BMW: sportiviteit in de meest premium stijl

Als BMW vandaag de dag profiteert van een krachtig merkimago, dat luxe en vooral sportiviteit combineert, komt dat doordat het merk in de loop van zijn geschiedenis enkele gedurfde keuzes heeft durven maken. Zullen we deze samen even overlopen?

Geschiedenis

Het bedrijf is opgericht in 1916, verwierf als de Bayerische Motoren Werke (of BMW) eerst een solide reputatie in de luchtvaartindustrie, voordat ze zich richtte op de productie van motorfietsen en later op auto's. Na de Tweede Wereldoorlog stond het Duitse merk aan de rand van de afgrond, maar werd op het nippertje gered door enkele populaire producten, zoals de 700 en vooral de "Neue Klasse", een moderne en sportieve sedan die in 1961 werd gelanceerd en radicaal brak met het verleden. Vandaag de dag varen alle huidige modellen nog steeds op de kwaliteiten van deze laatst genoemde sportieve auto’s.

Productlijn

Tot voor kort was het merk BMW vooral bekend om zijn achterwielaangedreven sedans met zes-in-lijn motoren, maar tegenwoordig presenteert de Beierse fabrikant een buitengewoon gevarieerde lijn aan producten. Van de compacte 1 Serie tot de voluptueuze 8 Serie, via de onmisbare BMW 3 Serie, de gezinsvriendelijke 5 Serie en de luxueuze 7 Serie, omvat het gamma van de constructeur een model auto voor elk type bestuurder. De tijd vereist het, dus zijn SUV's niet vergeten: de BMW X1 is de stedelijke gezins-SUV. De BMW X2 voegt daar een vleugje dynamiek aan toe met zijn coupé-achtige uiterlijk. De BMW X3 is tegenwoordig een ruime en zeer comfortabele auto. Wilt u dezelfde auto, maar dan met een sportieve touch en een coupé-lijn? De BMW X4 is op uw maat gemaakt. De BMW X5, die de SUV-familie binnen het merk lanceerde, is nog steeds aanwezig in de catalogus en wordt bij elke generatie verbeterd. Bovendien blijft BMW trouw aan zijn traditie met sportieve modellen, zoals de roadster BMW Z4 en meerdere krachtige modellen, beginnend met de BMW M2 en culminerend in de onwaarschijnlijke XM. Ten slotte biedt BMW een breed scala aan elektrische modellen: de productlijn omvat de BMW iX1, BMW iX2, BMW iX3, BMW i4, BMW i5, BMW i7 en de indrukwekkende SUV BMW iX, een model dat exclusief is ontworpen met een 100% elektrische motor.

Legendarische modellen

Een merk met zo’n prestigeuze geschiedenis heeft natuurlijk veel legendarische modellen. Te beginnen met de vooroorlogse 328, waarvan de zes-in-lijn motor het succes maakte van vele naoorlogse Engelse auto's. Na de oorlog, in 1955, werd de 507 geprezen om zijn verbluffende uiterlijk dat Elvis wist te verleiden en een beroemde heropleving beleefde in 1999: de Z8! Meer recent zijn andere modellen snel legendarisch geworden, zoals de beroemde BMW M3, die vandaag de dag een opvolger kent, de BMW M4.

Innovatie en technologie

De naam zegt het al: BMW is een motorenbouwer en zijn motoren, te beginnen met zijn zes-in-lijn motoren, behoren tot de beste ter wereld. Vandaag de dag, met de aanstaande afschaffing van de verbrandingsmotor, vecht het merk hard om aan de top te blijven op verschillende gebieden, variërend van rijhulpsystemen tot connectiviteit en zo neutraal mogelijke bouwmethoden.

 

Sportiviteit

Sportiviteit zit in het DNA van BMW, en dat sinds de jaren 30 met de sublieme 328. In 1972 maakte het merk een extra stap met de M-divisie, voor Motorsport. Zes jaar later onthulde het merk zijn eerste M-model: de M1. Sindsdien is de M-serie blijven groeien en bereikt hij vandaag vele varianten!

Duurzaamheid en elektrische voertuigen

Hoewel BMW een groot voorstander is van de verbrandingsmotor, zet het merk volop in op de elektrificatie van zijn groeiende productlijn, met een toenemend aantal elektrische en hybride modellen. Naast de producten zelf worden ook de productieprocessen herzien om zo neutraal mogelijk te zijn!

 

Wereldwijde aanwezigheid

BMW is een merk dat op alle continenten aanwezig is, met producten die zijn afgestemd op de specifieke eisen van bepaalde markten, een lange wielbasis chassis in China of krachtige SUV's voor het Midden-Oosten en de Verenigde Staten!

 

Conclusie

Als we de situatie van het merk na de Tweede Wereldoorlog bekijken, kunnen we BMW beschouwen als een echte overlever. Zijn overleven is te danken aan de gedurfde keuzes die het 60 jaar geleden wist te maken. Vandaag de dag, met een nieuwe omwenteling in zicht, bereidt BMW zich voor op de mobiliteit van morgen, die onvermijdelijk elektrisch en verbonden zal zijn, met nu al een aantal zeer baanbrekende producten.

Advertentie
Advertentie

BMW modellen

Ontdek alle BMW modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Advertentie
Advertentie

BMW te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands BMW auto’s

Advertentie
Advertentie

BMW artikels

Ontdek BMW nieuws, tests en inzichten.

BMW iX M60 rijdt op een boomrijke weg in het bos.

BMW iX in 7 cijfers: reus met een groen hart

De BMW iX betekent een kleine revolutie voor het merk: met een formaat vergelijkbaar met de X5 onderscheidt hij zich door zijn volledig elektrische aandrijflijn. Onder zijn robuuste uiterlijk schuilt echter een auto waarvan er bij de productie is nagedacht over het drastisch verminderen van de CO₂-uitstoot. Een echte groene reus?