ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Alfa Romeo, het merk met duizend-en-één levens!

Het heeft het opgenomen tegen Bugatti voor de oorlog, de eerste twee wereldkampioenschappen Formule 1 gewonnen en enkele van de mooiste sportwagens aller tijden geproduceerd. En toch is Alfa Romeo ook een merk dat de dood heeft getart. Een terugblik in 7 punten op een hoogst charismatische fabrikant!

De geschiedenis van Alfa Romeo

We bevinden ons aan het begin van de 20e eeuw. De auto bestaat pas zo'n vijftien jaar, maar wordt al door veel industriëlen gezien als de sector van de toekomst. Een van hen, een Franse ambachtsman genaamd Alexandre Darracq, probeert door te breken in Italië, maar slaagt helaas niet. Uit deze mislukking ontstaat een van de meest ongelooflijke automerken ter wereld! Zijn bedrijf wordt overgenomen door een groep industriëlen die besluiten de A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) op te richten, in Milaan. We zijn in 1910 en datzelfde jaar wordt het eerste model geboren, de Alfa 24 HP. Het jaar daarop doet het merk zijn intrede in de competitie, een rode draad die het merk nog vele decennia zal blijven volgen! Helaas betekent de Eerste Wereldoorlog het einde van de auto-activiteiten en in 1915 wordt een zekere Nicola Romeo aan het hoofd van het bedrijf geplaatst. Aanvankelijk specialiseerde het bedrijf, dat in de tussentijd "Alfa Romeo" is gaan heten, zich in militaire producten. Na de terugkeer van de vrede duurt het nog enkele jaren voordat de autoproductie weer op gang komt. Geleidelijk aan wordt het merk bekend door zijn successen in de competitie en ontwikkelt het steeds geavanceerdere en prestigieuzere modellen. We zijn dan in de jaren 30: Alfa Romeo bevindt zich op zijn hoogtepunt, zowel op het circuit als op de weg, met prachtige en krachtige machines.

Na de oorlog realiseert Alfa Romeo zich snel dat de tijd van de dure en luxueuze machines voorbij is. Het merk democratiseert zijn gamma, zonder afstand te doen van sportiviteit. Dit is de gouden tijd van de Alfa Romeo Giulietta en Giulia, sportieve auto's met een ongekende technologische verfijning voor die tijd. In de jaren 70 wordt Alfa Romeo hard getroffen door de economische realiteit, wat te merken is aan de kwaliteit van de producten. Bedreigd door een steeds beter bewapende Duitse concurrentie, wankelde Alfa Romeo, maar werd in 1986 overgenomen door Fiat. Fiat probeert vervolgens het merk weer op te bouwen door platformen en sommige motoren te delen. In de 21e eeuw herwint Alfa Romeo geleidelijk aan wat van zijn oude glans met steeds specifiekere modellen: de Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 147, vervolgens de Alfa Romeo 159, Alfa Romeo MiTo en Alfa Romeo Brera geven het merk nieuw leven. De fabrikant zet deze koers voort door zelfs modellen te ontwikkelen op specifieke platformen! Vandaag de dag bereidt het merk zich voor op een nieuwe uitdaging: elektrificatie die de sportieve ziel van de auto's op geen enkele manier mag schaden.

 

Het huidige gamma van Alfa Romeo

De fabrikant keert terug naar zijn oude recept door een achterwielaangedreven sedan aan te bieden: de Alfa Romeo Giulia. Helaas is er geen Alfa Romeo Giulia Touring, een stationwagen, van afgeleid, maar er wordt wel een SUV aangeboden op dit basis chassis: de Alfa Romeo Stelvio. De Alfa Romeo Tonale vormt het instapmodel van het familieaanbod.

 

[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]
De legendarische modellen van Alfa Romeo

Voor de oorlog behaalden de Alfa Romeo 6C en Alfa Romeo 8C enkele van de mooiste overwinningen van het merk. Deze laatste werd zelfs in een straatversie uitgebracht, een model dat destijds alleen was weggelegd voor de rijksten! 70 jaar later biedt het merk opnieuw een sportief model met dezelfde naam aan, maar nu met een Maserati V8 onder de motorkap. Na de oorlog behoren de Alfa Romeo Giulietta en Giulia tot de mooiste creaties van het merk. Ook de superlatieven Alfa Romeo 33 Stradale, door velen beschouwd als een van de mooiste auto's aller tijden, mogen niet onvermeld blijven. Sterker nog, het merk heeft recentelijk een zeer gelimiteerde retro-serie geproduceerd, beschikbaar met een verbrandingsmotor of een elektrische aandrijving. Tot slot, hoe kunnen we de heerlijke tweezits sportwagens niet noemen die onze wegen een beetje eleganter hebben gemaakt: de Alfa Romeo Spider, Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo SZ en andere Alfa Romeo 4C.

