Van avonturier tot veelrijder, er is voor iedereen wel een compacte SUV voor minder dan € 15.000 op VROOM.be! En als één van deze 5 exemplaren je exemplaren je bevalt, moet je zelfs niet wachten: je kan meteen rijden!
Comfort: punt voor Mini De tweede generatie Countryman deelt zijn platform met de BMW X1 en 2-Reeks Active Tourer. Daardoor beschikt hij over heel wat ruimte en is hij aardig moduleerbaar. Je kunt de achterbank bijvoorbeeld in 40/20/40-verhouding neerklappen, de achterbank verschuiven en de rugleuning verstellen. De Countryman wordt voortaan ook systematisch aangeboden als vijfzitter (vroeger een vierzitter met optioneel een vijfde zitplaats). Ook het koffervolume maakt een sprong vooruit, met een comfortabele 450 liter. Daarmee vergeleken kan de Q2 niet helemaal mee, al biedt hij een aangenaam ruim interieur aan vergeleken met zijn buitenafmetingen. Het koffervolume bedraagt bijvoorbeeld 405 liter. Ten slotte merken we in beide gevallen een uitstekende geluiddemping en aangenaam rijcomfort op. Al moeten we toegeven dat de Mini op de weg een fractie droger reageert.
Motor: punt voor Audi De instapmotor van de Audi Q2 is de 1.0 driecilinder turbobenzine van 116 pk, maar tegen deze Mini Countryman Cooper neemt hij het op met zijn veelzijdigere 1.4 TFSI van 150 pk en 250 Nm. Zijn kenmerken zijn weliswaar min of meer gelijk aan die van de 1.5 driecilinder turbobenzine van BMW onder de motorkap van de Mini Countryman Cooper (136 pk en 220 Nm), maar de Audi wint op dit vlak de vergelijking. Hij is namelijk soepeler, discreter en alerter, en bovendien krachtiger en zuiniger. Toch moeten we toegeven dat de Beierse driecilinder iets meer karakter heeft door desgewenst zingend naar de rode zone te gaan (in de Sport-modus ploft hij zelf wanneer je de voet van het gaspedaal haalt).
Weggedrag: punt voor Mini Hier haalt de Mini Countryman het dan weer. De maxi-Mini behoudt namelijk het typische weggedrag van zijn kleine broers. Het communicatieve stuur en de efficiënte demping zorgen voor heel wat rijplezier. Al doet de Audi Q2 het ook niet slecht. Maar zijn kortere wielbasis, primitievere achteras op deze versie (eenvoudige torsieas vergeleken met een multilink bij de Mini) en minder snedige vooras leveren niet dezelfde voldoening op. Het weggedrag van de kleine Audi is dynamisch, netjes en efficiënt. Maar niet noodzakelijk entertainend. Met deze benzinemotoren van 136 en 150 pk is het alleen de Mini die met vierwielaandrijving te krijgen is. Bij Audi is Quattro voorbehouden voor gespierdere motoren.
Prijs: punt voor Mini De basisprijs van beide concurrenten ligt dicht bij elkaar. De Audi Q2 1.4 TFSI 150 (€ 25.700) is namelijk slechts € 100 goedkoper dan de Mini Countryman Cooper (€ 25.800). Een blik op de standaarduitrusting leert echter dat de Mini meer waar voor zijn geld biedt. Dat bevestigt de optielijst. In zowat alle gevallen zijn de opties op de prijslijst van de Mini minder duur dan die van de Audi.
Besluit: winst voor Mini In zijn maxiformaat is de Mini Countryman dagelijks perfect bruikbaar voor een klein gezin. Het goede nieuws is dat hij zijn typische weggedrag en stijl daarbij niet vergeet (vooral binnenin oogt het dashboard veel origineler dan dat van de Q2). Objectief gezien mag Audi’s aanbod in het segment van de compacte crossovers er ook wezen. De interieurruimte en de kofferruimte zijn voldoende, de motor overtuigt iets meer en de afwerking staat een trapje hoger. Maar het prijskaartje? Inclusief opties flirt de Audi Q2 met een hoger premiumsegment.