ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Honda: de veelzijdige meester!

Honda is een meester in veelzijdigheid, een constructeur met een uitstekende reputatie in talloze sectoren. Van motorfietsen tot vliegtuigen, grasmaaiers en natuurlijk auto’s, Honda lijkt geen grenzen te kennen. Hoe verklaar je zo’n succesverhaal? Laten we dat ontdekken in 7 punten!

Historiek

De passie van Soichiro Honda (geboren in 1906) voor nieuwe technologieën begon al op jonge leeftijd. Hoewel hij de school verliet op 15-jarige leeftijd, ontwikkelde hij een ondernemersgeest die hem in de jaren 30 motiveerde om zijn eerste bedrijf te starten, gespecialiseerd in cylinders. Maar het was pas na de Tweede Wereldoorlog dat Honda’s geschiedenis echt begon: in 1948 richtten Soichiro Honda en Takeo Fujisawa Honda Motor Company Limited op.

Honda begon naam te maken in de motorfietswereld, waar het al snel een uitstekende reputatie verwierf. Dankzij het economische herstel besloot het merk vervolgens de autosector te betreden. De eerste auto’s profiteerden van technologieën uit de motorfietswereld. Na enkele bedrijfsvoertuigen en sportmodellen lanceerde Honda in de jaren ’70 een groot offensief met producten voor een breed publiek. Het succes kwam snel, vooral dankzij de hoge productiekwaliteit. Parallel aan zijn autoproductie, bleef Honda zich diversifiëren. Het merk verwierf succes als motorleverancier in de Formule 1, werd specialist in tuingereedschap en maakte zelfs zijn entree in de privé-vluchtvaart!

 

[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]

Legendarische modellen

Het eerste legendarische model van Honda was zonder twijfel de Honda S800, een kleine sportwagen die in 1966 indruk maakte met zijn motor die tot 8.500 toeren per minuut kon gaan! De Honda Civic, gelanceerd in 1972, en de Honda Accord, gelanceerd in 1976, populariseerden het merk verder, vooral in Europa en Noord-Amerika. Twee sportwagens zijn eveneens iconisch: de Honda NSX (1990) en de Honda S2000 (1999), waarvan de sportieve kwaliteiten tot op de dag van vandaag bewondering oogsten.

[object Object]
[object Object]

Huidige gamma

Vandaag biedt Honda een breed scala aan SUV’s, zoals de volledig elektrische Honda e:Ny1, de hybride Honda ZR-V e:HEV, de veelzijdige Honda CR-V e:HEV en e:PHEV, evenals de Honda HR-V e:HEV. De Honda Civic en Honda Jazz blijven eveneens vaste waarden in het gamma.

 

Innovaties en technologieën

Honda heeft zich vooral onderscheiden op het gebied van motoren. In de jaren ’60 stonden de krukassen en drijfstangen op lagers, waardoor ze zeer hoge toerentallen aankonden. In de jaren ’80 maakte het VTEC-systeem, dat zorgde voor een variabele kleptiming, furore. Dit systeem maakte het mogelijk ongekende vermogens te halen uit atmosferische motoren. Meer recent heeft Honda zwaar geïnvesteerd in elektrificatie, brandstofcellen, rijhulpsystemen (Honda Sensing) en connectiviteit, om in te spelen op de uitdagingen van de moderne mobiliteit.

 

Prestaties en engagement in competitie

Honda en competitie zijn al sinds de jaren ’60 nauw met elkaar verbonden, vooral op het circuit. Onder de vele successen van het merk vinden we acht F1-titels bij de coureurs en constructeurs, behaald als motorleverancier voor McLaren in de jaren ’80 en ’90. Recentelijk werkte Honda samen met Red Bull en behaalde opnieuw indrukwekkende successen. Naast deze raceauto’s verdienen ook de Honda Integra, Honda CRX en Honda Civic Type R een speciale vermelding voor hun sportieve prestaties en vurige karakter.

 

Milieubescherming en elektrische voertuigen

Tegen 2040 zal Honda de verbrandingsmotor volledig vervangen door elektrische motoren of brandstofcellen, een technologie waarin het merk sterk gelooft. Met de Honda e heeft het merk al laten zien dat elektrificatie ook leuk kan zijn!

 

Internationale aanwezigheid

Van India tot de Verenigde Staten, Europa en Australië: Honda is aanwezig op bijna alle grote markten. Het merk heeft bovendien productievestigingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië.

 

Conclusie

Als specialist in verbrandingsmotoren moet Honda zichzelf nu opnieuw uitvinden om te overleven. Maar aangezien heruitvinding en diversificatie in het DNA van dit merk zitten, dat altijd heeft weten uit te blinken op het hoogste niveau, zal hun toekomst ongetwijfeld rooskleurig zijn!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Modèles Honda

Découvrez tous les modèles Honda ainsi que les dernières voitures d’occasion disponibles.

Honda: modèles actuels

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Honda d’occasions

Découvrez les dernières voitures Honda d’occasion

Honda

Jazz

13 450 €

2017

103 926 km

Essence

102 ch

Automatique

114 g/km

date Ternat

date Autobedrijf Secar & VDB Auto

date Car-Pass

date -

Honda

Civic

8 900 €

2011

86 966 km

Essence

99 ch

Automatique

132 g/km

date Ternat

date Autobedrijf Secar & VDB Auto

date Car-Pass

date -

Honda

HR-V

20 450 €

2020

71 076 km

Essence

130 ch

Automatique

121 g/km

date Ledeberg

date CIAC Gent NV

date Car-Pass

date -

Honda

CR-V

11 990 €

2013

136 659 km

Essence

155 ch

Manuelle

168 g/km

date Halen

date Mullens Halen

date Car-Pass

date -

Honda

Civic

2 945 €

2008

245 109 km

Essence

83 ch

Manuelle

139 g/km

date Schoonebeek

date Auto Hoff

date -

date -

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Honda actus

Explorez les dernières actus et essais Honda

Witte Honda Accord rijdt op een bochtige weg, met verkeersbord op de achtergrond.

5 Honda’s die je nu moet kopen!

Honda is lang een van de meest fascinerende automerken geweest! Met hoogtoerige motoren, een legendarische betrouwbaarheid en perfect afgestelde onderstellen is het een droom voor autoliefhebbers. Hier zijn 5 modellen die je zonder aarzelen moet bemachtigen!