Testen

Audi A5 2.0 TDI 190 vs Mercedes C 220d Coupé: coupés in vorm

Na een herbronningskuur keert de meest sensuele Audi terug met nieuwe looks, geüpdatete motoren en hedendaagse technologie. Een rivaal voor de gebeeldhouwde Mercedes C-Klasse Coupé? We zoeken het uit met hun instapdiesels.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 februari 2017
  • None
  • 786 weergaven
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte/koffer
  • Direct stuur/levendig
  • Explosieve en discrete 2.0 tdi
  • Mooie lijn
  • Onberispelijke afwerking
  • Rijcomfort bewaard
  • Uitgebreide beschikbare uitrusting
  • Uitgebreide optionele uitrusting
  • Verhouding comfort/rijdynamiek
  • Verzorgde presentatie
  • Afgevlakte rijdynamiek
  • Beperkte opbergvakken
  • Hoofdruimte achteraan
  • Klank 2.1 diesel onder vollast
  • Prijs inclusief opties
  • Prijs van sommige opties
  • Toegang tot achterbank
  • Uiteindelijke prijs met opties
  • Uitrustingslacunes
  • Volume en toegang tot koffer

Een model hertekenen dat geroemd werd om zijn lijn: het is geen makkelijke opgave. Audi gaf zijn geslaagde coupé toch een tweede leven. De opmerkelijkste evolutie zie je vooraan. De nieuwe generatie van de A5 heeft eveneens strakke lijnen. Algemeen verliest de A5 misschien wat van zijn subtiele elegantie, maar hij wint wel aerodynamische finesse. Zijn Cx-waarde van 0,25 is een referentie in zijn segment. Zelfs de recente en scherp gelijnde Mercedes C-Klasse Coupé doet met 0,26 niet beter. Maar qua verleiding hoeft de Mercedes geen schaamrood op de wangen te krijgen: zijn daklijn loopt vloeiend over in de elegante achterkant.

Afwerking, uitrusting: punt voor Mercedes

Aan boord van de A5 overheerst de indruk van kwaliteit, met onberispelijke materialen en secure assemblage. Enkele comfortdetails, zoals de schuifarm die de veiligheidsgordel aanreikt of een inductielader voor je smartphone maken het dagelijkse leven praktischer. Uiteraard is er als optie ook het nieuwe speeltje van Audi: de virtuele cockpit die de traditionele tellers vervangt door een tft-scherm van 12,3 duim. De Mercedes beschikt natuurlijk ook over een modern dashboard met technologische details, en is eveneens degelijk afgewerkt. De gordelaanreiker kost hier echter € 266. Toch beschikt de C-Klasse in het algemeen over een gullere standaarduitrusting en rekent hij zijn opties minder sterk door.

Comfort: punt voor Audi

Met zijn optionele luchtvering (€ 1.440) – ongezien in dit segment – heeft de C-Klasse Coupé een zijdezacht contact met de weg. Het compromis tussen comfort en rijdynamiek is uitstekend, en de “klassieke” ophanging van de A5 kan moeilijk volgen. In het gebruik is de Audi A5 dan weer praktischer en comfortabeler. Je geraakt makkelijker op de achterbank. Die is ook ruimer. Dat geldt ook voor zijn koffervolume: 465 tegenover 400 liter. De kofferklep van de C-Klasse Coupé kan ook alleen maar open met de sleutel of vanop de chauffeurszetel. Niet zo handig…

Motor: punt voor Audi

Qua prestaties laat de 2.0 TDI met 190 pk van Audi de 2.1 met 170 pk van Mercedes achter zich. Dat doet hij ook qua karakter: bij hernemingen laat hij nauwelijks geluid of trillingen horen, terwijl de “oude” 2.1 van de C-Klasse Coupé trilt en roffelt. De CO2-uitstoot is quasi hetzelfde: 109 en 111 g/km. Beide kemphanen beschikken over een automaat: een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en zeven verzetten bij Audi en een automaat met koppelomvormer met negen verzetten bij Mercedes. Beide ontgoochelen niet.

Weggedrag: punt voor Audi

Dankzij zijn nieuwe platform is de A5 nog snediger dan zijn voorganger. Vooral het stuur voelt natuurlijker aan. De C-Klasse hoeft niet onder te doen. Hij tackelt de moeilijke stukken met bijna evenveel brio als zijn concurrent met de vier ringen. Toch heb je de indruk dat hij meer filtert dan je mag verwachten van een coupé. Het weinig ontdubbelde stuur zorgt dan weer voor de levendige indruk die de Mercedes-coupé nalaat in de bochten.

Prijs: punt voor Mercedes

Audi zet zijn A5 2.0 TDI 190 in de catalogus voor € 39.990. Reken op € 42.390 als je je linkervoet wilt ontzien en met de S Tronic wilt buitenrijden. Mercedes vraagt dan weer € 38.599 voor zijn C 220d met manuele versnellingsbak en € 41.140 als je de 9G-Tronic Plus wilt. Op enkele zeldzame uitzonderingen na is de standaarduitrusting van de Mercedes iets guller. Zoals we al zeiden, zijn de packs en individuele opties ook iets “betaalbaarder” in de prijslijst van de C-Klasse Coupé dan in die van de A5.

Besluit: winst voor Audi

De nieuwe afmetingen van de Audi A5 doen zijn interieur dichter aanleunen bij dat van een “Gran Turismo” dan dat van een 2+2. De C-Klasse Coupé is in dat opzicht minder veelzijdig met zijn kleinere plaatsen achteraan en zijn minder ruime/toegankelijke koffer. Onderweg biedt de A5 ook een uitstekend compromis tussen een dynamisch weggedrag en rijcomfort. Tot slot overtuigt de Audi door zijn 2.0 TDI die explosiever en discreter is dan de 2.1 van Mercedes. Maar een coupé koop je uiteindelijk voor de emoties die de lijnen opwekken. En in dat opzicht weet de C-Klasse Coupé zich moeiteloos te herpakken…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

3,6 /5 Test: Ford F-150 Lightning, buitenmaats… maar redelijk?

Test: Ford F-150 Lightning, buitenmaats… maar redelijk?

Ford heeft het gewaagd: zijn bijzonder populaire F-150 pick-up uitrusten met een elektrische aandrijflijn. Een versie die de naam ‘Lightning’ krijgt en op meer dan één manier weet te verrassen.

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
21.250 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km