Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Meer dan ooit is de Polo GTI een kleine Golf GTI, met een verzorgde uitrusting, afwerking en presentatie. Maar kan hij dynamisch het hoofd bieden aan de radicaalste referenties in zijn segment, zoals de Renault Clio R.S. 18 Final Edition?
De Polo GTI is een beschaafde sportieveling: hij heeft niet de radicale reputatie van de Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi of Renault Cio R.S. Kan de nieuwste Polo GTI de perceptie keren?
Onder de motorkap deinst hij alleszins voor niets terug: de trend bij deze hot hatches is downsizing, met een turbogevoede 1.6 of zelfs een 1.5 driecilinder turbo in de nieuwste Ford Fiesta ST. De Polo GTI ruilt de 1.8 turbo van zijn voorganger gewoon in voor een grotere 2.0 turbo.
Dat levert hem 200 pk en 320 Nm op, voorlopig alleen in combinatie met een DSG-versnellingsbak met zes verzetten. Benieuwd wat dat geeft tegen de 1.6 turbo met 220 pk en 280 Nm, gekoppeld aan de EDC-zesbak van de Clio R.S. Trophy.
Al van bij zijn lancering was de afwerking niet een van de sterkste punten van de gewone Clio. Op het einde van zijn carrière is het contrast tussen de kleine Fransman en recentere modellen alleen maar groter, ondanks beterschap bij zijn tussentijdse facelift. En als de concurrent dan VW heet, dan is het helemaal duidelijk: de Polo GTI laat zijn concurrent hier moeiteloos achter. Je hoeft de pook van de EDC-bak in de Renault maar te bedienen nadat je met de DSG van Volkswagen hebt gewerkt om het verschil te voelen. Dezelfde vaststelling voor de uitrusting: de Polo GTI heeft heel wat infotainment-; veiligheids- en comfortopties die op de Clio R.S. niet beschikbaar zijn.
Ook bij het comfort wordt het er voor de Renault niet veel beter op. De Trophy is de enige Clio R.S.-variant die nog in de catalogus staat, en heeft een lagere en stuggere ophanging. Die is nog aanvaardbaar bij dagelijks gebruik, maar de Volkswagen, die optioneel zelfs adaptieve dempers heeft, gedraagt zich veel geciviliseerder. Het royalere koppel van zijn motor maakt hem bovendien veel soepeler in het verkeer, en de Duitser filtert geluiden van buitenaf veel beter dan de Fransman. Bovendien gaan zijn plastics ook niet kraken…
Maar wees gerust: de strijd wordt interessanter onder de motorkap. Op papier is de Duitse 2.0 met 320 Nm natuurlijk sterker, en het blok werkt efficiënter samen met de DSG dan de Franse motor met zijn EDC-automaat bij een rustige rijstijl. Maar duw het gas in en de Clio R.S. toont veel meer karakter en plezier in de toeren dan de Polo GTI. De Volkswagen geeft zijn maximumvermogen bijvoorbeeld al af bij 4.400 tpm, terwijl de Renault nog wil doorgaan tot de rode zone.
Onze “18 Final Edition” krijgt trouwens standaard een Akrapovic-sportuitlaat, die hem meer stem geeft dan de Polo. En dan hebben we het nog niet over de plofjes bij het schakelen wanneer de Clio R.S. in Race-modus staat. Ondanks zijn lagere koppel zorgen de 20 extra paarden er tot slot voor dat de Clio R.S. Trophy met EDC op papier (lichtjes) sneller is dan de Polo GTI DSG: 6,6 tegenover 6,7 seconden in de oefening naar 100 km/u.
Op dit punt laat de Clio R.S. Trophy de Polo GTI achter zich. De laatste generatie van de Volkswagen is zeker efficiënter en dynamischer geworden dan zijn voorgangers, maar de Duitser moet nog steeds onderdoen voor de Renault. Vooral wanneer de Fransman zijn Trophy-pak heeft aangetrokken: de voorwielen van de Clio bijten steviger, de achterkant komt makkelijker mee wanneer je gas lost. Jammer dat deze scherpere versie nog steeds geen mechanisch sperdifferentieel krijgt om het plaatje compleet te maken. Maar ook de Polo GTI moet het met een elektronische module doen. De dosering van het rempedaal in de Renault is tot slot beter afgestemd op sportief rijden dan dat van de VW.
Omdat de Clio stilaan einde carrière is, biedt Renault alleen nog de Trophy 18 Final Edition aan van zijn Clio R.S. Die kost je een niet onaardige € 31.025, maar de standaarduitrusting is genereus en de speciale reeks moet een zekere restwaarde opleveren op de tweedehandsmarkt. Maar met een basisprijs van € 27.670 is de Polo GTI scherper geprijsd. De dingen die in de standaarduitrusting van de Volkswagen ontbreken, kan je met een optiebudget van € 3.355 (het prijsverschil met de Clio R.S. 18 Final Edition) grotendeels aanvullen.
De Volkswagen Polo GTI haalt de zege binnen met zijn veelzijdiger karakter en beter afwerking. Zoek je een echt radicale hot hatch, dan moet je natuurlijk bij de Clio R.S. Trophy zijn. Of wachten op een eventuele radicalere Polo GTI. Deze versie van de Duitser is namelijk minder snedig dan de speelse Fransman.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?