Testen

BMW 520d vs Jaguar XF 20d: de omgekeerde wereld?

De BMW 5-Reeks zet vooral in op royaal comfort en connectiviteit. Hij profileert zich dus steeds meer als een hypermodern mobiel salon. Met een beperkt gewicht en de voortrein van de F-Type verslindt de Jaguar XF meer asfalt dan ooit om sportieve kaderleden te verleiden. De omgekeerde wereld?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 mei 2017
  • Jaguar
Jaguar XF
  • Afwerkingsdetails

    Na een carrière van meer dan veertig jaar wist de BMW 5-Reeks al bijna 8 miljoen klanten te verleiden, voornamelijk dankzij zijn dynamische potentieel. De zevende generatie gooit het over een belangrijke andere boeg: deze keer stond autonoom rijden even hoog in het lastenboek van de kilometervreter als dynamische capaciteiten. Symbolisch dus.

    De XF verscheen voor het eerst op de markt in 2007 en kondigde een nieuwe stijl aan voor Jaguar, onder leiding van designer Ian Callum. Zijn lijnen wisten wereldwijd meer dan 280.000 klanten te verleiden. Jaguar achtte het dus niet nodig om het model in 2015 fundamenteel te wijzigen. Dat betekent dat de tweede generatie van de XF grotendeels dezelfde lijnen behoudt als zijn voorganger. Onderhuids wijzigde er echter heel wat. En werd er ook heel wat lichter.

    Afwerking en uitrusting: punt voor BMW

    De zevende generatie van de 5-Reeks waagt zich dus aan autonoom rijden en verhoogt de hoeveelheid elektronische rijhulp. Voor ontspanning in files of op monotone snelwegen kan je de leiding overlaten aan de assistentie uit het “Safety Pack Plus”. Met de laatste elektronische gadgets uit de 7-Reeks kan je de 5-Reeks ook omvormen tot een ultra-high tech-omgeving. Zo kan de 5-Reeks gehoorzamen op een commando van je vinger (door hem via de smart key in een smalle parkeerplaats te besturen) of van je hand (door met je hand te bewegen voor de middenconsole om van radiozender te wisselen, bijvoorbeeld).

    Ook al is hij algemeen genomen goed uitgerust, toch kan de Jaguar XF niet op tegen deze optionele armada. Als je er nog een koffertje zuurverdiende euro’s voor over hebt bovenop de basisprijs, is de BMW verreweg het best uitgerust. Ook de afwerking van de nieuwe 5-Reeks is voortreffelijk. Ook hier moet de XF zijn meerdere erkennen.

    Comfort: punt voor BMW

    Doorheen de tijd is de 5-Reeks mooi geworden. Het lange koetswerk strekt zich voortaan over bijna vijf meter uit (4,93 meter) en biedt heel wat ruimte. Tegelijk staat het comfort op een steeds hoger niveau. De nieuwe 5-Reeks is gebaseerd op het recente platform van de 7-Reeks (weliswaar zonder de “exclusieve” materialen) en kan worden voorzien van een doeltreffende gestuurde ophanging. Tegelijk is de geluiddemping (vooral van de dieselmotoren) er met rasse schreden op vooruitgegaan. Een comfortabele cocon waarin het ontspannen kilometers malen is.

    De nieuwe XF bewaart ongeveer dezelfde afmetingen als zijn voorganger (-7 mm in de lengte), en is 4,95 meter lang. De 5 centimeter langere wielbasis biedt een uitstekende interieurruimte. In beide gevallen is de kofferruimte genereus: 540 liter voor de Jaguar en 530 liter voor de BMW. De Jaguar heeft ook recht op een gestuurde ophanging, maar hij is iets stugger gedempt dan de Duitser. De geluiddemping van de viercilinder diesel ontgoochelt ook op dit niveau, vooral wanneer hij nog koud is.

    Motor: punt voor BMW

    De twee kilomtervreters hebben bijzonder explosieve en verleidelijke zescilinder-dieselmotoren in de aanbieding. Dat is vooral het geval bij Jaguar. Zijn 3.0 V6 met 700 Nm zorgt bij de XF voor uitstekende prestaties. De 3.0 zes-in-lijn-diesel van de BMW 5-Reeks leek ons vlakker tijdens onze korte testrit.

    Maar dit duel draait om de dieselmotoren met vier cilinders, en daar stellen we vast dat de Beier het meest overtuigt. De 2.0 van 190 pk in de BMW is discreter dan de 2.0 Ingenium van 180 pk bij Jaguar, die luider en ruwer is. Het BMW-blok heeft ook het laagste CO2-cijfer: 109 g/km, tegenover 114 g/km bij de Jaguar. In de “eco”-versies (163 pk bij Jaguar) bedraagt het cijfer zelfs 102 g/km tegenover 104 g/km.

    Weggedrag: punt voor Jaguar

    De XF weegt 200 kilogram minder vergeleken met zijn voorganger, dankzij een nieuw aluminium platform. Bovendien nam zijn stijfheid met bijna 30% toe. De XF heeft bovendien een voortrein die voor de F-Type werd ontwikkeld, een moderne achtertrein met geïntegreerde armen uit aluminium, een (optionele) gestuurde ophanging en vectoriële koppelverdeling. In de praktijk is de dynamiek achter het stuur voorbeeldig, ondanks zijn lengte van bijna 5 meter.

    Deze keer is het duidelijk de BMW die niet kan volgen. De grote Beier blijft dynamisch en aangenaam om te besturen wanneer de omstandigheden het toelaten. Maar zijn vooras heeft niet dezelfde beet als die van de XF, en zijn koetswerkbewegingen blijven steeds iets minder beheerst.

    Prijs: punt voor Jaguar

    BMW biedt zijn 520d met manuele versnellingsbak aan vanaf € 47.950. Reken op € 50.250 voor de versie met ZF-achttrapsautomaat. Jaguar is minder veeleisend. Een XF 20d met 180 pk kost € 42.790, en € 45.290 als je voor dezelfde (uitstekende) ZF-automaat kiest.

    We beklemtonen wel dat BMW eens niet gierig is met de standaarduitrusting. Alle 5-Reeksen krijgen bijvoorbeeld standaard een automatische noodremhulp, acht airbags, led-koplampen, een navigatiesysteem, klimaatregeling met twee zones, parkeersensoren vooraan en achteraan, een snelheidsregelaar en –begrenzer met remfunctie, een regen- en lichtsensor, enzovoort.

    Besluit: winst voor BMW

    De nieuwe BMW 5-Reeks blijft uiteraard geweldig om te besturen. Maar toch is het duidelijk: de Jaguar XF is de dynamische referentie bij de kilometervreters. Wie graag rijdt en een opwindende berline zoekt, kan dus zonder zorgen de showroom van Jaguar binnenwandelen. Wie vooral belang hecht aan comfort, geluiddemping en afwerking, doet met de 5-Reeks een meesterkoop.

    Meer lezen over:

    Christiaens  Jean-Francois
    Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
    Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
    Heet dat dan ouder worden?
    Foto's ©: Jean-François Christiaens.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

    Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

    De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km
    € 52.900
    2021
    1.500 km