Testen

Vergelijkende test: Audi A8 50 TDI vs BMW 730d xDrive

De toplimousine bij uitstek blijft de Mercedes S-Klasse. Maar Audi en BMW hopen het tij te keren met hun recentste generaties van de A8 en 7-Reeks. Wat werpen ze in de strijd?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 maart 2018
  • Audi
Audi A8
  • Onberispelijke afwerking
  • Rijkelijke ruimte
  • Indruwekkende technologische demonstratie
  • Moderne presentatie
  • Onnatuurlijke stuurbekrachtiging
  • Mindere sensaties
  • Prijs
  • inclusief opties
  • Soms aarzelingen in automaat
  • Beperkt motoraanbod (momenteel)
BMW 730
  • Combinatie van comfort/rijplezier
  • Krachtige en discrete prestaties
  • Onberispelijke Steptronic
  • Materiaal dat soms teleurstelt (hol hout in het dashboard)
  • Prijs
  • inclusief opties
  • Klassiekere interieurpresentatie
  • Enkele elektronische gadgets

Met de nieuwe A8 wil Audi niet alleen een limousine op de markt brengen die de superlatieven opstapelt, maar ook een die de technologische knowhow van het merk etaleert. Overlopen wat er niet veranderd is, gaat sneller dan oplijsten wat wel wijzigde. De Audi A8 is nog steeds een klassieke berline met gewone of lange wielbasis. Ofwel is hij 5,17 meter lang, ofwel 5,30 meter. De BMW 7-Reeks werd volledig vernieuwd in 2015. Ook hier geen grote designverrassingen: het silhouet blijft klassiek, al ziet hij er wel sportiever uit dan de Audi. De gewone versie is 5,10 meter lang, de lange versie 5,24 meter.

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Zoals vaak het geval is in het topsegment is de meest recente nieuwkomer de modernste. Alle mogelijke opties en uitrustingen opnoemen duurt te lang, maar zijn recentere debuut zorgt ervoor dat de Audi meer opties of beter uitgewerkte opties kan aanbieden dan de BMW. Met de A8 heb je bijvoorbeeld de eerste “autonoom” rijdende auto in handen, dankzij de “AI Traffic Jam Pilot”. Zonder input van de chauffeur kan de A8 autonoom rijden in files tot 60 km/u. Deze nieuwe rijhulp (helaas bij ons nog niet wettelijk) is maar het topje van de ijsberg. Zo is er nog een veiligheidssysteem dat de zijkant van de auto 8 centimeter opheft vóór een laterale aanrijding om de klap beter op te vangen. Het dashboard met grote touchscreens in de A8 haalt het ook van de klassieke presentatie van de 7-Reeks.

Comfort: gelijkspel

Voor wie er nog aan twijfelde: onze twee limousines maken er een erezaak van hun comfort te verzorgen. Met zijn nieuwe elektronische systeem dat op 48 volt werkt, krijgt de Audi A8 elektromotoren op elk wiel die onafhankelijk van elkaar de ophanging verzorgen. Een rijdend tapijt als in de Mercedes S-Klasse is het nog niet, maar de A8 filtert onze wegen wel uitstekend. Maar de BMW hoeft uiteraard niet onder te doen. De vorige 7-Reeks dempte nogal stevig, de huidige generatie krijgt luchtvering op beide assen. Het lijkt overbodig, maar ten slotte geven we mee dat de geluiddemping en interieurruimte in beide auto’s verzorgd zijn, zelfs met korte wielbasis.

Motor: punt voor BMW

Het motoraanbod wordt in de toekomst natuurlijk uitgebreid (inclusief hybride). Maar momenteel geeft de Audi je nog niet veel keuze. Er is alleen de 3.0 V6 TDI-dieselmotor van 286 pk of de 3.0 V6 TFSI-benzinemotor van 340 pk. De motoren krijgen de vreemde benamingen 50 TDI en 55 TFSI mee. Beide krachtbronnen zijn gekoppeld aan een Tiptronic-achttrapsautomaat en Quattro-vierwielaandrijving. Bij BMW is het aanbod uitgebreider. De versie die het dichtst aanleunt bij onze A8 50 TDI is de 730d xDrive, met diesel-zes-in-lijn van 265 pk, een Steptronic-achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. De Audi-V6 is voller en beter aangepast aan limousinerijden, maar de zes-in-lijn van BMW is sportiever. Vooral de werking van zijn automaat geeft de doorslag, terwijl die in de Audi soms aarzelt. De prestaties zijn dan weer gelijkwaardig: 0-100 km/u duurt 5,8 seconden in de BMW en 5,9 seconden in de Audi.

Weggedrag: punt voor BMW

Nieuw op de A8: voortaan kan je ook kiezen voor vierwielsturing. Bijzonder efficiënt, trouwens: het maakt de Audi levendiger bij het insturen en verkleint de draaicirkel van dit slagschip tot dat van een A4. BMW biedt dezelfde optie aan met dezelfde voordelen, maar de feedback is minder uitgesproken. Toch blijft de 7-Reeks nog steeds dynamisch rijden. Hij mikt nu wel meer op comfort en is minder snedig dan de vorige generaties. Maar voor een actievere rijstijl moet je bij de 7-Reeks zijn, want de A8 vervlakt de sensaties nog meer.

Prijs: punt voor Audi

In dit segment geeft de basisprijs nog meer dan in andere segmenten slechts een vaag idee van de totaalprijs. De talrijke en vaak dure opties doen de teller flink aantikken. Om toch een vergelijking te kunnen maken, nemen we deze objectieve feiten: Audi biedt zijn A8 50 TDI aan vanaf € 87.500. Dat is bijna dezelfde prijs als de 730d (€ 86.800), maar wil je een versie met xDrive, dan betaal je € 90.350. Quattro is dan weer standaard bij Audi.

Qua belastingen en taksen blijven beide kemphanen in elkaars buurt omdat ze een gelijkaardige cilinderinhoud, gelijkaardig vermogen en dito CO2-uitstoot hebben (145 g voor de A8, 148 g voor de 7-Reeks). Een versie met lange wielbasis kost je dan weer minder bij Audi (€ 3.000 extra) dan bij BMW (€ 6.850 extra).

Besluit: gelijkspel

Tel je de punten op, dan kan je geen winnaar aanduiden. Welke is dan toch de betere van de twee? Wil je de modernste met de recentste technologie en het hoogste rijcomfort, dan moet je voor de Audi A8 gaan. Hou je het liever sportief, dan is de BMW 7-Reeks de leukste om mee te rijden. Ondanks alle technologie voel je in de Beier de link tussen mens en machine nog het meest.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km