Testen

Test: Volkswagen ID.3 (2023), de definitieve versie

Na de 'slordige' lancering van de ID.3 heeft Volkswagen het model nu herwerkt om een meer overtuigende definitieve versie aan te bieden. Volstaat dat voor een goed rapport?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 december 2023
  • Volkswagen
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Sterk verbeterd interieur
  • Genereuze binnenruimte
  • Gebruikscomfort/geluidsdemping
  • Slechts 4 zitplaatsen bij de 77 kWh
  • Warmtepomp optioneel
  • Enkele ergonomische details

Spreken over een ‘vonk die laat overslaat’ is misschien niet de ideale uitdrukking om te gebruiken bij een elektrische auto, maar Volkswagen heeft zijn start toch wat gemist toen het de grote stap naar de elektromobiliteit zette met zijn ID.3 in 2020. OK, het waren voornamelijk ‘details’ die snel met de vinger gewezen werden in het licht van de enorme industriële uitdaging die achter deze revolutie schuilging. Een afwerking die dit prijsniveau niet waardig was bijvoorbeeld, een infotainmentsysteem met kuren of nog een algemene ergonomie die niet helemaal goed zat. Tel daarbij eerder hoge prijzen en de ID.3 maakte geen al te beste beurt ten opzichte van enerzijds meer ‘verzorgde’ concurrenten, zoals de Renault Mégane E-Tech bijvoorbeeld. Maar anderzijds ook ten opzichte van elektrische modellen waarvan het infotainmentsysteem of de afwerking ook niet helemaal perfect is… maar die wel een stuk agressiever geprijsd zijn, zoals de MG4 of de BYD Dolphin

Discreet

Volkswagen heeft gelukkig geluisterd naar de kritiek en een programma op poten gezet om de koers op een doelgerichte manier te wijzigen. Amper twee en een half jaar na zijn lancering worden de plooien bij de ID.3 nu dus gladgestreken voor het modeljaar 2023. De aanpassingen springen niet meteen in het oog aan de buitenkant, maar wie goed oplet, merkt vooraan een nieuwe bumper op (die dankzij de integratie van ‘zijdelings luchtgordijnen’ de Cx doet dalen tot 0,263) en vooral ook het verdwijnen van de zwarte strook onder de voorruit. Dat laatste detail verlengt de motorkap visueel, wat het nieuwe model uiterlijk makkelijker te onderscheiden maakt van de eerste jaargangen. Er zijn ook drie nieuwe kleuren, waaronder dit Dark Olivine Green. Daarnaast is het gedeelte van de achterlichten dat in de kofferklep verwerk zit voortaan ook verlicht.

maar goed herwerkt

Maar het zijn vooral de aanpassingen aan de binnenkant waar het meest naar uitgekeken werd. En we moeten toegeven dat VW hier goed werk geleverd heeft. Het is moeilijk om er specifieke details uit te pikken, maar het goede nieuws is dat de algemene kwaliteitsperceptie er met rasse schreden op vooruit gegaan is wanneer je instapt. Zo zijn er kwalitatief hoogwaardigere zachte plastics, elegante stikselnaden, een mooie ArtVelours Eco microvezelstof die ontwikkeld werd op basis van gerecycleerde plastics, enz. Kortom: het is allemaal een stuk minder ‘cheap’ binnenin!


Groter scherm met minder kapsones 

Terwijl het kleine scherm dat de traditionele tellers vervangt maar licht verbeterd werd, is het weinig geliefde centrale scherm voor het infotainmentsysteem grondiger aangepakt. Het is voortaan groter (standaard 12 duim), voorzien van een meer ergonomische menustructuur en er zijn vooral ook minder ‘bugs’. Tijdens onze testweek hadden we in elk geval niet af te rekenen met een bevroren scherm, een radio die niet beschikbaar was of andere gelijkaardige ongemakken die de eerste modellen plaagden.
Je zit echter wel nog steeds opgescheept met de zeer gevoelige aanraakknoppen op het stuur. En met de kleine ‘versnellingsbakselector’ achter het stuur die je in ‘B’ moet zetten om het regeneratieniveau bij het afremmen te verhogen. Peddels zouden ergonomischer geweest zijn. Maar gezien de efficiëntie van de ‘Auto’ modus waarmee het regeneratieniveau gemoduleerd kan worden in functie van de omstandigheden die de sensoren meten en combineren met gegevens uit de navigatie, hoef je je daar niet al te veel van aan te trekken.

