Testen

De nieuwe manier van rijden?

De economische crisis, de brandstofprijzen, de vervuiling: verschillende elementen maken het leven van de autoconstructeurs moeilijk. Ze zijn verplicht nieuwe wegen te bewandelen, zichzelf opnieuw uit te vinden en diverse antwoorden te formuleren aan de twijfelende consumenten.

  • Wouters Bruno
  • 28 november 2012
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Betrouwbare technologie
  • Rijke uitrusting
  • Rustgevende auto om te besturen
  • Te rustig weggedrag?

Benzine valt al lang niet meer in de gunst van een groot publiek dat huivert bij de prijs van een volle tank aan de pomp. Ze betalen liever wat meer bij de aankoop, dan telkens herinnerd te worden aan de grote dorst. Verder moet je niet zoeken om het succes van de dieselwagens te verklaren, kampioenen in een laag verbruik en uitstoot, een heikel punt dat onze fiscaliteit direct beïnvloedt. De prijs van diesel staat nochtans bijna op hetzelfde niveau als benzine, studies verhullen de impact van schadelijke partikels op de gezondheid niet langer en benzinemotoren blijven evolueren, bijvoorbeeld met hybrides die thermische en elektrische energie combineren.

Toyota, pionier op dit domein met de Prius, investeert volop in deze technologie, die we terugvinden in verschillende modellen, ook bij luxedochter Lexus. Het nieuwste model dat van deze technologie geniet, is de Yaris. De derde generatie van de Yaris verscheen in 2011 en hoeft dus niet lang te wachten op een hybrideversie. Minder dan een jaar later rijdt hij op de weg. En hij heeft sterke argumenten.

Esthetisch is er geen revolutie: een hertekende bumper, nieuwe lichten met led-technologie, blauwe logo’s en blauwe accenten hier en daar in het interieur (bijvoorbeeld de stiksels van de zetelbekleding). Het belangrijkste schuilt onder de motorkap en de achterzetels. Het 1.500 cc benzineblok krijgt zestien kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en een variabele distributie. Hij is afgeleid van de 1.8 van de Prius, maar dan 50 mm ingekort en 17 kg lichter. De 1.5 ontwikkelt 75 pk bij 4.800 tr/min met een koppel van 111 Nm tussen 3.600 en 4.400 tr/min.

Vermageringskuur

Alle HSD-onderdelen (Hybrid Synergy Drive) werden een pak lichter en kleiner om ze gemakkelijk in te bouwen in een compacte wagen. De brandstoftank en de batterij passen onder achterbank, waardoor de koffer nog 286 liter groot is en de moduleerbaarheid behouden blijft (neerklapbare achterbank). De elektromotor, de generator, de vermogenssplitter en de toerentalreductie met dubbele motor werden ondergebracht in een transmissiebehuizing die even compact is als een klassieke versnellingsbak.

De benzine- en elektromotor van de Yaris Hybrid ontwikkelen samen 100 pk en hij stoot maar 79 g CO2/km uit. In functie van het parcours en de omstandigheden werkt het hybridesysteem van de Yaris in verschillende modi.

Elektrische modus

De verbrandingsmotor valt automatisch uit bij stilstand. De kleine Toyota kan in volledig elektrische modus vertrekken of enkele kilometers rijden bij lage en middelmatige snelheden. De remenergie wordt natuurlijk gerecupereerd om de batterij op te laden. Twee ‘magische’ knoppen kwamen tevoorschijn op de centrale console tussen de zetels: de Eco-modus beperkt de respons van de gasklep en past de klimaatregeling aan en de EV-modus laat toe om helemaal elektrisch te rijden.

De stroomlijn en de rolweerstand werden erg verzorgd, net als de gewichtsverdeling, kwestie van de voordelen van deze hybridemotor optimaal te benutten.

Elke cent telt

Voor wie de kosten van nieuwe technologie vreest, vermelden we nog dat de Yaris zeer economisch te onderhouden is: geen koppeling, startmotor, alternator of distributieketting, minder remslijtage door de energierecuperatie, een batterij die even lang meegaat als de auto (zoals blijkt uit veertien jaar ervaring) en tot slot – mocht je nog niet gerust zijn – een garantie van vijf jaar of 150.000 km op de auto en acht jaar of 200.000 km op de onderdelen van het hybridesysteem. Gerustgesteld?

Genereuze uitrusting

Onze Yaris Style (21.190 euro) zit niet om uitrusting verlegen aangezien de opties beperkt blijven tot metaalkleur, het panoramadak en het SensoPack (regen- en lichtsensor, antiverblindingsspiegel), goed voor in totaal 1.240 euro. Al de rest is standaard: elektrische en verwarmde buitenspiegels, het audio- en gps-systeem met aanraakscherm, de Bluetooth-kit, airco, handenvrije toegang, een boordcomputer. Er ontbreekt niet veel en deze uitrusting rechtvaardigt de gevraagde prijs.

Cool attitude

De Yaris zet zijn bestuurder van nature aan tot een rustig tempo. Geen plaats dus voor stoplichtspurtjes, wel voor een cool attitude, die steeds vaker voorkomt en past bij de tijdsgeest. We genieten dan ook van het rijgemak en de stilte als hij elektrisch rijdt, springen zacht om met het gaspedaal voor een laag verbruik en nemen rustig deel aan het verkeer. Het bevalt ons wel en we komen volledig ontspannen aan op onze bestemming.

Mee met de tijd

Ondanks een gebrek aan sensaties presteert de Yaris correct en is hij op zijn taak berekend. Wel dringt het motorgeluid iets te sterk binnen, de schuld van de CVT-transmissie. Het leven aan boord is heel aangenaam dankzij de uitrusting. Zo kun je jouw telefoon, iPod of mp3-speler verbinden. Het aanraakscherm toont informatie over het rijden en het energiebeheer. De koffer wordt niet beperkt door het hybridesysteem en je ontsnapt aan de Prius-look die vaak bij dit soort auto’s hoort (cf. Honda Insight). Kortom, een kleine auto die mee is met zijn tijd: rustig, economisch, waardevol en niet vervelend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km