Xiaomi SU7: hoe slimmer, hoe beter

Met een vanafprijs van 27.700 euro heeft Xiaomi’s eerste auto, die voorlopig enkel in China wordt gelanceerd, ook voor furore gezorgd in Europa. De SU7 berline is meer dan gewoon een auto. Hij zet in op een tranformatie in consumentengedrag, op hoe de auto-industrie zich steeds meer zal richten op de tijdsbeleving aan boord van de auto in plaats van de rijbeleving achter het stuur.

  • Becker  Rainer Becker Rainer
  • 11 april 2024
  • Sector

Het moment waar Lei Jun al lang op wachtte is eindelijk gebeurd. Xiaomi’s CEO onthulde trots de eerste eigen auto van de Chinese elektronicareus: de SU7 berline. Volgens Jun het toppunt van schoonheid, comfort en intelligentie binnen de autowereld. En hoewel we kunnen twisten over de looks en het comfort, is die derde claim misschien wel het overwegen waard.

Xiaomi’s gigantische portfolio omvat vrijwel alles in huis met een stekker

Xiaomi staat bekend als leverancier van elektronische gadgets en toestellen. Het verkocht eerst enkel via een online platform, maar het merk is nu overal te zien in Chinese winkelcentra. Het merk raakte bekend met zijn Android-smartphones, maar diversifieerde al snel met een breed aanbod van smarthometoestellen en zelfs handig keukengerei of stofzuigers. Ik kocht mijn eerste Xiaomi-powerbank in 2014, een knappe, slanke en lichte batterij voor slechts 8 euro. Xiaomi combineert Apple’s attitude voor innovatie en design, Dyson’s innovatieve aanpak, de culinaire expertise van Moulinex en de ervaring in smarthomes van Nest, en dat allemaal binnen een MediaMarkt-achtige winkelomgeving. En nu heeft het Chinese bedrijf zijn zinnen gezet op jouw garage.

Xiaomi’s intrede in de boksring van de auto-industrie is de uitvoering van een strategische zet door elektronicareuzen om de lucratieve automarkt te penetreren, met een totale omzet van 2.800 miljard dollar (2.600 miljard euro) in 2022. Twee jaar geleden waagde Huawei zich al in autogebied door samen te werken met Seres Group uit Chongqing om het merk Aito te lanceren in China. Aito won al snel terrein in de grote Chinese steden en is vaak te zien in de drukke straten van Shanghai en haar Huawei-winkels. Xiaomi koos voor een vergelijkbare strategie en heeft de handen ineengeslagen met Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), gevestigd in de Chinese hoofdstad, om zijn visie tot leven te brengen. Buiten China komen er meer van dit soort samenwerkingen aan. Sony is een samenwerking met Honda aangegaan om zijn elektrische wagen Afeela te produceren, compleet met een naadloze PS5-interface.


Xiaomi’s intrede in de automarkt is meer dan de zoveelste productlancering. Het gaat om het veranderen van het gedrag van autoconsumenten

Dit zijn allemaal meer dan zomaar nieuwe automodellen. Het gaat om een nieuwe aanpak van hoe we auto’s gebruiken en waarnemen. Wagens worden vandaag nog steeds het meest beoordeeld op hun design, hun bruikbaarheid, hun rijgedrag en hun prestaties. Het gaat om het rijden, over mobiliteit op zich, over de bestuurder, zijn comfort en zijn plezier. Dat zijn de criteria waar je over leest in automagazines.

Xiaomi’s, Huawei’s en Sony’s pogingen gaan allemaal over meer dan zomaar een auto lanceren. Ze vertegenwoordigen een nieuwe aanpak van het gebruik en de perceptie van een wagen. Traditioneel ligt de nadruk op het rijden en de chauffeur. Tesla heeft de focus al deels verlegd met Full Self Driving in zijn modellen. Voor Sony, Xiaomi en Huawei is de indruk van de chauffeur maar een deel van de totale beleving in de auto. Nu autonome functies het rijden steeds meer overnemen, zijn er meer lege momenten aan boord, en kan je je aandacht meer op andere zaken richten – een gat in de markt dat gevuld kan worden met innovatie. In China, waar innovatie direct wordt omarmd door consumenten en waar digitale connectiviteit van het hoogste belang is, hebben deze veranderingen een grote impact op consumenten. De prioriteiten van wat een auto moet kunnen leveren, aan de bestuurders of aan de passagiers, zijn aan het evolueren. De elektronicareuzen willen kapitaliseren op deze transformatie. Door hun expertise toe te voegen aan de beleving aan boord van een auto, willen merken als Xiaomi en Huawei de definitie van een auto herdefiniëren voor Chinese klanten.


Europa zal moeten leren omgaan met steeds meer Chinese wagens

In Europa heersen de traditionele opvattingen nog steeds ten opzichte van auto’s. De onvermijdelijke komst van Aito en Xiaomi roept dan ook vragen op. Als deze merken de stap zetten naar Europa, gaat hun doel verder dan zomaar veel auto’s verkopen. Ze willen hun ecosysteem op een wereldwijde schaal vestigen, en daarmee ook het autolandschap opnieuw vormgeven. Net als de Chinese shoppingapps zoals Temu of Shein of de videoplatforms als TikTok een revolutie hebben teweeg gebracht in hun respectieve industrieën, zou de autosector binnenkort hetzelfde kunnen meemaken. Europese klanten bleken al eerder hun dataprivacy, ecologische en geopolitieke bezwaren opzij te willen schuiven in ruil voor een lage prijs en een aangename koopervaring.

En ook al blijkt deze aanpak niet succesvol, biedt China meer diversiteit om Europese consumenten aan te spreken. Kijk bijvoorbeeld uit voor Li Auto. Naast een goede connectiviteit en elektronica aan boord, zijn dit goed gebouwde wagens met een grote elektrische actieradius die voor een premiumprijs worden verkocht in China. Er zijn Chinese klanten die de Porsche Taycan links lieten liggen voor een Li. Hoe dan ook zal de Europese automarkt waarschijnlijk steeds meer bepaald worden door de nieuwkomers uit China.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Becker  Rainer
Over de auteur: Becker Rainer Rainer is een ervaren specialist op het gebied van nieuwe vormen van mobiliteit en innovatieve bedrijfsmodellen binnen de automotive sector, alsook van digitale producten. Hij heeft zijn carrière binnen de automotive sector tot nu toe doorgebracht in de Verenigde Staten, Duitsland en China, waardoor hij een goed uitgebalanceerd perspectief heeft op verschillende business aspecten en culturen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km