ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Dacia: van low-cost naar slimme keuze!

De afgelopen twintig jaar is Dacia zonder twijfel het merk dat de meest spectaculaire opmars heeft gekend op het gebied van imago. Van een ouderwets merk, zelfs bespot in de jaren '90, is het tegenwoordig een onmisbare referentie geworden op de markt voor betaalbare voertuigen. We laten je Dacia ontdekken, in 7 punten!

1. Geschiedenis

Opgericht in 1966, produceerde het Roemeense merk Dacia twee jaar later zijn eerste voertuig. Deze auto, de Dacia 1100, is niets meer dan een hermerkbare Renault 8 die lokaal werd geproduceerd. Daar is een goede reden voor: de technologische achterstand van de Oost-Europese landen na de oorlog dwong deze landen om overeenkomsten te sluiten met West-Europese autofabrikanten om de bevolking van voertuigen te voorzien. Voor de Roemeense regering was Renault de partner! Zo assembleerde Dacia in de drie daaropvolgende decennia modellen die direct waren afgeleid van de producten met het Renault-merk. In 1999 zag Louis Schweitzer, destijds CEO van Renault, een enorm potentieel in het Roemeense merk en kocht het tegen alle verwachtingen in. Wat volgde was een succesverhaal: in 2004 lanceerde het merk de Dacia Logan, een gezinsvoertuig, ruim en gebruikmakend van Renault-componenten die al uitgebreid waren afgeschreven. De zeer scherpe prijs (net iets meer dan 6.000 euro op de binnenlandse markt) zorgde voor een onmiddellijk succes. Sindsdien is het gamma alleen maar gegroeid! Van een merk dat in de jaren '90 als ouderwets werd beschouwd, heeft Dacia een spectaculaire ommekeer gekend en krijgt het tegenwoordig bijna uitsluitend lof van de pers en klanten.

2. Modeloverzicht

Hoewel de Logan niet meer in de Belgische catalogus staat, biedt het merk een product aan dat beter is afgestemd op onze markten: de Dacia Sandero, een compacte hatchback, en de crossover-versie, de Dacia Sandero Stepway. Gezinnen die op zoek zijn naar meer ruimte kunnen kiezen voor de Dacia Jogger, een 7-zits voertuig dat een middenweg vormt tussen een stationwagen en een crossover. Low-cost of niet, het merk heeft uiteraard de SUV-markt veroverd met de Dacia Duster en Dacia Bigster, respectievelijk met 5 en 7 zitplaatsen. De Roemeense fabrikant biedt ook een van de goedkoopste elektrische voertuigen op de markt, de Dacia Spring.

3. Legendarische modellen

De Dacia 1300 was robuust, zelfs spartaans, maar kende toch een succesvolle commerciële carrière met bijna 2,3 miljoen geproduceerde exemplaren tussen 1969 en 2006. Eenmaal onder Renault-vlag was het vooral de Logan die het merk succes bracht. De Dacia Dokker, Sandero en Duster breidden het gamma uit en bewezen dat de fabrikant voertuigen kon aanbieden die geschikt waren voor vrijwel alle type gebruikers.

4. Innovatie en technologie

Door zich te concentreren op het essentiële en gebruik te maken van beproefde technologieën, heeft Dacia bewezen dat het mogelijk is om betrouwbare en efficiënte producten aan te bieden tegen sterk verlaagde prijzen. Dit is precies de kracht van de Roemeense fabrikant. In de afgelopen jaren heeft het merk echter steeds geavanceerdere technologieën geïntroduceerd in zijn auto's, waardoor het concept van een eenvoudig voertuig, dat heerste ten tijde van de Logan, ver achter zich is gelaten: naast automatische of vierwielaandrijving biedt Dacia nu ook geavanceerde systemen zoals een scherm met Apple CarPlay en Android Auto zonder kabel, een handsfree sleutel, automatische airconditioning, een achteruitrijcamera en zelfs een hybride aandrijflijn!

5. Prestaties en betrokkenheid in competitie

Hoewel het merk geen sportieve modellen aanbiedt, heeft het zich toch meerdere malen onderscheiden in de competitie: denk aan de Logan Cup in de jaren 2000, de Duster die in 2011 meedeed aan Pikes Peak, de 400 pk sterke Logan STCC, de Duster en Lodgy die deelnamen aan de Trophée Andros en de Sandrider van de Paris-Dakar.