Interieurruimte nog steeds optimaal 

Over het algemeen blijft de ID.3 2023 even overtuigend in het gebruik als de voorbije jaargangen dankzij de kwaliteiten van zijn uitsluitend elektrische MEB-onderstel en zijn wat hogere architectuur die neigt naar die van een monovolume. Zijn genereuze wielbasis (2,77 meter) in vergelijking met zijn totale lengte (4,26 meter) betekent dat er veel ruimte is achterin. De aangedreven achterwielen zorgen er ook voor dat hij een beperkte draaicirkel biedt (10,3 meter) die handig is in de stad. De koffer is dan weer voldoende groot voor dagelijks gebruik (385 liter of 1.267 liter met de achterbank neergeklapt), ook al moeten we opmerken dat Volkswagen nog steeds geen ‘frunk’ aanbiedt vooraan onder de motorkap van de ID.3, terwijl daar wel ruimte voor lijkt te zijn.

Pro of Pro S met 4 plaatsen

Op technisch vlak is de ID.3 op dit moment enkel verkrijgbaar in twee configuraties: de Pro en de Pro S. In beide gevallen beschikt de ID.3 over één motor op de achteras, met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm. Het verschil tussen beide versies zit hem in het batterijpakket: de ID.3 Pro biedt een capaciteit van 53 kWh (netto), waarmee de Duitser volgens de WLTP-cyclus tot 434 km ver geraakt. De ID.3 Pro S beschikt dan weer over een nettocapaciteit van 77 kWh, wat het rijbereik vergroot tot 572 km. Maar als je die uitvoering kiest, moet je wel vrede nemen met 4 zitplaatsen. Daarmee hou je maar beter rekening als je niet verrast wil worden wanneer je je auto in ontvangst neemt...

In de praktijk reken je best op een reëel verbruik dat schommelt tussen de 15 en 18 kWh per 100 km, afhankelijk van de omstandigheden. Dat zorgt voor een reëel rijbereik van 300-350 km voor de Pro en 420-480 km voor de Pro S. Maar we noteren dat de ID.3 nog steeds niet standaard uitgerust is met een warmtepomp (verkrijgbaar als optie aan € 1.220) om zijn rijbereik wat te verbeteren wanneer het buiten frisser wordt. Wat het opladen betreft, kan de Pro tot 120 kW aan laadvermogen slikken, terwijl de ‘grote batterij’ tot 170 kW aankan.

Aangenaam rijden

Onderweg pakt de ID.3 uit met prestaties die volstaan, dankzij het koppel van 310 Nm. De 0 naar 100 km/u wordt afgehaspeld in 7,3 of 7,9 seconden, in functie van de gekozen batterij, terwijl de topsnelheid 160 km/u bedraagt. De demping is over het algemeen comfortabel afgesteld, ook al is de filtering van oneffenheden soms wat aan de stevige kant bij lagere snelheden als je kiest voor de grootste velgen (20 duim). De ID.3 heeft het niet zo voor een sportieve rijstijl (dat laat hij over aan zijn Spaanse neefje, de Cupra Born), maar hij toont zich aangenaam in de omgang dankzij zijn lichtrijke interieur en zijn verzorgde geluidsdemping. 

Prijs Volkswagen ID.3 2023

Goed nieuws: VW-invoerder D’Ieteren heeft zopas zijn prijsstructuur voor de ID.3 2023 herzien om hem op die manier competitiever te maken. En vooral ook om ervoor te zorgen dat het model kan genieten van de € 5.000 premie van de Vlaamse overheid voor de aankoop van elektrische auto’s van minder dan € 40.000. De vanafprijs van de ID.3 Pro zakt daarmee tot € 39.990 in de Performance uitvoering. Voor de goedkoopste versie met de 77 kWh batterij moet je gaan voor de Pro S, die minstens € 45.205 kost.

Ons verdict

Volkswagen heeft op een doeltreffende manier de jeugdzondes van zijn ID.3 rechtgezet voor deze nieuwe jaargang. De kwaliteit van zijn interieur voldoet voortaan aan wat we mogen verwachten van de Duitse autobouwer en het infotainmentsysteem is overtuigender. Bovendien zorgt de herziene prijsstructuur ervoor dat de ‘Pro’ instapuitvoering competitiever is. Het blijft echter jammer dat je het moet stellen met 4 zitplaatsen als je kiest voor de Pro S-versie die voorzien is van de grote batterij.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Volkswagen-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km