Testen

Voor het imago

Aangezien bijna alle Touaregs verkocht worden met de 3.0 TDI, die trouwens zeer zuinig en krachtig is, kunnen we ons de vraag stellen of een hybrideversie wel echt nodig is. Maar dat is buiten het imago van dit motortype gerekend en de zachtheid waarmee hij rijdt.
  • Piette François
  • 23 augustus 2011
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Geslaagde en verfijnde ombouw tot hybride
  • Klasseprestaties
  • Luxueuze uitrusting
  • Schitterend comfort
  • Beperkt belang bij ons
  • Explosieve prijs
  • Herverkoopwaarde?
  • Kunstmatig gevoel rempedaal

Waarom hybride?

Terwijl de hybridevariant op onze markt niet vaak verkocht zal worden, is de situatie over de grote oceaan helemaal anders. Amerikanen zijn niet te spreken over diesels, het is benzine of niets. En het is misvatting om te denken dat de benzineprijs daar niet gestegen is. Dat stimuleert het ecologische bewustzijn en duwt meer kopers in de richting van minder energieverslindende auto’s dan vroeger. Is de Touareg Hybrid dan iets Amerikaans? Niet helemaal, want hij heeft ook als doel om de kunde van het merk uit Wolfsburg te tonen buiten de eigen landsgrenzen.

Technisch

Tegenover een Lexus die zo’n 300 pk levert, is de VW sterker: 380 pk in de modus met benzine- en elektromotor. 333 paarden komen van de 3.0 V6 TFSI (turbobenzine), 52 paarden van de elektromotor. Net als bij de Japanner is het mogelijk om helemaal elektrisch te rijden. Of alleen op de benzinemotor. Of in een combinatie van beiden. Zodra je het gaspedaal licht, wordt alles in het werk gesteld om de batterijen opnieuw op te laden. Een schema op het multimediascherm brengt mooi in beeld hoe dat allemaal functioneert. Laat je echter niet afleiden en kijk vooral naar de weg.

Bijna klassiek

Voor de rest verandert er niets: we zien nog altijd een uitstekende automaat met acht versnellingen, een integrale transmissie met Torsen-differentieel en een veelvoud aan knopjes waarmee je de Touareg kunt regelen zoals gewenst. Dat gaat van de ophanging (Comfort, Normaal, Sport), over de versnellingsbak (normaal of sportief) tot de hoogte van het koetswerk en de blokkering van de differentiëlen.

Zacht als een babydekentje

Met zijn rijkelijke uitrusting is de Touareg helemaal geen volkse wagen (nochtans de roots van het merk). Kijk maar naar de prijs. Leder in overvloed, tal van instrumenten, een vorstelijke uitrusting en een goddelijk comfort: de Touareg is een grote rijdende sofa. De hybride versterkt die indruk nog, met een spectaculaire mechanische geluiddemping (in elektrische modus moet je opletten dat je de voetgangers niet verrast) en een ophanging die zo zacht is als een babydekentje.

Elektrisch

In de stad en tot 50 km/u kan de elektromotor het zware koetswerk in zijn eentje voortbewegen, in volledige stilte. Maar wel slechts over een afstand van een handvol kilometers. Een kleine duw op het rechterpedaal en de V6 wordt wakker om de prestaties op te krikken. Zijn tussenkomst is discreet, bijna onmerkbaar. Als je in de toeren klimt, wordt een gedempt en niet onaangenaam geluid hoorbaar. In de EV-modus rij je volledig elektrisch, zolang de batterij genoeg opgeladen is en je jouw rechtervoet onder controle houdt.
Op de weg blijkt het verbruiksvoordeel verwaarloosbaar omdat vooral de benzinemotor de auto aandrijft. In gunstige omstandigheden en als je het gaspedaal zacht behandelt neemt de elektromotor het over. Een minpunt is het rempedaal dat onnatuurlijk aanvoelt, een gebrek van vele hybride wagens.

Dagelijks gebruik

In vergelijking met de diesel heeft deze hybride meer punch. Met 380 pk presteert de Touareg Hybrid bijna als een sportwagen. Het verbruik is gezien de massa en de prestaties heel redelijk, maar kan niet tippen aan de dorst van de diesel. Met een gemiddeld van 11 l/100 km moet je nog altijd een aanzienlijk bedrag voorzien. In de stad betaal je elke tussenkomst van de V6 cash …

Conclusie

Met een prijs van 79.610 euro is de Touareg Hybrid niet voor iedereen toegankelijk. We waarderen de inspanning en erkennen de kwaliteiten van de auto, maar moeten toegeven dat de 3.0 TDI beter geschikt is. De hybride presteert op een hoog niveau (zowel op de weg als ecologisch), net als de uitrusting. In een auto die gericht is op lange reizen kiezen voor een architectuur die bedoeld is om zuinig te zijn in de stad, is toch wel paradoxaal. Niettemin hopen we dit concept bij Volkswagen terug te zien in lagere segmenten.

 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km