Testen

Op dieet

De tijd van indrukwekkende en overbemeten auto’s behoort tot het verleden. ‘Downsizing’ is het nieuwe devies. Minder gewicht betekent immers minder verbruik. Zelfs de grote SUV’s ontsnappen niet aan deze trend en worden op dieet gezet. Zo ook de Touareg, met een verrassend resultaat. Hij mag nu zelfs het BlueMotion-logo dragen op zijn slankere achterkant.
  • Piette François
  • 01 september 2010
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Indrukwekkend technologisch arsenaal
  • Krachtige en toch zuinige motor
  • Leuk weggedrag
  • Subliem comfort
  • Uitstekende automaat
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Niet-uitschakelbare parkeersensoren
  • Talrijke en dure opties

Presentatie

De Volkswagen Touareg mag zich zonder blozen tussen de Porsche Cayenne, de BMW X5, de Audi Q7 en de Mercedes ML parkeren. Het zijn allemaal indrukwekkende auto’s die zowel op als naast de weg uitstekend presteren. Toch valt het op dat het overgrote deel van de eigenaars niet zo avontuurlijk is ingesteld en zijn auto in hoofdzaak op de openbare weg houdt.

Geen slecht idee dus om de auto daar wat beter op af te stemmen, maar Volkswagen wil de offroadfans niet voor het hoofd stoten en voorziet ook een terreinpakket met blokkeerbare differentiëlen vooraan en centraal en een 100 liter grote brandstoftank. Zo kun je je toch nog wagen op de onbegane paden.

De nieuwe Touareg oogt wat hoekiger met ‘nerveuze’ lijnen, maar blijft een imposante auto. De ronde vormen van vroeger maken plaats voor een gespierder uiterlijk dat dichter aanleunt bij de huisstijl. Bovendien weegt hij nu 200 kg minder. Een hele krachttoer als je bedenkt dat tegelijk de stijfheid erop vooruit gaat.

Motor

‘V6 TDI’ (met de befaamde rode i) en het BlueMotion-logo op dezelfde kofferklep: die combinatie roept vragen op bij sceptici. De 3-liter V6 TDI verbeterde grondig op alle vlakken, waardoor hij minder verbruikt. De cijfers zijn niet mis: 240 pk, 550 Nm bij 2.000 tr/min en acht versnellingen voor de nieuwe automaat.

Wie nog meer vermogen wil, kan altijd nog kiezen voor de V8 TDI met meer dan 300 pk. Maar dat is misschien iets te veel van het goede. De V6 presteert al meer dan behoorlijk. De topsnelheid bedraagt 218 km/u en in 7,8 seconden spurt hij van 0 tot 100 km/u. Uitstekende prestaties, zeker als je rekening houdt met het gewicht. Ondanks de geleverde inspanningen weegt de Touareg nog altijd 2,2 ton.

Toch voelt de Touareg lichtvoetig aan achter het stuur. Het hoge koppel heeft weinig moeite met het zware koetswerk en de motor is mooi stil. De niet onaangename stem van de dieselmotor dringt goed gedempt maar net voldoende tot het interieur door. De automaat is een juweeltje: hij reageert snel, alert en intelligent. Het lijkt wel telepathie tussen jouw grijze massa en de automaat. En wat levert dat op aan de pomp? Ons gemiddelde bedroeg 9,2 l/100 km en we verbruikten nooit meer dan 10 l/100 km. Uitstekend.

Weggedrag

We zeiden al dat de nieuwe Touareg meer voor het asfalt ontworpen werd dan voor de modder. En dat levert een schitterende reiswagen op. De Touareg baant onverstoorbaar zijn weg en laat zich nooit uit het lood slaan, terwijl de bestuurder in alle rust zijn weg kiest. Ook op bochtige wegen glijdt hij soeverein over het asfalt en volgt hij steevast het ingeslagen traject.

De adaptieve ophanging kun je instellen in drie modi: comfort (dan gedraagt hij zich een beetje als een boot, maar aangenaam op autosnelwegen), normaal (het ideale compromis met een schitterende filtering) ensport (koetswerkbewegingen blijven beter onder controle maar oneffenheden worden minder goed gedempt).

De vierwielaandrijving toont zich efficiënt en veilig onder alle omstandigheden.
Ook offroad staat de Touareg zijn mannetje, maar... werkt hij op de zenuwen. Oorzaak zijn de parkeersensoren die voortdurend van zich laten horen en niet permanent kunnen afgezet worden. Bij de minste bult vooraan of achteraan slaan ze alarm. Een detail, maar we moesten toch één minpuntje vinden.
Voor de rest is de Touareg voorbeeldig, zeker met het optionele terreinpakket dat feitelijk alleen in extreme situaties een meerwaarde biedt. Of om indruk te maken op jouw buurman.

Tal van camera’s zorgen voor een erg compleet beeld rondom. Het samengestelde beeld geeft een overzicht van boven de auto, wat erg nuttig is tijdens manoeuvres.

Veiligheid

De Touareg krijgt tot negen airbags en alle nieuwste veiligheidssnufjes: Lane Assist (waarschuwt als je dreigt af te wijken van de rijstrook), Side Assist (dodehoekverklikker), Area View (vier camera’s die een beeld geven van de omgeving rond de auto), een actieve snelheidsregelaar en een automatisch remsysteem dat de auto bij nood tot stilstand afremt, enzovoort.

Comfort

Qua comfort laat de Touareg weinig steken vallen. De geluiddemping is uitstekend, er is ruimte zat en de ophanging is erg geslaagd. Wat de functionaliteit betreft, kun je de achterbank over zestien centimeter verschuiven. Door de achterbank neer te klappen – wat helemaal elektrisch kan – ontstaat een bagageruimte van 1.642 liter.

Een 6,5-duim groot aanraakscherm voor het infotainmentsysteem is standaard. Na een korte aanpassingsperiode vindt zelfs de grootste technologieleek hierin zijn weg. En de afwerking? Zo goed als perfect!

Prijs en uitrusting

De Touareg is geen koopje: 55.300 euro. En net als bij de slager mag het zelfs een beetje meer zijn. Ons testexemplaar telde niet minder dan 30.000 euro aan opties. In totaal levert dat een behoorlijk grote som op.
Standaard krijgt de Touareg airco met twee gescheiden zones mee, een regensensor, een snelheidsregelaar (adaptief in optie), een elektrochrome achteruitkijkspiegel, start-stopsysteem, 17-duimsvelgen, enzovoort.

Een correcte uitrusting, maar als we een blik werpen op de ellenlange optielijst kunnen we toch niet van de indruk ontdoen dat Volkswagen die lijst wat korter of op zijn minst de prijzen wat lager had kunnen houden. Een opmerking die vaak terugkeert bij Duitse constructeurs. Helaas biedt dit soort auto het meeste plezier als hij erg compleet uitgerust is.

Conclusie

De ingenieuze nieuwe Touareg doet zijn voorganger compleet vergeten. Hij is lichter en beter uitgerust, presteert beter en is toch zuiniger. Hij kiest nu openlijk voor een carrière als reiswagen en dankzij zijn geavanceerde technologie is hij een echte kilometervreter geworden. Rest zijn enige, maar grote minpunt: de prijs.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km