Volkswagen ID.3 vs. Renault Megane E-Tech: welke moet je kiezen?

De Renault Megane E-Tech is een zeer geslaagde compacte elektrische middenklasser, maar de Volkswagen ID.3 is sinds zijn facelift beter dan ooit. Een lastige keuze, dus, maar wij helpen je op weg!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 25 april 2024
  • Aankoop

Ben je een zelfstandige of een werknemer die recht heeft op een bedrijfswagen, en moet je kiezen voor een compacte elektrische wagen? Dan komen de Volkswagen ID.3 en Renault Megane E-Tech Electric al snel uit de bus. Hun sterke restwaarde betekent ook dat ze interessant zijn in leasing. Maar kan je niet kiezen tussen beide modellen, of krijg je misschien zelfs niet de mogelijkheid om een testrit te maken? Geen nood, Vroom.be heeft zowel met de ID.3 als met de Megane E-Tech gereden. Laten we beide modellen op vlak van praktische eigenschappen, autonomie, interieur, rijgedrag en prijs eens naast elkaar leggen.

1. Praktisch: VW ID.3 op kop



Hoewel de Volkswagen ID.3 en Renault Megane E-Tech Electric praktisch even groot zijn (4,26 m vs. 4,20 m), is het interieur van de Duitser toch ruimer dan zijn Franse rivaal. Volkswagen verkondigde bij de lancering zelfs dat hij “de ruimte van een Passat biedt in het formaat van een Golf” dankzij zijn volledig elektrische MEB-architectuur. De Megane is opvallend krapper op de achterbank, zeker achter een lange bestuurder. Moet je vooral spullen meenemen en niet zozeer mensen, dan slaat de Mégane terug met zijn 440 liter aan kofferruimte, tegenover de 385 liter grote laadruimte van de ID.3. Het zicht door zijn minuscule achterruit is echter een afknapper.

2. Autonomie: VW ID.3 gaat verder



Ook qua autonomie gaat de overwinning naar Duitsland: met een bruikbare batterijcapaciteit tot 77 kWh haalt de Volkswagen ID.3 een WLTP-actieradius van maximaal 572 km, tegenover 60 kWh en 463 km range voor de Megane. In de praktijk mag je gemakkelijk 100 km aftrekken bij beide modellen, waarmee het relatieve verschil nog groter wordt in het voordeel van de VW. De genadeklap? De ID.3 kan ook nog eens sneller opladen (170 kW vs. 129 kW). 

3. Interieur: premiumgevoel in de Megane



Ooit waren zelfs de goedkopere Volkswagens nog onberispelijk afgewerkt, terwijl de bouwkwaliteit in de gemiddelde Renault eerder twijfelachtig was. Hier is het omgekeerde echter waar. De ID.3 heeft een origineel en speels interieur, maar het oogt en voelt ook vrij basic. De Megane maakt dan weer onmiddellijk indruk met zijn knappe afwerking, zijn logische indeling en enkele hoogwaardige uitrustingsmogelijkheden (met bijvoorbeeld massagezetels). Volkswagen heeft zijn achterstand ietwat ingehaald met de facelift van de ID.3, maar qua ergonomie en afwerking kan hij nog steeds niet tippen aan de Megane.

4. Rijgedrag: ex aequo



Qua rijplezier kunnen we geen duidelijke winnaar aanduiden: zowel de Volkswagen ID.3 als de Renault Megane E-Tech kunnen een goede balans tussen comfort en dynamiek voorleggen. De VW neigt iets meer naar comfort, terwijl het stuur van de Megane je iets meer verbonden doet voelen met de voorwielen. De ID.3 slaat dan weer terug met zijn nieuwe GTX-versie, die in 5,6 seconden naar 100 km/u sprint en ongetwijfeld ook iets strakker op de weg ligt. 

5. Prijs: Megane is iets goedkoper



Met een vanafprijs van 37.750 euro betaal je een dikke 2.000 euro minder voor de goedkoopste Megane dan voor de ID.3, die minstens 39.990 euro kost. Ook de compleet uitgeruste Megane E-Tech Iconic (43.500 euro) is goedkoper dan de ID.3 Pro S Business (47.315 euro), en hoewel je daar een grotere batterij voor terugkrijgt, heeft de Volkswagen ook meer opties die de factuur verder opdrijven.

Conclusie: de ID.3 wint... net



Puur op papier zouden we zeggen dat de Volkswagen ID.3 een interessantere keuze is, vooral door zijn grotere rijbereik en door de extra zitruimte op de achterbank. Maar zijn deze zaken minder belangrijk voor jou, bijvoorbeeld als je vooral kleine afstanden alleen aflegt, dan zal je de Renault Megane E-Tech misschien wel fijner vinden om mee te leven. Het verschil is in ieder geval klein... 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km