Testen

Audi Q2 1.4 TFSI vs Mini Countryman Cooper: de juiste setting

Kunnen klanten op zoek naar een premium-SUV hun gading vinden bij de kleinste “Q” en de grootste Mini? We zoeken het uit aan de hand van de nieuwe Audi Q2 1.4 TFSI en Mini Countryman Cooper.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 maart 2017
  • MINI
  • 378 weergaven
MINI Countryman
  • Rijplezier
  • Kleine explosieve motor
  • Minder karige standaarduitrusting
  • Binnenruimte/koffer
  • Leuk weggedrag
  • Grotere afmetingen
  • Minder aangename driecilinder bij dagelijks gebruik
  • Keuze van sommige materialen
Audi Q2
  • Afwerking/uitgebreide opties
  • Interieurruimte/moduleerbaarheid/koffer
  • Soepele en krachtige motor
  • Hoge totaalprijs
  • Karige standaarduitrusting
  • Niet beschikbaar als quattro
Nu is het zeker: sir Alec Issigonis, de bedenker van de originele Mini, mag zich omdraaien in zijn graf. Hoewel Mini’s sinds ze in BMW-bezit zijn groter geworden zijn, overschreden ze nooit de grens van 4,30 m. Door de tweede generatie van de Countryman 20 cm langer te maken, waagde BMW het wel om zo een Mini te kunnen aanbieden die echt geschikt is voor een klein gezin. Kan hij het daardoor halen van de nieuwe Audi Q2? Niet zeker: de kleine Audi is 10 cm minder lang, maar ook zijn verhouding interieurruimte/buitenafmetingen is aantrekkelijk. Welke moet je dan kiezen?
  
Afwerking en uitrusting: punt voor Audi Het is niet omdat deze Audi tot de kleinste van de familie behoort dat hij daarom geen recht heeft op dezelfde uitrusting als zijn grote broers. De Q2 maakt dus aanspraak op zowat alle moderne technologie van het merk met de vier ringen. Zelfs rijhulp zoals een automatische noodremhulp, rijstrookassistentie en semi-autonome rijhulp in files. Die snufjes maken niet allemaal hun opwachting in de nieuwe Mini Countryman. De Q2 krijgt bovendien dezelfde kwalitatieve afwerking en materiaalkeuze als de rest van het Audi-gamma. Vergeleken met zijn voorganger doet de Countryman het op dat vlak ook beter. De kwaliteitsindruk aan boord van de Mini gaat erop vooruit, al bespeuren we hier en daar nog wel enkele minder flatterende plastics.
  
Comfort: punt voor Mini De tweede generatie Countryman deelt zijn platform met de BMW X1 en 2-Reeks Active Tourer. Daardoor beschikt hij over heel wat ruimte en is hij aardig moduleerbaar. Je kunt de achterbank bijvoorbeeld in 40/20/40-verhouding neerklappen, de achterbank verschuiven en de rugleuning verstellen. De Countryman wordt voortaan ook systematisch aangeboden als vijfzitter (vroeger een vierzitter met optioneel een vijfde zitplaats). Ook het koffervolume maakt een sprong vooruit, met een comfortabele 450 liter. Daarmee vergeleken kan de Q2 niet helemaal mee, al biedt hij een aangenaam ruim interieur aan vergeleken met zijn buitenafmetingen. Het koffervolume bedraagt bijvoorbeeld 405 liter. Ten slotte merken we in beide gevallen een uitstekende geluiddemping en aangenaam rijcomfort op. Al moeten we toegeven dat de Mini op de weg een fractie droger reageert.
  
Motor: punt voor Audi De instapmotor van de Audi Q2 is de 1.0 driecilinder turbobenzine van 116 pk, maar tegen deze Mini Countryman Cooper neemt hij het op met zijn veelzijdigere 1.4 TFSI van 150 pk en 250 Nm. Zijn kenmerken zijn weliswaar min of meer gelijk aan die van de 1.5 driecilinder turbobenzine van BMW onder de motorkap van de Mini Countryman Cooper (136 pk en 220 Nm), maar de Audi wint op dit vlak de vergelijking. Hij is namelijk soepeler, discreter en alerter, en bovendien krachtiger en zuiniger. Toch moeten we toegeven dat de Beierse driecilinder iets meer karakter heeft door desgewenst zingend naar de rode zone te gaan (in de Sport-modus ploft hij zelf wanneer je de voet van het gaspedaal haalt).
  
Weggedrag: punt voor Mini Hier haalt de Mini Countryman het dan weer. De maxi-Mini behoudt namelijk het typische weggedrag van zijn kleine broers. Het communicatieve stuur en de efficiënte demping zorgen voor heel wat rijplezier. Al doet de Audi Q2 het ook niet slecht. Maar zijn kortere wielbasis, primitievere achteras op deze versie (eenvoudige torsieas vergeleken met een multilink bij de Mini) en minder snedige vooras leveren niet dezelfde voldoening op. Het weggedrag van de kleine Audi is dynamisch, netjes en efficiënt. Maar niet noodzakelijk entertainend. Met deze benzinemotoren van 136 en 150 pk is het alleen de Mini die met vierwielaandrijving te krijgen is. Bij Audi is Quattro voorbehouden voor gespierdere motoren.
  
Prijs: punt voor Mini De basisprijs van beide concurrenten ligt dicht bij elkaar. De Audi Q2 1.4 TFSI 150 (€ 25.700) is namelijk slechts € 100 goedkoper dan de Mini Countryman Cooper (€ 25.800). Een blik op de standaarduitrusting leert echter dat de Mini meer waar voor zijn geld biedt. Dat bevestigt de optielijst. In zowat alle gevallen zijn de opties op de prijslijst van de Mini minder duur dan die van de Audi.
  
Besluit: winst voor Mini In zijn maxiformaat is de Mini Countryman dagelijks perfect bruikbaar voor een klein gezin. Het goede nieuws is dat hij zijn typische weggedrag en stijl daarbij niet vergeet (vooral binnenin oogt het dashboard veel origineler dan dat van de Q2). Objectief gezien mag Audi’s aanbod in het segment van de compacte crossovers er ook wezen. De interieurruimte en de kofferruimte zijn voldoende, de motor overtuigt iets meer en de afwerking staat een trapje hoger. Maar het prijskaartje? Inclusief opties flirt de Audi Q2 met een hoger premiumsegment.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km