Testen

Mercedes GLA vs Volvo V40 Cross Country: honger naar avontuur

De SUV-golf treft ook de compacte modellen en zelfs de premiummerken, zo getuigen de Volvo V40 Cross Country en de Mercedes GLA. Zijn het echte avonturiers of louter opgemaakte stadswagens?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 september 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbaar met 4matic
  • Comfort van de zetels
  • Dynamisch weggedrag
  • Krachtige motor
  • Rijcomfort/weggedrag
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Iets te harde schokdemping
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Stevige prijs met opties
  • Toegang en volume van de koffer
  • Vierwielaandrijving alleen met grote turbobenzine

Terwijl de BMW X1 en Audi Q3 zich gevoelig onderscheiden van de 1-Serie en A3, kiezen Mercedes en Volvo een andere manier om een SUV toe te voegen aan hun catalogus. In beide gevallen stelden ze zich tevreden met het stoerder maken van een bestaand model.

Shooting brake

De GLA is rechtstreeks afgeleid van de A-Klasse en profileert zich meteen als een verhoogde variant (+4 cm) van Mercedes’ kleinste, en dus niet als een volledig nieuw model. Met zijn lichtjes verlengde koetswerk en hertekende achterkant, lijkt de GLA wat meer op een verhoogde shooting brake.  

Die stijl wordt al toegepast met de Cross Country-versie van de Volvo V40. Ook hier moet je het niet te ver zoeken: het Zweedse merk stelde zich tevreden met een kleine verhoging van de V40 (+1,2 cm) en voegde een suggestieve koetswerkkit toe.

Extra kofferruimte

Dankzij de herwerkte achteroverhang wint de Mercedes GLA punten op het vlak van kofferruimte. Hoewel hij nauwelijks groter of minder wendbaar is (4,42 meter tegenover 4,37 meter voor de Volvo), biedt de Mercedes een groter koffervolume: 421 liter tegenover 335 liter voor de Volvo. Je kunt er bovendien beter gebruik van maken dankzij de lagere laaddrempel en de breedte van de kofferopening.

Nog een praktisch voordeel voor de Mercedes: in optie is het mogelijk de rugleuningen achteraan enkele centimeters te kantelen terwijl ze vergrendeld blijven. De plaatsen achterin worden dan wel oncomfortabel … Maar je kunt tenminste grotere voorwerpen vervoeren zonder de rugleuningen helemaal neer te klappen.

Specifieke lijn

Dankzij zijn iets hogere dak heeft de GLA nog een voordeel tegenover de V40 Cross Country: meer hoofdruimte voor de passagiers achterin. Ook al gaat het maar om een handvol extra centimeters tegenover een klassieke A-Klasse, heeft schept toch een beter ruimtegevoel.

Het interieur van de Cross Country is identiek aan dat van een gewone V40 en lijkt dan ook krapper, zeker wanneer je achterin zit. Vier volwassenen kunnen wel comfortabel reizen. Op de plaatsen voorin waarderen we ook de uitstekende afwerking van het Volvo-interieur. Mercedes is op dat vlak ook niet onverdienstelijk, maar enkele materialen van de boordplank klinken te hol voor dit niveau.

Zetels

Hoe kun je ongevoelig blijven voor de charmes van de zetels in de V40 Cross Country? Het zijn sofa’s die een voortreffelijk zitcomfort garanderen. Gelukkig, want de schokdempers van de Zweedse avonturier zijn iets te hard, tenminste voor onze slechte Belgische wegen.

Bij de GLA is het net omgekeerd. De zetels zijn relatief hard en minder comfortabel. Maar het wegcontact verloopt vlekkeloos. Dankzij de herwerkte ophanging met meer speling, wint de schokdemping duidelijk aan comfort tegenover de A-Klasse. Nog beter is dat het dynamische weggedrag er niet onder lijdt.

Opgejaagde bestuurders zullen de sportievere V40 Cross Country verkiezen. De Volvo is snediger bij een vlotte rijstijl en remt koetswerkbewegingen beter af.

Offroad?

In beide gevallen blijven avonturiers een beetje op hun honger. Noch de GLA noch de V40 Cross Country nemen het voortouw bij terreinoefeningen. Klanten die toch af en toe de gebaande wegen verlaten, zijn beter af met de GLA. Ze kunnen kiezen voor een offroadversie met nogmaals verhoogde ophanging en vierwielaandrijving. Deze uitrusting is beschikbaar vanaf de 200 CDI (136 pk) bij de diesels en de 250 (211 pk) bij de benzines.  

Minder keuze bij Volvo echter: om de V40 Cross Country op de vier wielen aan te drijven, moet je kiezen voor de turbobenzine met 180 of 254 pk. Die zullen we dus niet vaak zien in België …

Indringend geluid

De D2 van Volvo (1.6 turbo met 115 pk) is de instapper van het dieselgamma en valt op door zijn discretie en correcte prestaties. Hij bereikt wel sneller zijn limieten (0 tot 100 km/u in 12 seconden) dan de 2,1 liter met 136 pk (200 CDI) die Mercedes op het moment van deze confrontatie aanbood. Intussen werd het gamma onderaan uitgebreid met een 1,5 diesel van Renault met 110 pk (180 CDI).

Met de 200 CDI zijn de prestaties gemiddeld (0 tot 100 km/u in 11,9 seconden). In gebruik is het koppel van 300 Nm van de Duitse 2,1 liter meer dan genoeg om de GLA vlot aan te drijven. Maar de keerzijde van de medaille is dat het geluid sterk binnendringt in het interieur tijdens acceleraties. Ook bedraagt de meerprijs ongeveer 1.500 euro.

Conclusie

Met zijn extra ruimte en grotere koffer blijkt de GLA de meest veelzijdige in deze vergelijking. Dankzij zijn hogere koetswerk en de vierwielaandrijving die met meer motoren beschikbaar is, trekt hij zich ook uit de slag naast de gebaande wegen. De Volvo V40 Cross Country maakt dat goed met een meer uitgesproken rijdynamiek, ergonomische zetels en verzorgde afwerking. En vooral door zijn lagere instapprijs: 25.190 euro voor de D2 tegenover 29.645 euro voor de GLA 180 CDI.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km