Testen

Peugeot 5008 vs Renault Koleos: de Franse tegenaanval

We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat monovolumes langzaam worden vervangen door SUV’s. Zo heeft Peugeot de filosofie van zijn 5008 gewijzigd. Door het toenemende succes van crossovers wil Renault zijn Koleos een tweede kans geven. Wie van de twee heeft het meeste kans op slagen: de ex-monovolume of de ex-flop?
  • Piette François
  • 10 november 2017
  • Peugeot
Peugeot 5008
  • Interieursfeer
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Dynamisch en comfortabel onderstel
  • Design verdeelt de meningen
  • Geen vierwielaandrijving
  • Rijpositie afhankelijk van grootte
Renault Koleos
  • On/offroad rijeigenschappen
  • Standaarduitrusting
  • Interieurruimte
  • Middelmatig koffervolume
  • Beperkte modulariteit
  • Geen derde zitrij

Even voorstellen. In de linkerhoek hebben we de nieuwkomer, de Koleos. Hij werd eerder dit jaar voorgesteld en staat niet langer op een Koreaanse Samsung-basis, maar op het platform van de ons bekende Nissan X-Trail. Renault maakt niet meer de fout uit het verleden en kiest voor een lichtjes agressieve stijl die aangenaam in het oog ligt en de afmetingen bijna doet vergeten: 4,67 meter lang, 1,84 meter breed en 1,68 meter hoog.

In de rechterhoek staat de Peugeot 5008. De gezinswagen evolueert in zijn meest recente generatie meer richting SUV, maar ook meer richting avant-garde. Of je nu voor zijn stijl bent of niet, je moet hem het lef wel nageven. De afmetingen zijn bijna identiek aan de Koleos (4,64 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog) maar zijn minder in proportie dan die van de kleinere 3008.

Interieurruimte/moduleerbaarheid: punt voor Peugeot

Deze strijd is snel beslist. Ondanks de gelijkaardige afmetingen haalt de Peugeot het met de vingers in de neus. Zijn verleden als monovolume leerde hem hoe hij passagiers moet verwelkomen: een achterbank met drie onafhankelijke zitplaatsen, een optionele derde zitrij voor eventueel zeven plaatsen, een enorme koffer van 780 liter, een plooibare voorzetel en heel wat handige zaken om kleine dingen in op te bergen.

De Renault profileert zich duidelijker als SUV: een derde zitrij valt niet te bespeuren, de achterbank bestaat uit slechts twee delen, de 565 liter grote koffer heeft een te hoge laaddrempel en de moduleerbaarheid is relatief beperkt.

Afwerking/sfeer: punt voor Peugeot

Hier hangt het af van smaak: bij Renault is de afwerking verzorgd, zijn de plastics degelijk en is de presentatie aan de klassieke kant. Met uitzondering van het verticale multimediascherm natuurlijk. De Peugeot zet meer in op originaliteit, en dat zien we niet vaak: de cockpit houdt er een speciale rijhouding op na. Maar de materialen en futuristische sfeer (met onder meer een digitaal instrumentenpaneel) leveren hem het punt op.

Weggedrag/comfort: punt voor Peugeot

Zowel Renault als Peugeot hebben de reputatie kwalitatieve chassis te bouwen. Maar opnieuw is het merk met de leeuw in het voordeel: de 5008 is dynamischer en filtert oneffenheden in het wegdek beter dan zijn rivaal. De Koleos is meer gericht op comfort, maar filtert door zijn grotere velgen soms minder. De HDi 180 van de Peugeot is ook beter geïsoleerd dan de rauwere dCi 175. In beide gevallen is de motor wel iets te aanwezig bij het accelereren.

Off-road: punt voor Renault

Als je een SUV ook effectief wilt gebruiken om over moeilijker terrein te rijden, dan is de Renault de enige optie. Hij beschikt niet alleen over de expertise van partner Nissan, maar is ook de enige van de twee met vierwielaandrijving. De 5008 beschikt alleen over intelligente tractiecontrole. Dat systeem simuleert – maar is niet zo efficiënt als – echte vierwielaandrijving.

Prestaties: punt voor Peugeot

Voor deze tweekamp kozen we voor de topmotoren, met vergelijkbare vermogens: de 2.0 HDi van de Peugeot heeft 180 pk en 400 Nm, de Renault-dCi 175 pk en 380 Nm. De verschillen zijn op papier minimaal, maar worden in de praktijk duidelijker door een verschil van 200 kilogram tussen beide modellen. Ten voordele van… Peugeot.

Toch maakt de 5008 in de acceleraties niet helemaal het verschil: zijn topsnelheid ligt een fractie hoger (208 tegenover 201 km/u) en hij legt 0 tot 100 km/u maar net iets sneller af (9,1 tegenover 9,5 seconden). En uit ervaring weten we dat de 5008 met de kleinere motoren (onder meer de 1.2 PureTech) snediger reageert. Punt voor Peugeot dus, maar het verschil is nipt…

Prijs: punt voor Peugeot

De catalogusprijs van de 5008 lijkt interessanter dan die van de Koleos (€ 30.949 voor de HDi 115 met Allure-afwerking tegenover € 32.150 voor de dCi 130 in de Zen-uitvoering), maar Peugeot rekent extra aan voor items die standaard zijn bij de Renault, zoals led-koplampen, lederen zetels en zelfs zetelverwarming. De Koleos interessanter dus? Helaas: zijn verbruik ligt een stuk hoger (8,6 l/100 km voor ons testexemplaar, tegenover 7,2 l/100 km). Beid exemplaren komen met een aangename automaat, maar de vierwielaandrijving doet de Renault de das om…

Besluit: winst voor Peugeot

Een stevige overwinning voor de 5008. De Peugeot is moderner in ontwerp en presentatie, maar ook sportiever, comfortabeler, praktischer en zuiniger dan zijn rivaal. De Koleos kan alleen maar echte terreinprestaties dankzij vierwielaandrijving en een minder polariserende looks weerwerk bieden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km