6. Milieubescherming en elektrische voertuigen

Ondanks een financieel model gebaseerd op zuinigheid, kan Dacia natuurlijk niet om de milieuprestaties heen. Daarom heeft het merk een stedelijk elektrisch model geïntroduceerd, de Spring, en een hybride aandrijflijn ontwikkeld, die voor het eerst werd toegepast in de Jogger. Bovendien werkt de Roemeense fabrikant aan de integratie van gerecycleerde materialen in zijn modellen en aan de milieubalans van zijn fabrieken, met name wat betreft bodemvervuiling.

7. Internationale aanwezigheid

Hoewel het merk zich aanvankelijk op zijn thuismarkt richtte, heeft het snel geprofiteerd van de Renault-groep om zich ver buiten de landsgrenzen uit te breiden. Vandaag de dag is Dacia aanwezig in 44 landen in Europa en rond het Middellandse Zeegebied. Bovendien beschikt het merk over 5 productielocaties, waaronder een in China die de Spring assembleert.

Conclusie

Van een merk dat werd bespot tijdens de Koude Oorlog, is Dacia dankzij de hulp van Renault een belangrijke speler op de low-cost voertuigmarkt geworden. De Roemeen domineert deze sector dankzij opmerkelijk ontworpen en geprijsde producten, die voldoende geavanceerde technologie, royale ruimte en een behoorlijk rijgedrag bieden tegen een prijs die moordend is voor de con

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Modèles Dacia

Découvrez tous les modèles Dacia ainsi que les dernières voitures d’occasion disponibles.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Dacia d’occasions

Découvrez les dernières voitures Dacia d’occasion

Dacia

Dokker

11 950 €

Nouveau Nouveau

2020

40 977 km

Diesel

95 ch

Manuelle

111 g/km

date

Garage Sander

Kapellen

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

10 950 €

Nouveau Nouveau

2022

33 102 km

Essence

65 ch

Manuelle

120 g/km

date

Garage Sander

Kapellen

date

Car-Pass

Dacia

Duster

13 950 €

Nouveau Nouveau

2020

44 539 km

Essence

107 ch

Manuelle

Occasion

date

Autopartners TEMSE

Temse

date

Car-Pass

Dacia

Duster

13 500 €

Nouveau Nouveau

2021

39 441 km

Essence

131 ch

Manuelle

Occasion

date

Autopartners TEMSE

Temse

date

-

Dacia

Duster

21 000 €

Nouveau Nouveau

2024

7 435 km

N/A

100 ch

Manuelle

139 g/km

date

Renard & Fils

Ottignies

date

-

Dacia

Duster

27 250 €

Nouveau Nouveau

2024

2 626 km

Hybride

146 ch

Automatique

114 g/km

date

Renault Garage Dickens

Hoogstraten

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

16 650 €

Nouveau Nouveau

2023

15 172 km

Essence

110 ch

Manuelle

125 g/km

date

Paesmans Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

16 650 €

Nouveau Nouveau

2023

15 172 km

Essence

110 ch

Manuelle

125 g/km

date

Paesmans Autocenter

Hasselt

date

Car-Pass

Dacia

Duster

16 599 €

Nouveau Nouveau

2021

76 958 km

Diesel

116 ch

Manuelle

129 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Dacia

Jogger

17 900 €

Nouveau Nouveau

2023

22 527 km

Essence

110 ch

Manuelle

127 g/km

date

Renault Occasions Genappe

Vieux-Genappe

date

Car-Pass

Dacia

Sandero

15 900 €

Nouveau Nouveau

2023

26 569 km

Essence

91 ch

Automatique

139 g/km

date

Renault Occasions Genappe

Vieux-Genappe

date

-

Dacia

Sandero

12 900 €

Nouveau Nouveau

2021

56 228 km

Essence

90 ch

Manuelle

121 g/km

date

Renault Occasions Genappe

Vieux-Genappe

date

Car-Pass

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Dacia actus

Explorez les dernières actus et essais Dacia

7.9 Donkerblauwe Dacia SUV geparkeerd voor een modern gebouw van beton en glas.

Test: Dacia Bigster, Duster XXL

Dacia breidt zijn gamma uit naar boven met deze Bigster, een verlengde Duster met een flink grotere koffer, gemaakt om jonge gezinnen te verleiden op zoek naar veel ruimte voor weinig geld.