BMW
Wacht, is deze Alpina B3 niet gewoon een licht aangepaste BMW 3 Reeks? Lees verder om erachter te komen...
De Smart Forfour maakt zijn grote terugkeer. De pittige stadsauto met leuke glimlach komt terecht in een volledig vernieuwd segment. We waren benieuwd hoe hij presteert in vergelijking met één van de beste leerlingen van de klas, de Hyundai i10.
De Smart Fortwo en Forfour werden samen met de nieuwe Renault Twingo ontwikkeld en hebben dus een eerder atypische architectuur met achterwielaandrijving en een motor achterin onder de koffervloer. Zijn Koreaanse rivaal is traditioneler, met een motor voorin en voorwielaandrijving.
Ook qua stijl is de Smart innovatiever dan de Hyundai, met meer mogelijkheden om te personaliseren. De Hyundai is eerder bescheiden op dat vlak, ook al oogt zijn stijl zeker niet onaangenaam. Hetzelfde verhaal binnenin: de ernstige sfeer van de i10 (ook zijn er veel verschillende kleuren) kan niet op tegen de ronde en kleurrijke stijl van de Smart. Maar de blinkende plastics van die laatste ogen nogal goedkoop in vergelijking met de onberispelijke kleine Hyundai.
Door de motor achter de passagiers te plaatsen, wint de Smart Forfour aan wendbaarheid wat hij verliest aan functionaliteit. Tegenover de Hyundai is het verschil in kofferruimte duidelijk: 215 liter voor de Duitser, tegenover 250 liter voor de Zuid-Koreaan. Idem in het interieur: de Hyundai is verrassend ruim en biedt gemakkelijk plaats aan twee volwassenen achterin. In de Forfour zullen passagiers van meer dan 1,75 meter minder opgetogen zijn achterin. Ook de bestuurder trouwens: grotere personen voelen zich meer op hun gemak in de i10. Maar met een lengte van 3,67 meter (18 cm meer dan de Smart!) is de i10 toch minder ‘stads’-wagen.
De motor achterin geeft de Smart een onmiskenbaar voordeel: een zeer kleine draaicirkel. Hij keert om op een zakdoek en rijdt speels door de stad, waardoor je overal tussen kunt kruipen. De Hyundai is evenmin onverdienstelijk, maar heeft moeite om de kleine Duitser te volgen. Zelfde vaststelling op kleien verlaten wegen: de Smart neemt het voortouw (behalve als je hem bruuskeert en de ESP tussenkomt). De i10 verdedigt zich eervol, maar kan de overwinning hier niet betwisten.
De Hyundai is soepeler opgehangen en dempt het geluid uitstekend. Je wordt er niet snel moe van, waardoor een langere reis perfect mogelijk is. Dan moet je wel kiezen voor de sterkere 1.2-motor. De Smart rijdt droger over putten en laat zijn stem harder horen wanneer je de mechaniek uitdaagt. En, zo zal blijken, dat doe je in de praktijk heel vaak.
Op papier zijn de twee driecilinders elkaars evenknie: 1 liter cilinderinhoud voor allebei, 71 pk voor de Smart tegenover 66 pk voor de Hyundai. In gebruik toont het Koreaanse blok meer leven en put, wat bevestigd wordt door de chronometer. Bij de oefening van 0 tot 100 km/u smeert de Hyundai de Smart twee volle seconden aan de broek. Die laatste is snel buiten adem buiten de stad, een effect dat nog versterkt wordt door een luidruchtige en trillende mechaniek.
Wil je geregeld op avontuur trekken buiten de stad, dan moeten we de sterkere motoren warm aanbevelen: Hyundai biedt ook een 1.2 viercilinder met 87 pk en Smart een 0.9 driecilinder turbo met 90 pk.
De Smart is nieuwer en profiteert van een ruimere veiligheidsuitrusting met waarschuwing voor per ongeluk afwijken van de rijstrook en een automatische rem in noodsituaties. De Hyundai hoeft niet te verbleken, want zijn standaarduitrusting heeft vanaf de basis zes airbags en een bandendrukmeter.
Tegenover de ravissante kleine Smart, biedt de Hyundai enkele sterke argumenten zoals de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking en zijn lage prijs. Er bestaat een Smart Forfour voor 10.890 euro, maar die wordt aangedreven door een nog zwakkere variant met 61 pk van de nu al astmatische motor met 71 pk. In het andere kamp heb je al een i10 voor 9.999 euro. Ook aan de pomp is de Hyundai goedkoper, met een gemiddelde van 6,8 liter tegenover 7,1 l/100 km voor de Duitser.
Met vier zeges tegenover drie is de Zuid-Koreaan de winnaar van deze vergelijking. Hij is beter afgewerkt, comfortabeler, zuiniger en praktischer in gebruik. De i10 heeft alle rationele troeven om er bij deze tweekamp met kop en schouders bovenuit te steken. Maar cijfers zeggen niet alles en voor wie een auto zoekt met meer uitstraling dan de saaie Koreaan, heeft de Forfour zeker verleidelingskracht.
Wacht, is deze Alpina B3 niet gewoon een licht aangepaste BMW 3 Reeks? Lees verder om erachter te komen...
Voor zijn zesde generatie krijgt de Honda CR-V een hybride motorisatie die nu ook opgeladen kan worden, terwijl zijn praktische aspecten er enkel maar op vooruit gaan. Een geëlektrificeerde SUV voor het hele gezin, dus?
Fiat windt er geen doekjes om: de nieuwe 600e moet het praktische grote broertje zijn van de 500e – en liefst ook zijn succes evenaren. Laten we zien of hij even vrolijk rijdt als hij eruitziet.
Voor de nieuwste 4 Reeks Cabrio heeft BMW besloten om het stalen klapdak weer in te ruilen voor een ouderwetse stoffen kap, die lichter en eleganter is. Geeft het deze BMW cabrio een nieuw karakter?