Testen

Mercedes E 220d vs Volvo S90 D4: aan de leiding

De “intelligentste” auto op de markt, de nieuwe Mercedes E-Klasse, kan zelfstandig van rijstrook wisselen op de snelweg. Waarom niet… Maar welke van deze twee nieuwe zakenberlines voert voor de rest de rangschikking aan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 augustus 2016
  • Volvo
Volvo S90
    Mercedes-Benz E

      Schrijven dat de E-Klasse belangrijk is voor Mercedes, is wel heel eufemistisch uitgedrukt… Van taxichauffeurs over dokters en andere zelfstandigen tot zakenmensen: hij weet iedereen te verleiden. Het merk met de ster produceerde al meer dan 13 miljoen exemplaren in alle koetswerkvormen over negen generaties.

      Mercedes wil op hetzelfde elan verdergaan met het tiende model. Dat zal voornamelijk met de twee andere Duitsers concurreren die we niet nader bij naam hoeven te noemen. Maar er duikt ook een concurrent met de hamer van Thor op: de Volvo S90. Een geloofwaardig alternatief?

      SPA

      De laatste tijd kregen de Duitse merken alle ruimte van het duo S80/V70. Na negen jaar trouwe dienst begonnen de grote Zweedse berline en break hun leeftijd te tonen. De S90 en V90 zijn gebaseerd op het gloednieuwe modulaire platform voor “grote modellen” dat Volvo voor het eerst gebruikte op de XC90-SUV (het SPA-platform), en hun onderstel is dus volledig nieuw. Het duo maakte van de gelegenheid gebruik om uit te pakken met een verleidelijk modern design.

      Daarmee vergeleken lijkt de E-Klasse banaler. Je krijgt een déjà vu-gevoel als je naar de Duitse berline kijkt. De designafdeling van Mercedes besloot hetzelfde kopieersysteem toe te passen dat Audi gebruikt. De gelijkenis met de S-Klasse en C-Klasse is dus opmerkelijk.

      Slagschepen

      De parking van de Volvo-invoerder uitrijden zegt al genoeg: wat een lange auto! En dat is niet alleen gewoon een indruk. Vergeleken met zijn voorganger, de S80, is het nieuwe Volvo-vlaggenschip 11 centimeter langer. Er wordt zelfs geflirt met de 5 meter-grens: 4,96 meter. En ook de wielbasis is van het formaat XXL: 2,94 meter.

      De Mercedes hoeft zeker niet onder te doen. De E-Klasse werd doorheen de tijd flink groter. De tiende generatie hield het slechts bij 4 extra centimeter, om uit te komen op een totaal van 4,92 meter. De styling van de auto geeft de indruk met een minder omvangrijke auto te manoeuvreren. Mercedes had wel het goede idee om de wielbasis aanzienlijk te verlengen (+6,5 centimeter) tot 2,94 meter. Hetzelfde als de S90 dus.

      Businessclass

      Hoewel de twee concurrenten op papier met gelijke wapens strijden, gebruikt de Volvo de zijne efficiënter voor grotere passagiers. De ruimte achteraan in de S90 is echt royaal te noemen. De beenruimte flirt zelfs met die van limousines genre Mercedes S-Klasse. Bij de E-Klasse reis je niet met de knieën in de nek, maar de Volvo geeft zonder twijfel meer de indruk in businessclass te reizen.

      In de koffer laat de Zweed echter punten liggen. Het koffervolume blijft iets onder dat van de E-Klasse (500 tegenover 540 liter) en de nauwere kofferopening is iets minder praktisch.

      Voorin is de nieuwe technologie ingetreden: de goeie oude traditionele tellers werden definitief ingeruild voor schermen. Er is best wat gewenning nodig om ze onder de knie te krijgen. De knoppen op het stuur van de Mercedes zijn daarbij het eenvoudigst te bedienen.

      Gewatteerd comfort

      Kilometers malen aan bord van deze twee grote berlines is op zijn zachtst gezegd ontspannend. Aan stabiele snelheden is de geluiddemping, zowel van de motor als van de rolgeluiden perfect. Zoals wel vaker het geval is wanneer andere geluiden gedempt zijn, hoor je alleen enkele kleinere windgeluiden.

      Volvo hoeft op dat vlak niet onder te doen voor Mercedes. In het geval van onze topversie Inscription zijn de zetels zelfs comfortabeler dan die van onze Mercedes. Mercedes heeft op de optielijst ook echte fauteuils staan. In beide gevallen is het rijcomfort gewatteerd te noemen: je “zweeft” over de autosnelweg. Gelijke stand.

      Veiligheid op topniveau

      Mercedes en Volvo hebben van veiligheid hun speerpunt gemaakt. Het hoeft dus niet te verbazen dat hun recentste berlines op dat vlak heel wat uitrusting in de aanbieding hebben. De Duitser haalt hier net de overwinning binnen.

      Zo heeft de E-Klasse bijvoorbeeld een kleine zijdelingse airbag die de passagiers naar het midden van de auto duwt vlak voor een aanrijding, om hen beter te beschermen. En beter nog: de E-Klasse heeft een auditief beschermingssysteem dat een reflex van het binnenoor uitlokt via een luid geluid voor een schok, om de auditieve letsels veroorzaakt door het oorverdovende geluid van een ongeval te beperken…

      De E-Klasse is nog “intelligenter” dan een S-Klasse dankzij nieuwe sensoren, en kan autonoom van rijstrook wisselen op de snelweg. Je hoeft alleen maar de richtingaanwijzer aan te raken en de auto voert het manoeuvre zelfstandig uit. Een nieuwe stap richting autonoom rijden…

      Evenwichtig comfort

      En achter het stuur? Op kleine wegen onderscheidt de E-Klasse zich door zijn relatief snedig en direct stuur. Verrassend in het begin, temeer omdat de ophanging de auto een beetje doet “zweven”. Wanneer het tempo de hoogte in gaat, heeft de achteras ook wat de neiging om te gaan pompen.

      Maar tegelijk is bij Mercedes alles mogelijk wat ophanging betreft… tot en met de Air Body Control-luchtvering, het nec plus ultra, dat zich automatisch instelt op je rijstijl. Onze Volvo S90 Inscription wist op zijn beurt de koetswerkbewegingen steeds efficiënt te beheersen. Het helpt ook dat het zwaartepunt aanzienlijk lager ligt dan in de XC90!

      Nieuwe 2.0

      Bij een dynamische rijstijl laat de 2.0 diesel van Volvo een iets aangenamer, bijna sportief geluid horen bij stevige hernemingen. De nieuwe 2.0 diesel van Mercedes is gelukkig minder luidruchtig dan het oude 2.1-blok dat hij vervangt. Maar bij belasting laat hij een minder elegant geluid horen.

      Het blok vormt echter een betere combinatie met de Mercedes-automaat (negen verzetten) dan de 2.0 Volvo-diesel met de achttrapsautomaat van Aisin. Die laatste komt soms aarzelend uit de hoek. In beide gevallen heb je met 163 (E 220d) en 190 pk (S90 D4) onder de rechtervoet steeds genoeg onderweg.

      Besluit

      De Mercedes E-Klasse blijft trouw aan zijn reputatie en is nog steeds een referentie in het segment van de zakenberlines. Er valt niet veel op de Duitser aan te merken. Toch moeten we toegeven dat de Volvo S90 een origineler alternatief is. Het goede nieuws is dat hij op zowat alle vlakken niet onder hoeft te doen voor zijn rivaal. Waarom zou je je uiteindelijk niet laten verleiden door die Zweedse charme?

       

       

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km