Testen

Toyota Yaris Cross Hybrid vs Hyundai Kona Hybrid: stijlvol zuinig

Door van zijn populaire Yaris een Cross-versie af te leiden keert Toyota sterk terug naar het segment van de compacte SUV’s met een origineel hybride aanbod. Volstaat dat om de Hyundai Kona Hybrid te overschaduwen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 oktober 2021
  • TOYOTA
  • 7.818 weergaven
TOYOTA YARIS
  • Toffe stijl
  • Fijne motor in de stad
  • Laag reëel verbruik
  • Verkrijgbaar met ‘intelligente’ vierwielaandrijving
  • Krappe ruimte achterin
  • Stugge ophanging
  • Geluiddemping/plezier van de motor onder belasting
  • Matige prestaties
HYUNDAI KONA
  • Originele stijl
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Moduleerbare regeneratiefunctie
  • Verhouding formaat-binnenruimte
  • Somber interieur
  • Klein gamma, beperkende prijspolitiek
  • Kunstmatig stuur
  • Matige prestaties

Nadat Toyota eerder een weinig succesvolle poging ondernam met de Urban Cruiser lanceert het zich eindelijk weer in de lucratieve markt van de compacte cross-overs met een SUV-afgeleide van de Yaris. Maar Toyota neemt geen genoegen met een paar eenvoudige extra koetswerkbeschermingselementen op zijn hybride stadswagen om deze Cross-versie af te leiden. De technische basis blijft weliswaar identiek, maar de aanpassingen die zijn aangebracht om van het ene model het andere te maken zijn veel diepgaander. Als Cross groeit de Yaris trouwens meer dan 20 centimeter in de lengte dankzij grotere overhangen.


Met zijn lengte van 4,17 meter lijnt de Yaris Cross zich af op het formaat van de Hyundai Kona Hybrid. Al zag die laatste bij zijn facelift zijn lengte toenemen van 4,17 naar 4,21 meter door de nieuwe bumpers, die niet alleen gladder ogen maar ook wat dikker zijn.

Afwerking & uitrusting: gelijkspel

Aan de buitenkant vertonen de twee modellen een sterk gezicht, maar in het interieur moet je met een veel klassiekere look genoegen nemen. In het geval van de Hyundai Kona mogen we het zelfs somber noemen.

In beide gevallen kunnen de gebruikte materialen echter toch overtuigen, met uitzondering van een paar minder flatterende details links en rechts.

In het gebruik blijkt het aanraakscherm van de Kona (10,25 duim) wat verleidelijker en sneller te reageren dan dat van de Yaris Cross (9 duim). Al moeten we wel benadrukken dat ze allebei geconnecteerd zijn en dat ze sterk vergelijkbare diensten aanbieden.


Tot slot melden we nog dat de uitrusting in beide gevallen vrijgevig is en bij het beste van het segment hoort. Gelijkspel, dus. 

Comfort: punt voor Hyundai

Op praktisch vlak kunnen we echter helemaal niet van een gelijkspel spreken. De Hyundai Kona onderscheidt zich door zijn veel ruimere zitplaatsen achterin. Je komt er in de eerste plaats dankzij deuren die veel verder openen. Die zijn achterin de Yaris Cross namelijk verrassend smal, wat de instap niet bepaald vergemakkelijkt.


Ook de knieruimte is vrijgeviger achterin de Hyundai dankzij de grotere wielbasis (2,6 tegenover 2,56 meter).

De koffer is daarentegen behoorlijk vergelijkbaar in beide gevallen. Op papier heeft de Kona Hybrid nochtans de grootste laadruimte met 374 liter, tegenover 320 liter voor de Yaris Cross die we ter beschikking gesteld kregen. Maar die laatste was te zijner verdediging uitgerust met de optionele vierwielaandrijving (niet verkrijgbaar in de hybride Kona), die gebruik maakt van een tweede elektromotor om de achterwielen aan te drijven. Met enkel voorwielaandrijving groeit de koffer van de Yaris Cross tot liefst 397 liter.


Qua comfort onderscheidt de Hyundai zich door een wat voorkomender wegcontact, maar ook door een geluiddemping die in het algemeen meer verzorgd is, vooral onder sterke acceleraties. De driecilinder van de Yaris heeft namelijk de neiging om onder druk luider te brommen dan de vierpitter van de Hyundai.

Motor: punt voor Hyundai

Hoewel Toyota zich opwerpt als de hybride specialist – en dat de jongste generatie van zijn compacte hybride aandrijflijn die we hebben leren kennen onder de motorkap van de vierde Yaris-uitgave zeer efficiënt blijkt – geniet ook Hyundai een mooie expertise in dit domein.

