Testen

Hyundai i10 1.0 vs Smart Forfour 1.0: conservatief of progressief?

De Smart Forfour maakt zijn grote terugkeer. De pittige stadsauto met leuke glimlach komt terecht in een volledig vernieuwd segment. We waren benieuwd hoe hij presteert in vergelijking met één van de beste leerlingen van de klas, de Hyundai i10.

  • Piette François
  • 16 maart 2015
  • Smart
Smart ForFour
    Smart ForFour

      De Smart Fortwo en Forfour werden samen met de nieuwe Renault Twingo ontwikkeld en hebben dus een eerder atypische architectuur met achterwielaandrijving en een motor achterin onder de koffervloer. Zijn Koreaanse rivaal is traditioneler, met een motor voorin en voorwielaandrijving.

      Uiterlijk: winst voor Smart

      Ook qua stijl is de Smart innovatiever dan de Hyundai, met meer mogelijkheden om te personaliseren. De Hyundai is eerder bescheiden op dat vlak, ook al oogt zijn stijl zeker niet onaangenaam. Hetzelfde verhaal binnenin: de ernstige sfeer van de i10 (ook zijn er veel verschillende kleuren) kan niet op tegen de ronde en kleurrijke stijl van de Smart. Maar de blinkende plastics van die laatste ogen nogal goedkoop in vergelijking met de onberispelijke kleine Hyundai.

      Functionaliteit/ruimte: winst voor Hyundai

      Door de motor achter de passagiers te plaatsen, wint de Smart Forfour aan wendbaarheid wat hij verliest aan functionaliteit. Tegenover de Hyundai is het verschil in kofferruimte duidelijk: 215 liter voor de Duitser, tegenover 250 liter voor de Zuid-Koreaan. Idem in het interieur: de Hyundai is verrassend ruim en biedt gemakkelijk plaats aan twee volwassenen achterin. In de Forfour zullen passagiers van meer dan 1,75 meter minder opgetogen zijn achterin. Ook de bestuurder trouwens: grotere personen voelen zich meer op hun gemak in de i10. Maar met een lengte van 3,67 meter (18 cm meer dan de Smart!) is de i10 toch minder ‘stads’-wagen.

      Wendbaarheid: winst voor Smart

      De motor achterin geeft de Smart een onmiskenbaar voordeel: een zeer kleine draaicirkel. Hij keert om op een zakdoek en rijdt speels door de stad, waardoor je overal tussen kunt kruipen. De Hyundai is evenmin onverdienstelijk, maar heeft moeite om de kleine Duitser te volgen. Zelfde vaststelling op kleien verlaten wegen: de Smart neemt het voortouw (behalve als je hem bruuskeert en de ESP tussenkomt). De i10 verdedigt zich eervol, maar kan de overwinning hier niet betwisten.

      Comfort: winst voor Hyundai

      De Hyundai is soepeler opgehangen en dempt het geluid uitstekend. Je wordt er niet snel moe van, waardoor een langere reis perfect mogelijk is. Dan moet je wel kiezen voor de sterkere 1.2-motor. De Smart rijdt droger over putten en laat zijn stem harder horen wanneer je de mechaniek uitdaagt. En, zo zal blijken, dat doe je in de praktijk heel vaak.

      Motor: winst voor Hyundai

      Op papier zijn de twee driecilinders elkaars evenknie: 1 liter cilinderinhoud voor allebei, 71 pk voor de Smart tegenover 66 pk voor de Hyundai. In gebruik toont het Koreaanse blok meer leven en put, wat bevestigd wordt door de chronometer. Bij de oefening van 0 tot 100 km/u smeert de Hyundai de Smart twee volle seconden aan de broek. Die laatste is snel buiten adem buiten de stad, een effect dat nog versterkt wordt door een luidruchtige en trillende mechaniek.

      Wil je geregeld op avontuur trekken buiten de stad, dan moeten we de sterkere motoren warm aanbevelen: Hyundai biedt ook een 1.2 viercilinder met 87 pk en Smart een 0.9 driecilinder turbo met 90 pk.

      Veiligheid: winst voor Smart

      De Smart is nieuwer en profiteert van een ruimere veiligheidsuitrusting met waarschuwing voor per ongeluk afwijken van de rijstrook en een automatische rem in noodsituaties. De Hyundai hoeft niet te verbleken, want zijn standaarduitrusting heeft vanaf de basis zes airbags en een bandendrukmeter.

      Budget: winst voor Hyundai

      Tegenover de ravissante kleine Smart, biedt de Hyundai enkele sterke argumenten zoals de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking en zijn lage prijs. Er bestaat een Smart Forfour voor 10.890 euro, maar die wordt aangedreven door een nog zwakkere variant met 61 pk van de nu al astmatische motor met 71 pk. In het andere kamp heb je al een i10 voor 9.999 euro. Ook aan de pomp is de Hyundai goedkoper, met een gemiddelde van 6,8 liter tegenover 7,1 l/100 km voor de Duitser.

      Conclusie

      Met vier zeges tegenover drie is de Zuid-Koreaan de winnaar van deze vergelijking. Hij  is beter afgewerkt, comfortabeler, zuiniger en praktischer in gebruik. De i10 heeft alle rationele troeven om er bij deze tweekamp met kop en schouders bovenuit te steken. Maar cijfers zeggen niet alles en voor wie een auto zoekt met meer uitstraling dan de saaie Koreaan, heeft de Forfour zeker verleidelingskracht.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: François Piette.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km