Testen

Volvo XC60 D4 & T8: het Scandinavische alternatief

De eeuwige Duitse premium-SUV’s hebben eindelijk concurrentie gevonden: de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC moeten voortaan rekening houden met scherpere uitdagers dan ooit: naast de sportieve Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Pace en Porsche Macan is er nog de Zweedse concurrentie…

  • Piette François
  • 23 oktober 2017
  • Volvo
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Indrukwekkende technologie
  • Interieursfeer
  • Uitstekend comfort
  • Middelmatig koffervolume
  • Soms aarzelende automaat
  • Wat krappe instap achterin

In de autosector is het een ongeschreven regel dat een model om de 6 tot 7 jaar vernieuwd wordt. Bij Volvo hielden ze de vorige XC60 maar liefst 10 jaar in de catalogus. Het wachten was de moeite waard, want het nieuwe Zweedse model doet niet alleen zijn voorganger vergeten, maar daagt ook de drie tenoren uit. Hoe dat kan? Dat zochten we uit aan de hand van de D4-dieselmotor en de hybride T8.

In het kort

De revolutie werd ingezet met de XC90, S90 en V90. Volvo gaat op hetzelfde elan door met esthetisch sobere modellen die tjokvol technologie zitten. De XC60 staat op hetzelfde platform als de grotere modellen hierboven, maar moet uiteraard enkele millimeters inboeten: hij is 4,69 meter lang, 1,91 meter breed en 1,66 meter hoog. Toch blijft hij nog uit de kluiten gewassen, al blijft de stijl harmonieus.

Welkom aan boord

Vooraan is de ruimte gul en de sfeer typisch Scandinavisch. Meteen vallen de afwezigheid van knoppen en het verticale multimediasysteem op. De bediening ervan vraagt wat gewenning, maar dat gaat snel. Sommige functies hadden misschien nog wat makkelijker bedienbaar mogen zijn, maar het geheel is geslaagd. De sfeer is rustig en ontspannen, perfect voor het verzadigde verkeer op onze wegen.

Ruimte? Ja en nee

Achteraan is de instap wat beperkter: de deuren geven niet zoveel ruimte om makkelijk te gaan zitten. Maar eens je geïnstalleerd bent, wordt de kritiek omgeruild voor lof. De ruimte is gul, inclusief bij de modellen met het gigantische panoramadak. Zeldzaam… De koffer ontgoochelt wat: 505 liter in de D4 en 468 liter in de T8. De moduleerbaarheid kan dan weer mee met het gemiddelde.

Technologiefestival

Het minste wat je kunt zeggen, is dat Volvo bij de ontwikkeling van dit model niet heeft stilgezeten. Tien jaar wachten wordt gecompenseerd door een technologisch arsenaal, zowel op vlak van multimedia als actieve veiligheid, het paradepaardje van het merk. Zo is er de geweldige (maar met € 3.400 peperdure) Bowers & Wilkins-stereo van 1.400 watt. Het multimediasysteem is uiteraard compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Ultraveilig

De autowereld gaat steeds meer richting autonoom rijden. Deze XC60, met “Pilot Assist”, rijdt dus zowat zelfstandig: naast fileassistentie houdt hij de auto op de snelweg op zijn rijstrook. Dan is er nog het systeem “Oncoming Lane Mitigation”, dat het stuur en de remmen manipuleert bij het risico op een aanrijding met een tegenligger.

D4

Volvo biedt vandaag alleen nog maar viercilinders aan. Deze D4 is twee liter groot en produceert 190 pk en 400 Nm. Op ons testexemplaar was hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat, maar een manuele versnellingsbak is standaard. Onderweg is deze “kleine” motor ruim voldoende voor deze auto. Met 400 Nm hoef je niet altijd de begrenzer op te zoeken en de dieselmotor heeft pit genoeg. Uitwijken naar krachtigere motoren lijkt ons dus niet nodig. Maar het tempo opdrijven is niet zijn ding: dan wordt hij luidruchtig en verliest de automaat aan finesse.

T8

Met de T8 rij je natuurlijk totaal anders. De hybride combineert een tweeliter viercilinder turbobenzine van 320 pk op de voorwielen met een elektromotor van 87 pk op de achterwielen. De combinatie is dus goed voor 407 pk en 620 Nm. Maar het is niet het vermogen dat telt, maar de zachtheid… Met volle batterij (minstens 3 uur laden) heb je een elektrisch rijbereik van 30 tot 40 kilometer. Ruim voldoende voor dagelijkse verplaatsingen in volstrekte stilte, op enkele rolgeluiden na. Wanneer de verbrandingsmotor bijspringt, doet hij dat discreet en zacht. Duw het gas wat steviger in en de XC60 presteert krachtig, maar niet zo indrukwekkend als de technische fiche doet vermoeden: je zit natuurlijk met 2,2 ton aan gewicht.

Comfort

De XC60 is natuurlijk dynamischer dan de grotere XC90, maar wordt niet graag met het mes tussen de tanden gereden. Daar wijst zijn gewicht je wel op bij het remmen voor de eerste bocht. Hij wordt liever soepel gereden (niet noodzakelijk traag), waarbij je geniet van zijn rijcomfort, geluiddemping (vooral in de T8) en kwaliteit van zijn stereo. Veel kan je hem op dit punt dus niet aanwrijven…

Prijzen

De XC60 klimt hogerop en is dus onvermijdelijk duurder geworden. De prijzen beginnen vanaf € 47.300 voor de XC60 D4 Momentum. Goed om weten: vierwielaandrijving is standaard. De T8 begint vanaf… € 70.852. Nu de fiscale voordelen voor plug-inhybrides dreigen geschrapt te worden, wordt deze versie wellicht zeldzaam op onze wegen…

Verbruik

We draaien niet om de pot: de XC60 kon ons op dit vlak niet overtuigen. Met een soepele rijstijl verbruikte de D4 ongeveer 8 l/100 km (zelf geeft Volvo 5,5 l/100 km op, of 144 g/km aan CO2). Een ontgoochelend resultaat, als je weet dat we vooral snelwegverkeer deden.

Met de T8 haalden we een gemiddelde van… 4,6 l/100 km. Volvo geeft zelf 2,1 l/100 km op (49 g/km CO2). We hebben heel wat korte afstanden volledig elektrisch afgelegd en zo vaak mogelijk opgeladen: zowel thuis als op de redactie, op ongeveer 50 kilometer van elkaar. Een lange afstand op de snelweg, zonder opladen, resulteert dan weer in een gemiddelde van ongeveer 10 l/100 km.

Besluit

De XC60 rijdt door de grote poort binnen in de inner circle van compacte premium-SUV’s. Hij kan zonder blozen de concurrentie met de Duitsers aan, onder meer dankzij zijn indrukwekkende technologiearsenaal. Zijn rustgevende sfeer en comfort pleiten in zijn voordeel, maar jammer dat er een stevig prijskaartje voor in de plaats staat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km