MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De auto die zelfstandig kan rijden is weer een stapje dichterbij. Audi liet een prototype van de A7 Sportback maar liefst 900 km afleggen, de langste rit tot nu toe voor een zelfrijdende auto.
De Audi A7 piloted driving – bijgenaamd Jack – reed van Silicon Valley (Californië) naar Las Vegas (Nevada), waar van 6 tot 9 januari de Consumer Electronics Show (CES) plaatsvindt. Jack vervoerde enkele instructeurs van Audi en journalisten, die het autonome rijden konden ervaren.
Het prototype van Audi functioneert helemaal zelf van 0 tot 110 km/u. Hij is in staat tot rijbaanwisselingen en inhaalacties en kan zelfstandig accelereren en afremmen. Bij een rijbaanwisseling wordt de snelheid automatisch aangepast aan de auto’s in de directe omgeving. Als de snelheid en de afstand veilig genoeg zijn, wordt het manoeuvre voltooid.
Bij complexe verkeerssituaties, bijvoorbeeld in drukke steden, wordt de bestuurder verzocht om zelf de controle over te nemen. Reageert de bestuurder niet op de visuele en akoestische signalen, dan gaat de alarmverlichting aan en stopt de auto automatisch op een veilige plek.
De autonoom rijdende A7 gebruikt (radar)sensoren die bijna klaar zijn voor serieproductie en 360 graden rond de auto in de gaten houden. Er zitten ook laserscanners in het radiatorrooster en de achterbumper. Een 3D-camera zorgt voor een breed beeld van voor de auto, aangevuld met vier kleinere camera’s.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...