Een blik in de toekomstplannen van Polestar

Nu het doek van het eerste productiemodel gegaan is, is het Zweedse Polestar officieel een zelfstandig merk. Weliswaar onder de vleugels van de Volvo-groep, maar met brandende ambities.

  • Bervoets Wim
  • 19 oktober 2017

“Polestar 1” is de no nonsense-naam die de Zweden aan hun eerste product hebben gegeven. Het eerste model van de kersverse Volvo-dochter werd in tegenstelling tot de verwachtingen geen volledig elektrisch model, maar een plug-inhybride.

Te duur als Volvo

Daar is een goede reden voor. “De Polestar 1 is een echte gran turismo”, zegt Jonathan Goodman, de chief operating officer bij Polestar. “GT-klanten leggen veel kilometers af en hebben dus meer baat bij een hybride dan een volledig elektrisch model. Het elektrische rijbereik (150 kilometer, nvdr) is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse verplaatsingen”, aldus Goodman.

Toch is er ook een andere reden, die moederbedrijf Volvo niet met zoveel woorden wil toegeven. Toen de Volvo Concept Coupe-conceptcar uitkwam in 2013, waren de reacties dermate lovend dat Volvo een productieversie overwoog. De productie- en ontwikkelkosten van die productieversie liepen echter hoog op (onder meer door het uitgebreide gebruik van koolstofvezel in het koetswerk), waardoor de puzzelstukken pas in elkaar vielen toen Volvo in 2015 Volvo-tuner Polestar overnam.

Het was toen dat de eerste zaadjes voor een afzonderlijk Polestar-merk werden geplant. Met de hybride-ervaring die moederbedrijf Volvo al opdeed met de XC90 T8 kostte het Polestar aanzienlijk minder tijd om een eerste productiemodel te ontwikkelen dan wanneer het al vanaf het begin voor een volledig elektrisch model zou gaan.

Eerste en laatste hybride

De Polestar 1 is de eerste en meteen ook laatste hybride die we zullen bouwen”, verklaarde COO Goodman in Shanghai. Alle modellen die hierna komen, zullen puur elektrisch zijn. Gezien de originele naamgeving van het eerste model, hoeft het niet te verwonderen dat de nakomers simpelweg Polestar 2 en Polestar 3 worden gedoopt.

Polestar 2

De eerste productuitbreiding voor Polestar staat gepland voor later in 2019, wanneer de Polestar 1 in productie is gegaan. De Polestar 2 wordt een battery electric vehicle, een volledig elektrisch model. Meer informatie willen de Zweden nog niet kwijt, behalve dat het een concurrent voor de Tesla Model 3 moet worden en dat hij dus op Volvo’s CMA-platform zal staan, dat debuteert onder de gloednieuwe Volvo XC40.

Polestar 3

Twee jaar later, in 2021, is het dan de beurt aan het derde model, logischerwijs Polestar 3 gedoopt. Ook hier hullen de Zweden zich verder nog in stilzwijgen, al geven ze nog mee dat het een volledig elektrische, aerodynamische SUV zal worden die de volgende generatie van het SPA-platform (scalable product architecture) gebruikt. Dat platform doet nu dienst onder de 90-modellen van Volvo, de XC60 en de Polestar 1.

Chinese productie

De Polestar 1 zal van de band rollen in het Chinese Chengdu, waar een klimaatneutrale fabriek uit de grond wordt gestampt. Voor die fabriek en de opstartfase van Polestar als volwaardig dochtermerk van Volvo trekken de Zweedse constructeur en de Chinese eigenaar Geely maar liefst 640 miljoen euro uit. De toekomstige Polestar 2 en Polestar 3 zullen eveneens van de band rollen in China.

Online bestellen

Alle Polestar-modellen zullen niet gewoon in de showroom te verkrijgen zijn, maar alleen online bestelbaar. Er zullen wel specifieke Polestar Spaces komen, waar klanten voor advies naartoe kunnen. Maar, zoals Goodman zegt: “Er zal nooit een Polestar in een Volvo-showroom staan en er zullen nooit Polestar-engineered Volvo’s (Volvo-modellen die een Polestar-tuningbehandeling krijgen, nvdr.) in een Polestar-showroom staan.”

Gedurende een vaste periode van twee of drie jaar betalen Polestar-klanten een vast maandelijks bedrag, dat zowat alle kosten omvat, inclusief onderhoud. On-demand-diensten, zoals voorbereidingen voor een vakantie met de auto, zijn via een app bestelbaar en worden aan de factuur toegevoegd. Voor het onderhoud gebruikt Polestar een phone-as-key-technologie, waarbij het merk zelf je auto komt ophalen en terugbrengen wanneer het tijd is voor een onderhoud.

En de Polestar-Volvo’s?

De Volvo-modellen die Polestar een sportieve behandeling geeft, zoals de Volvo S60 Polestar, zullen gewoon blijven bestaan. Zij krijgen evenwel niet het nieuwe Polestar-logo met gestileerde ster, dat voorbehouden blijft voor de eigen modellen. Het klassieke vierkanten blauwe Polestar-logo zal je voortaan alleen terugvinden op de sportieve Volvo’s.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km