Komt de eerste Koreaanse raket uit het noorden? Nee hoor, Zuid-Korea schiet de eerste raket af: de Hyundai i30 N. Die zou voldoende bewapend moeten zijn om het op te nemen tegen de beste westerse GTI’s. Zoals deze Peugeot.

Jean-François Christiaens
29/12/2017

HYUNDAI I30

  • 5 jaar garantie
  • Afstelling van de bediening
  • Efficiëntie weggedrag
  • Explosieve motor
  • Verhouding prijs/uitrusting/prestaties
  • Hoog totaalgewicht
  • Snel oplopend verbruik
  • Versnellingsbak soms te stroef
  • Wat "braaf" weggedrag
5 reviews
Model info

PEUGEOT 308

  • Bijtkracht en uithouding remmen
  • Levendigheid
  • Snedige voortrein
  • Artificieel klinkende motor
  • Hogere prijs
  • Uitrustingsniveau kan beter
5 reviews
Model info

Hyundai zet niet alleen sterke verkoopcijfers neer, maar doet het samen met onze landgenoot Thierry Neuville ook prima in de rallysport. Maar een model dat passie oproept ontbrak tot nu toe. Met het N-logo (voor Namyang, de Koreaanse developmentsite, en voor Nürburgring, waar de auto werd gefinetuned) moet de i30 dat oplossen.

De laatste nieuwe hot hatch sluit aan bij een rijke traditie van gepeperd materiaal, waartoe ook deze Peugeot 308 GTI behoort. Na enkele mindere jaren vertegenwoordigt die de terugkeer van het Franse merk op het hoogste GTI-niveau. Onlangs kreeg het model uit 2015 een facelift. Is die opgewassen tegen de Koreaan in zijn meest gespierde “Performance Pack”-versie?

Afwerking en uitrusting: punt voor Hyundai

De facelift zorgde ervoor dat de 308 GTI de elektronische rijhulp kreeg die hij daarvoor moest missen: een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, enzovoort. Op dat vlak moet de Peugeot niet onderdoen voor de Hyundai. De assemblage- en afwerkingskwaliteit van de Hyundai staat echter een trapje hoger. Het sportieve aspect verzorgt hij ook iets meer: op het centrale scherm kan je allerlei informatie over de rijmodus weergeven, of de parameters zelf aanpassen (demping, differentieel, uitlaat) in de N Custom-modus. Een laatste detail: in de Sport-modus is het kunstmatige geluid van de 308 GTI lachwekkend vergeleken met dat uit de actieve uitlaat (inclusief plofjes) van de Hyundai.

Comfort: gelijkspel

De rijpositie aan boord van de Hyundai is geschikt voor alle lichaamslengtes, met verschillende afstelmogelijkheden. Bij de Peugeot moet je rekening houden met de combinatie klein stuur/hoog geplaatste tellers. Maar dat geeft wel een speels kantje aan de 308 GTI. De adaptieve demping van de Hyundai is relatief comfortabel in de normale modus. De Peugeot kan echter rekenen op een lager gewicht (1.280 tegenover 1.429 kilogram) om zulke demping voor dagelijks gebruik niet nodig te hebben. Zijn demping is weliswaar aan de stevige kant, maar blijft voldoende vergevingsgezind bij gewoon gebruik.

Motor: gelijkspel

Omdat er te weinig vraag naar was, heeft Peugeot de 250 pk-versie van zijn GTI geschrapt en houdt het merk alleen de 270 pk-versie over. Dat vermogen komt uit een kleine maar agressieve 1.6 THP, die zijn 270 pk vrijgeeft bij 6.000 tpm en 330 Nm tussen 1.900 en 5.500 tpm. Hyundai zet zijn i30 N in de catalogus in een versie met 250 pk en zelfs 275 pk met Performance Pack. De 2.0 turbo geeft die 275 paarden eveneens bij 6.000 tpm vrij, maar zet 353 Nm in de plaats. 378 Nm zelfs, in overboost, tussen 1.450 en 4.700 tpm. Beide motoren zijn aangenaam en soepel bij een normale rijstijl. Met het mes tussen de tanden lijkt de 1.6 THP nooit te willen afgeven. De 2.0 van Hyundai is dan weer explosiever. Bij de minste duw op het gas schiet hij vooruit. Cijferliefhebbers: de i30 N Performance Pack tikt 100 km/u aan na 6,1 seconden, 0,1 seconde langzamer dan de 308 GTI.

Weggedrag: punt voor Peugeot

Hebben de Koreanen eindelijk het magische recept gevonden om een degelijk product om te toveren in een juweeltje? Het antwoord laat niet lang op zich wachten: wat een machine! Omdat hij op winterbanden stond, konden we “onze” i30 N niet tot het uiterste drijven. Maar in de N Custom-modus (met de dempers in de middelste stand, de hardste is alleen voor biljartvlak asfalt) reageert de i30 N met de panache van een Duitse premiumsportieveling. Niet overdreven levendig of speels, maar met perfect afgewogen bedieningsorganen en een messcherpe vooras dankzij het sperdifferentieel. Toch haalt de Peugeot het punt binnen: zijn levendigheid, onvermoeibare remmen, zijn chirurgisch precieze vooras en op vraag speelse achterkant maken het verschil.

Prijs: punt voor Hyundai

Peugeot maakte van de facelift van de 308 GTI gebruik om zijn prijzen iets op te trekken. Voortaan kost hij € 38.230. De i30 N begint vanaf € 29.999 in zijn 250 pk-versie. Maar zelfs met het 275 pk sterke Performance Pack kost hij “slechts” € 33.999. Wel geven we mee dat Peugeot momenteel een “tijdelijke nettoprijs” aanbiedt van € 33.833 voor de 308 GTI… In beide gevallen is met gelijkaardige catalogusprijzen de standaarduitrusting van de Hyundai genereuzer en krijg je bij de Koreanen vijf jaar garantie. Diens tweeliter lust wel een slok meer dan de Franse 1.6.

Besluit: winst voor Hyundai

De strijd was intens tot op het einde. Maar tel je alle criteria in deze tweekamp op, dan haalt de Hyundai i30 N het dankzij zijn interessantere verhouding prijs/uitrusting, verzorgdere afwerking en modernere technologie. Maar puristen die een dynamische en speelse GTI zoeken die lichtvoetig van de ene bocht naar de andere danst, vinden in de Peugeot 308 GTI de betere auto.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.