Audi
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Dit is een tweekamp tussen outsiders, twee modellen die uitkomen in de categorie van de VW Golf en de Renault Mégane, die met het grootste deel van de koek gaan lopen. De Mazda 3 had tot voor kort alleen een grote 2.2 diesel, en kon dus nooit de rationele argumenten van zijn concurrenten voorleggen. Vandaag stapt hij met zijn 1.5 diesel terug in de wedstrijd. Een goede reden om hem te laten strijden tegen de Peugeot 308, een andere outsider in het C-segment, die vooral inzet op rijdynamiek.
Beide auto’s hebben sportieve lijnen, maar niet hetzelfde formaat: ze verschillen 20 cm in lengte! De Mazda (4,475 m) wordt groter met de generatie, terwijl de Peugeot (4,253 m) het liever compact houdt, zoals gebruikelijk is in dit segment.
Met 20 cm meer is de Mazda natuurlijk de ruimste van de twee. Zitten de achterpassagiers nogal krap in de Peugeot, hebben ze voldoende ruimte in de Mazda. Die heeft bovendien een natuurlijkere rijhouding, met bedieningsorganen die perfect in de hand vallen. Zelfs grote mensen vinden er hun draai!
Het kleine stuur van de 308 valt bij grotere mensen op de knieën, waardoor je meer een “kart”-rijhouding krijgt. De meningen hierover zijn verdeeld, zelfs bij ons op de redactie! Qua kofferruimte heeft de Fransman een voordeel op de Japanner: 420 liter tegenover 364 liter. Maar in beide gevallen kan de toegankelijkheid niet in twijfel worden getrokken.
In de GT-afwerking mag de 308 er best wezen: leder, alcantara, rode stiksels,… Er wordt niets over het hoofd gezien! Ook de uitrusting is up-to-date: head-updisplay, adaptieve snelheidsregelaar (zonder remfunctie), het grote panoramadak, het moderne multimediasysteem,…
Dezelfde vaststellingen bij de Japanner. Hij heeft weliswaar geen panoramadak, maar de andere zaken wel, en ook zijn multimediasysteem is bijzonder volledig. Ook de afwerking is bij de Mazda op peil. Maar de Mazda haalt zijn punten op ergonomisch vlak: bij de Peugeot ben je verplicht om in de menu’s van het scherm te duiken om allerlei zaken te bedienen.
In beide gevallen kan je uitstekend kilometers vreten. De ophanging biedt bij allebei een uitstekend compromis. De geluiddemping lijkt ons iets beter bij de Mazda, waar je de dieselmotor nauwelijks hoort. De Franse HDi hoor je iets meer, maar valt nauwelijks op wanneer hij aan een stabiel toerental draait.
Het nieuwe 1.5-dieselblok van Mazda is geslaagd: het kwijt zich soepel, stil en zuinig van zijn taak. Maar zijn 105 pk en 270 Nm moeten de duimen leggen tegen de 115 pk en 300 Nm koppel van de Peugeot. De 308 haalt voordeel uit zijn krachtigere motor, maar ook uit zijn lichter gewicht. De Fransman smeert de Japanner dan ook een volle seconde aan de broek in de oefening naar 100 km/u. Aan het stuur is het verschil merkbaar: de Peugeot gaat steeds goed vooruit, terwijl de Mazda af en toe moeite lijkt te hebben. Een detail: de 100 pk-versie van de 308 blijft ook net iets sneller dan de Mazda 3 1.5 diesel.
Beide auto’s hebben een manuele zesversnellingsbak. De bediening van die in de Mazda is gewoon perfect: een precieze bediening en korte schakelwegen. Vergeleken daarmee is die van de Peugeot iets minder nauwkeurig en iets meer hakerig.
Wat weggedrag betreft, heb je eigenlijk gewoon maar te kiezen. Allebei kunnen ze een bovengemiddeld weggedrag voorleggen, met een levendigheid, dynamiek en snedigheid die je bij de traditionele modellen in dit segment niet snel vindt. Als de Mazda prinsheerlijk over bochtige wegen rijdt, dan is de Peugeot gewoon overheersend. Zijn weggedrag kan zelfs enkele zelfverklaarde sportievelingen in verlegenheid brengen. Wat een vooras! De achteras is daarentegen minder speels.
Bij de Mazda is het dieselaanbod bijzonder eenvoudig: een 1.5 van 105 pk of een 2.2 van 150 pk. Bij Peugeot is het aanbod ruimer: een 1.6 van 100 of 115 pk, en een 2.0 van 150 of 180 pk. Beide modellen hebben verschillende goed uitgeruste afwerkingsniveaus. Qua personalisatie doet de Fransman het iets beter: de Japanner biedt namelijk amper opties aan. Qua prijzen ligt het dicht bijeen: vanaf € 21.100 voor de Peugeot en € 22.590 voor de Mazda. Onze testmodellen waren allebei met de topuitvoering uitgerust: SkyCruise voor de Mazda 3 (€ 27.140) en GT Line voor de 308 (€ 27.850).
Aan de pomp is het nog nipter: beide hebben een verbruik van ongeveer 5,5 l/100 km. Opmerkelijk! Qua uitstoot zitten beide rond 100 g CO2/km, afhankelijk van de velggrootte.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?