[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]
[object Object]
Innovaties en technologie

Alfa Romeo heeft snel geprofiteerd van de lessen uit de racewereld om de beste technologieën in zijn productieauto's te integreren. De fabrikant was een van de eersten die motoren geheel uit legering, cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen en versnellingsbakken met vijf versnellingen adopteerde. In de jaren 80 populariseerde Alfa Romeo ook een vrij ongebruikelijke technologie: de dubbele ontsteking, "Twin Spark" in de verengelste jargon van het merk. Alfa Romeo was ook het eerste merk dat common rail-injectie introduceerde op een dieselmotor. Tegenwoordig volgt de fabrikant nauwlettend de trends door hybridisatie en rijhulpsystemen in zijn voertuigen te integreren.

 

Prestaties en betrokkenheid in competities

Voor de oorlog bleef Alfa Romeo lange tijd onverslaanbaar met enkele helden zoals Tazio Nuvolari, die meerdere malen won wat toen het wereldkampioenschap voor auto's en het Europees kampioenschap voor coureurs werd genoemd. Na de oorlog, naast de talloze overwinningen op het circuit en in rally's van de Giulia en Giulietta, wonnen de Alfa Romeo F1-wagens de eerste twee wereldkampioenschappen Formule 1 (1950 en 1951). Gewapend met de formidabele 33 won de Italiaanse fabrikant ook het wereldkampioenschap voor sportwagens in 1975 en 1977. Meer recentelijk heeft het merk geprobeerd weer door te breken in de Formule 1 door de hoofdsponsor en partner van Sauber te worden, echter zonder terug te keren naar het succes van weleer.

[object Object]
[object Object]
Milieubescherming en elektrische voertuigen

Ondanks hybride modellen in zijn gamma, loopt Alfa Romeo wat achter op het gebied van elektrificatie, met name in de aanbieding van volledig elektrische modellen. Het merk zit echter niet stil op het gebied van milieubescherming, door ervoor te zorgen dat 95% van de onderdelen van nieuwe auto's recyclebaar zijn.

 

Aanwezigheid in de wereld

Als onderdeel van de Stellantis-groep profiteert Alfa Romeo van de kracht van de groep om uit te breiden naar Noord-Amerika en Azië, met name China. Deze aanwezigheid op een groter aantal markten doet echter niets af aan de ambities van het merk, dat nog steeds vertrouwt op zijn "cuore sportivo" om te verleiden.

 

Conclusie

In ruim een eeuw heeft Alfa Romeo zowel grote hoogten als gevaarlijke diepten gekend. Een ongewone geschiedenis voor een van de meest charismatische merken in de auto-industrie. Het is waarschijnlijk deze passievolle kant, samen met de onvolkomenheden, die de fabrikant zo charmant en menselijk maken. Als zijn geschiedenis nog steeds de dromen van grote kinderen voedt, laten we hopen dat zijn toekomst net zo inspirerend is voor de volgende generaties.

 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Modèles Alfa Romeo

Découvrez tous les modèles Alfa Romeo ainsi que les dernières voitures d’occasion disponibles.

Alfa Romeo: modèles actuels

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Alfa Romeo d’occasions

Découvrez les dernières voitures Alfa Romeo d’occasion

Alfa Romeo

Tonale

30 989 €

Nouveau Nouveau

2024

4 567 km

Essence

130 ch

Semi-automatique

134 g/km

date

Peugeot Duran Ieper

Ieper

date

-

Alfa Romeo

Giulietta

11 499 €

Nouveau Nouveau

2019

83 711 km

Essence

120 ch

Manuelle

175 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Giulia

39 990 €

Nouveau Nouveau

2023

9 779 km

Essence

280 ch

Automatique

0 g/km

date

Bravoauto Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Alfa Romeo

Tonale

30 989 €

2023

6 km

Hybride

280 ch

Automatique

26 g/km

date

AUTOMOTIVE GROUP Roeselare

Roeselare

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Giulia

33 900 €

2023

47 610 km

Diesel

158 ch

Automatique

0 g/km

date

Garage Auto.it Mons

Mons

date

-

Alfa Romeo

Tonale

23 500 €

2022

55 317 km

Essence

131 ch

Automatique

134 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Stelvio

27 899 €

2019

23 859 km

Essence

200 ch

Automatique

213 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Giulia

26 999 €

Prix Prix

2018

57 070 km

Essence

280 ch

Automatique

152 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Stelvio

22 899 €

2019

67 634 km

Diesel

160 ch

Automatique

161 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Giulietta

11 799 €

2018

126 979 km

Essence

163 ch

Automatique

114 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Alfa Romeo

Giulietta

10 099 €

Prix Prix

2016

116 363 km

Essence

120 ch

Manuelle

144 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

9 599 €

Prix Prix

2016

8 060 km

Essence

77 ch

Manuelle

130 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Alfa Romeo actus

Explorez les dernières actus et essais Alfa Romeo

Alfa Romeo cabriolet op kronkelende weg, dynamische en sportieve rijervaring.

Deze 5 cabrio’s worden oldtimers in 2025

De winter is het perfecte seizoen om verliefd te worden op een cabrio! Waarom? Simpelweg omdat er weinig mensen van dromen om met open dak te rijden als het buiten 0 graden is! En dat komt goed uit: deze 5 cabriolets vieren in 2025 hun 30e verjaardag. Dat maakt ze officieel "oldtimers"!