Nissan stuurt zijn ongelofelijke competitiebeest op pensioen

We praten hier zelden over competitie en races, maar dit keer maken we een uitzondering op de regel. Een buitengewone racewagen wordt immers op rust gesteld. Hij zal dus nooit meer over de gesloten omloop racen.

  • Piette François
  • 29 december 2015

In 2014 kondigde Nissan zijn terugkeer naar de competitie op het hoogste niveau aan. De Japanse fabrikant beloofde om deel te nemen aan de 24h van Le Mans en zou met een uitzonderlijke wagen aantreden in de koninginneklasse. Tijdens de Superbowl 2015 werd de wagen gelanceerd en Nissan hield woord. Het werd een wagen die met heel wat tradities brak. De LMP1 prototypes in deze klasse met hybride aandrijving kiezen doorgaans voor een centraal geplaatste motor achteraan en achterwielaandrijving. Nissan koos ervoor om de centraal geplaatste motor de voorwielen te laten aandrijven. Met zijn hybride aandrijving zou hij meer dan 1.000 pk leveren.

1.250 pk
De racewagen pakte uit met uitzonderlijke eigenschappen: de V6 biturbo onder de motorkap genereert 550 pk en stuurt de volledige paardenstal naar de voorwielen. Het hybride systeem ontwikkelt op zijn beurt 700 pk en drijft daarmee de achterwielen aan. Doe even de optelsom en je komt aan 1.250 pk. Dat klonk alvast veelbelovend, maar verder had de wagen de grootste moeite om al zijn ambities waar te maken.

Ten strijde
De 24h van Le Mans gaan niet onder een gunstig gesternte door. Tijdens de kwalificaties rijden de drie Nissans die zijn ingezet op 20 seconden van de snelste wagens, de Audi en Porsche. Op het randje om gediskwalificeerd te worden, mogen de wagens alsnog aan de start verschijnen. Alle drie de wagens hebben te kampen met technische problemen. Uiteindelijk zou geen enkele wagen in de einduitslag geclassificeerd worden. Alleen nummer 22 zou de eindstreep halen, 153 ronden na de winnaar.

Het gordijn valt
Nissan beloofde naderhand om op de ingeslagen weg te blijven doorgaan, maar het resultaat woog blijkbaar toch te zwaar door. In een recent persbericht kondigt de fabrikant aan dat het avontuur in de LMP1-klasse er op zit. En daarmee valt ook het doek over de GT-R LM Nismo.

Zelfs al waren de resultaten helemaal niet in lijn met de verwachtingen, toch verdient Nissan hier alle lof voor zijn innovatieve aanpak. Hij mag dan wel niet de podiumplaats hebben behaald, maar toch verdient deze wagen door zijn technologische aanpak een plaats in de geschiedenisboeken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km