BMW
Naast de elektrische en de gewone versies, is de X3 ook beschikbaar als plug-inhybride. Hij heeft maar een motorisate en ook iets minder vermogen dan sommige concurrenten, maar dat maakt hij goed in de bochten.
Citroën lijkt zich plots te herinneren dat het succes van zijn historische modellen vaak gebaseerd was op de originaliteit ervan. Bij deze nieuwe C3 leverden de Fransen dus geen half werk: zijdelingse “airbumps”, koplampen in verschillende lagen, contrasterend dak,… In het interieur gaat het op dezelfde manier voort, met zelfs als wereldpremière een dashcam die je trajecten kan filmen of een ongeval kan vastleggen.
Daarmee vergeleken lijkt de Clio braver. Hoewel: in 2012 verraste deze Clio met zijn conceptcar-uiterlijk. Vandaag valt hij misschien minder op, maar hij ziet er nog steeds agressief uit. Vooral wanneer je hem naast de Citroën parkeert.
Aan boord van de C3 hebben de designers zich duidelijk laten gaan, met gekleurde inzetstukken, een rechthoekig dashboard en ventilatiemondingen die het rechthoekige thema overnemen. De Clio oogt braver maar niet minder kleurrijk, met inzetstukken die het interieur grotendeels opvrolijken. De afwerking ging er duidelijk op vooruit vergeleken met de eerste versie, ook al zijn er nog enkele plastics. Dezelfde vaststellingen voor de C3: hij is wisselend afgewerkt, maar heeft enkele chique details, zoals lederen stroken doorheen het interieur.
De Renault is 6 centimeter langer dan de Citroën (die amper 4 meter lang is), maar buigt dat voordeel niet om in meer beenruimte voor de passagiers achteraan. Daar doet de Citroën aanzienlijk beter. De Clio biedt bizar genoeg dan weer meer hoofdruimte, hoewel hij 2 centimeter lager is. Vooraan is er genoeg ruimte voor twee volwassenen.
Het koffervolume is in beide gevallen identiek: 300 liter. Maar wanneer we van dichterbij kijken, is de Renault duidelijk in het voordeel: de laaddrempel van de C3 is niet alleen te hoog, maar de Clio heeft ook een dubbele laadvloer. Klap je de achterbank neer, dan biedt de Renault 1.146 liter, tegenover 900 liter bij de Citroën. In beide gevallen is de achterbank 40/60 neerklapbaar.
We kozen voor de krachtigste dieselversies. De 1.5 dCi van Renault is beschikbaar met 75 of 90 pk, en sinds kort ook met 110 pk in deze Clio. De Citroën heeft dan weer slechts twee vermogensversies op zijn 1.6 BlueHDi: 75 en 100 pk. Bij de krachtigste versies zijn de koppelwaardes identiek: 254 Nm voor de C3 en 260 Nm voor de Clio.
In het gebruik wordt het verschil gemaakt. Het Citroën-blok is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, die hakerig reageert en lange schakelwegen heeft. De Renault-motor beschikt over een aangenamere zesversnellingsbak. Ondanks de extra cilinderinhoud mist de 1.6 BlueHDi koppel onder 1.500 tpm, terwijl de 1.5 dCi soepeler reageert. Maar in beide gevallen is de werkingsstilte opmerkelijk.
Qua prestaties bereikt de Citroën iets sneller 100 km/u (10,6 seconden tegenover 11,2), maar de Renault heeft een iets hogere topsnelheid (194 km/u tegenover 188 km/u). Maar die verschillen merk je natuurlijk nauwelijks onderweg. Hetzelfde aan de pomp: reken in beide gevallen op een gemiddelde tussen 5,5 en 6 l/100 km.
De Citroën blijft trouw aan zijn reputatie en is de comfortabelste. Zijn soepelere ophanging gaat beter om met oneffenheden dan de Renault, die droger reageert. Vooral wanneer je voor de 17-duimsvelgen kiest… Het verschil is ook merkbaar in de zetels: die van de Citroën zijn zachter dan die van zijn rivaal. De Renault toont zich dan weer wel dynamischer.
De Clio reageert levendig en precies, en leeft zich uit in aaneenschakelingen van bochten, waar hij duizelingwekkende snelheden behaalt. Hij behoudt ook steeds gezonde dosissen grip. De C3 kan het tempo van zijn concurrent niet echt volgen: zijn soepelere ophanging zorgt voor meer koetswerkbeweging, en het stuur is minder precies. Wanneer je echt doorduwt, kan de achteras nogal levendig reageren op bewegingen van de ophanging. Ook de grip kan niet helemaal tippen aan die van de Renault.
In beide gevallen is de veiligheidsuitrusting up-to-date (hoewel de Clio geen rijstrookassistentie heeft). De Citroën maakt het verschil met zijn dashcam, smartphone-connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto) en enkele esthetische details, zoals een andere dakkleur.
Renault zet zijn Clio diesel in de catalogus vanaf € 16.050, tegenover € 16.895 voor de C3. Onze C3 1.6 BlueHDi 100 Shine kostte net geen € 20.000 (€ 19.995). De Clio 1.5 dCi 110 Intens kostte € 21.150. Opmerkelijk: de 90 pk-versie van de Clio blijft duurder dan de C3: € 20.150.
Naast de elektrische en de gewone versies, is de X3 ook beschikbaar als plug-inhybride. Hij heeft maar een motorisate en ook iets minder vermogen dan sommige concurrenten, maar dat maakt hij goed in de bochten.
De Tesla Model 3 krijgt een grondige facelift. Die gaat als Highland door het leven en voegt talloze belangrijke verbeteringen toe aan de elektrische berline.
6 jaar na zijn lancering lijkt de Volkswagen Arteon geen dag ouder te zijn geworden; zeker als Shooting Brake. Koppel deze sexy lijnen aan een grote koffer en een mooie binnenruimte, en je krijgt een winnende combinatie, toch?
Naast benzine, diesel, mild hybride en plug-inhybride kan je de Peugeot 308 ook volledig elektrisch krijgen. Een variant die misschien wel de meest aantrekkelijke van allemaal is!