De hybride aandrijflijn onderging geen update bij de facelift. De bruisende cross-over van Hyundai koppelt nog steeds een 1.6 GDi (atmosferische benzineviercilinder met directe injectie) van 105 pk aan een elektromotor van 32 kW (43,5 pk) en 170 Nm aan koppel. Die laatste wordt gevoed door een lithium-ionpolymeerbatterij van 1,56 kWh. Het gecombineerde vermogen van de Hyundai Kona Hybrid piekt op 141 pk en 256 Nm aan koppel.

Het geheel toont zich aangenaam in het gebruik, zowel in de stad als op grotere verkeersassen. De DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling (6 verhoudingen) die hier is toegepast maakt dat je bij krachtiger optrekken een zeker rijplezier behoudt. De prestaties blijven in het algemeen echter vrij matig, met een 0 naar 100 km/u in 11,0 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.

De hybride aandrijflijn die Toyota gebruikt om de Yaris Cross aan te drijven bestaat uit een driecilinder van 1,5 liter en 92 pk gekoppeld aan twee elektromotoren. De krachtigste van die twee ontwikkelt 59 kW (80 pk) en 141 Nm. Het geheel komt aan een vermogen van 116 pk, dat wordt doorgegeven door de ‘versnellingsbakbrug’ die zo typisch is voor de hybride aandrijflijnen van Toyota en Lexus. De lithium-ionbatterij kan hier slechts 0,8 kWh opslaan.

Wie dat wil kan zoals we al schreven in de Yaris Cross een extra elektromotor krijgen om de achterwielen aan te drijven en zo vierwielaandrijving te genieten met de naam AWD-i. Een zeldzaam detail in dit segment.

Onderweg laat de hybride oplossing van Toyota zich vooral op prijs stellen bij een rustige rijstijl in de stad. Je geniet dan een soepele en comfortabele aandrijflijn. Bij een meer dynamisch rijstijl duikt het “koffiemoleneffect” van de grommende driecilinder met zijn kenmerkende stem in het interieur meer uitgesproken op dan in de klassieke Yaris, die minder weegt. Dat voel je trouwens ook in de algemene prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u die in dit geval naar 11,8 seconden stijgt voor de AWD-i, tegenover 9,7 seconden voor de ‘gewone’ hybride Yaris.

Aan het eind van de rekening gaat de Hyundai aan de haal met de winst voor “Motor” dankzij het meer uitgesproken elektrische deel. De grotere batterij maakt namelijk dat hij langer elektrisch kan rijden. Bovendien bieden de hendels aan het stuur meerdere recuperatieniveaus in de elektrische modus. De Yaris Cross van zijn kant neemt genoegen met enkel een B-stand, die zich laat inleggen via de versnellingspook.

Wegligging: punt voor Toyota

Bij een dynamische rijstijl herpakt de Yaris Cross zich. Hij onderscheidt zich vooral van de Kona Hybrid door zijn meer precieze en minder kunstmatige stuur. De Koreaan blijkt namelijk minder communicatief wanneer het tempo omhoog gaat. Hij weet ook koetswerkbewegingen wat minder efficiënt af te remmen.

Voor de volledigheid stippen we wel aan dat de hybride Yaris zijn klassieke torsiestang achteraan inruilt voor dubbele driehoeken als je zoals hier kiest voor de vierwielaangedreven variant.

Budget: punt voor Hyundai

De Hyundai Kona Hybrid is bij ons verkrijgbaar vanaf 27.599 euro, in de instapversie Twist, en gaat tot 32.999 euro voor de topversie Sky. Toyota biedt een bredere prijsvork: de Yaris Cross Hybrid, met tweewielaandrijving, begint namelijk bij 25.430 euro (Cross) en gaat tot 35.360 euro in de rijkelijk uitgerust lanceringsversie Premiere.

Als hart van het gamma biedt de Hyundai toch een straffere prijs: 27.790 euro (Twist), tegenover 32.080 euro voor bijvoorbeeld de Yaris Cross Adventure. Wie in de Toyota vierwielaandrijving wil genieten ziet de prijs dan in de Adventure naar de grens van de 35.000 euro (34.680 euro) gaan.

In beide gevallen noteerden we na onze gemeenschappelijke trip een reëel gemiddeld verbruik van zo’n 5 l/100 km, met een licht voordeel (0,5 l/100 km) voor de Hyundai. Dat kan echter ook worden verklaard door zijn twee aangedreven wielen. Het gemiddeld WLTP-verbruik van de Yaris Cross stijgt trouwens van 4,4 l/100 in de basisversie naar 5,1 l/100 km in de AWD-i-variant.

Besluit: overwinning voor Hyundai

De Hyundai wint onze confrontatie. De praktische kant is meer verzorgd en hij kan onder de streep aanspraak maken op een meer veelzijdige hybride aandrijflijn. De Yaris Cross herpakt zich echter, niet alleen met zijn sympathiekere smoeltje maar vooral door zijn fijner dynamisch rijplezier en een transparante hybride aandrijflijn in de stad. Vergeet ook niet dat hij kan worden besteld met een ‘intelligente’ vierwielaandrijving wanneer de grip vermindert.

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km