Testen

Audi SQ5 vs BMW X6 30d: meer dan schone schijn?

De BMW X6 heeft sportieve lijnen. De Audi SQ5 dient hem van antwoord met een straffe motor. Kies je voor dezelfde prijs beter voor de mooie verpakking of de verleidelijke inhoud?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 april 2015
  • BMW
BMW X6
    Audi Q5

      Het was een gewaagde zet: het koetswerk van een grote SUV combineren met dat van een coupé. Een geslaagde zet ook: de X6, de sportieve variant van de X5, vond bijna 250.000 kopers sinds zijn lancering in 2008. Zo’n succes krijgt natuurlijk navolging. Extern, maar ook intern met de X4 die hetzelfde recept toepast op kleinere schaal.   

      Mercedes commercialiseert over enkele weken de GLE Coupé met een identiek profiel als de X6. De vergelijking is al gepland. Vandaag wordt de X6 geconfronteerd met een andere bestseller: de Audi SQ5. Die speelt in een lager segment. Maar het aura van het S-logo zal meer dan één liefhebber kunnen verleiden om een trapje te dalen en van duivelse acceleraties te kunnen proeven.

      De prijzen

      Door zijn sportieve positionering in het topgamma, krijgt de BMW X6 alleen krachtige motoren, met als topversies een 4.4 V8 benzine met 450 pk en een zescilinder diesel met drie turbo’s (381 pk). De prijzen vliegen dan de hoogte in. Om een redelijke instapprijs te behouden, kun je je beter richten op de 3.0 zescilinder instapdiesel met 258 pk.

      De catalogusprijs van zo’n model: 67.200 euro. Of bijna de prijs van een Audi SQ5 (63.000 euro), als je rekening houdt met de inschrijvingstaks van zo’n auto met 313 pk en/of 179 g CO2/km (157 g voor de X6 30d). Dit is afhankelijk van het gewest waarin je woont.

      David en Goliath

      De motor van Audi overtreft die van de BMW, maar toch is de SQ5 de underdog. Geparkeerd naast de X6 ziet de Audi er zelfs heel klein uit. De X6 is in alle richtingen nog gegroeid sinds de lancering van de nieuwste generatie.

      De vloeiende stijl weet nog wat illusie te wekken bij stilstand, maar zodra je rijdt ben je je terdege bewust van de XXL-afmetingen. Samen met het niet altijd voorbeeldige zicht rondom (zeker ¾ naar achteren), helpen deze afmetingen niet om je snel op je gemak te voelen. Het is nog erger wanneer het regent, want de steile achterruit heeft geen ruitenwisser. Daarnaast lijkt de SQ5 wel een stadswagen. Wanneer je de grote wegen verlaat, voel je je hier meer op je gemak.

      Ruim interieur

      Goed nieuws is dat de gigantische BMW X6 een vorstelijke ruimte biedt. Je zou zelfs drie volwassenen op de achterbank kunnen plaatsen, ware het niet dat ze nu gemodelleerd is naar twee individuele zitplaatsen. In tegenstelling tot wat de daklijn doet vermoeden, stelt de hoofdruimte achterin geen enkel probleem, zelfs voor grotere personen.

      De SQ5 is wat minder ruim, maar je stapt vlotter in. Je moet je hoofd niet buigen om te gaan zitten, zoals in de X6. Nog een tip: vermijd de treden die BMW als optie aanbiedt. Ze zijn te smal en laag om als opstaptrede te gebruiken en belemmeren eerder de instap. Ze maken bovendien de onderkant van je broek vuil.

      Audi-afwerking

      Voorin kijk je in de X6 neer op de weg vanuit een moderne en verzorgde bestuurderspost. We bemerken wel enkele holle plastics, die voor dit prijsniveau echt ontgoochelen. In de SQ5 is het helemaal anders: de afwerking is onberispelijk en de materialen zijn van goede kwaliteit. Maar de presentatie is wat minder modern en iets gedateerder (vooral de lay-out van het infotainmentsysteem).

      In de koffer maakt de X6 een groter volume vrij: 580 liter tegenover 540 liter in de SQ5. In de praktijk steken de hoge laaddrempel en de relatief beperkte laadhoogte tegen.

      Racemonsters

      Op de weg verbaast de X6 met zijn geruststellende wegcontact. Dit beest kan echter ook zacht voor de dag komen, met een niveau van filtering dat de SQ5 niet haalt. Die is veel harder opgehangen en dat gaat al snel vervelen bij dagelijks gebruik. Als je je wilt amuseren, beheerst de SQ5 zijn koetswerkbewegingen wel veel beter en blijft hij nagenoeg vlak. Maar mirakels bestaan niet: het hoge gewicht (1.920 kg) en hoge zwaartepunt temperen het enthousiasme in scherpe bochten.

      Bij BMW kunnen bestuurders die de sensaties van een coupé zoeken, kiezen voor verschillende chassispakketten als optie: het adaptieve ophangingspakket Comfort (1.835 euro) met elektronisch gestuurde dempers, het pakket Dynamic (3.360 euro) verdeelt de aandrijfkracht tussen links en rechts via een differentieel achteraan en heeft een actief antirolsysteem. Voor besluiteloze kopers met een ruim budget is het pakket Professional (5.190 euro) dat de elementen van de pakketten Comfort en Dynamic combineert. Voor de puristen bestaat er ook nog het M-chassispakket met een hardere ophanging.

      Supertanker

      Geen twijfel mogelijk wat de motoren betreft: het dieselblok van Audi profiteert van zijn hogere vermogen en ongelooflijke koppel (650 Nm) om het voortouw te nemen bij de prestaties. Maar de 258 paarden van de ‘basismotor’ maken ook de X6 vlot in het verkeer. Het Audi-blok onderscheidt zich door zijn geluid (deels kunstmatig door de luidsprekers). Hij klinkt als een supertanker.       

      De X6 30d scoort op dat vlak bescheidener. In beide gevallen is de automaat met acht versnellingen boven alle kritiek verheven, met soepelheid bij lage toeren en een snelle uitvoering bij een vlotte rijstijl.

      Conclusie

      De SQ5 maakt zijn beloftes waar. Dit is een SUV die, hoewel er geen benzine door de aderen stroomt, een zekere vorm van sportiviteit biedt. Maar misschien overdrijft hij daarin, wat vermoeiend wordt bij dagelijks gebruik. De X6 is genuanceerder. Hij is comfortabel en discreet en accepteert dat je het tempo nu en dan opvoert. Hij biedt dankzij zijn XXL-maat ook meer veelzijdigheid, ondanks de charismatische stijl. Maar krappe straten zijn aan de X6 helemaal niet besteed.

      BMW

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km