, niet alleen met zijn sympathiekere smoeltje maar vooral door zijn fijner dynamisch rijplezier en een transparante hybride aandrijflijn in de stad. Vergeet ook niet dat hij kan worden besteld met een ‘intelligente’ vierwielaandrijving wanneer de grip vermindert.

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km