Porsche 911 GT3 RS 4.0: de superlatieven zijn op

  • Piette François
  • 28 april 2011

Uitgezonderd enkele vreemde Britse creaties, heeft een seriewagen zelden zo dicht bij het circuit gestaan als de Porsche 911 GT3 RS 4.0. De technische eigenschappen van deze beperkte serie zijn absoluut verbluffend.

Grootste motor ooit in 911

Het is zover: de 911 heeft de cilinderinhoud van zijn originele motor verdubbeld. De flat six (zescilinder boxermotor) van de 911 mat in 1963 2 liter en is tegenwoordig al 4 liter groot. Het meest opmerkelijke is het specifieke vermogen van deze atmosferische motor, want dat breekt alle records: 125 pk per liter. Mocht je niet goed kunnen rekenen: dat is 500 pk in totaal. Je moet de paarden wel vrij hoog in de toeren zoeken, bij 8.250 tr/min. De motor is rechtstreeks afgeleid van de 911 RSR racewagen. Het koppel bedraagt 460 Nm bij 5.750 tr/min. Deze krachtbron is duidelijk niet gebouwd om soepel te hernemen. 

Je vraagt je af in welke mate Porsche zijn zescilinder kan blijven doorontwikkelen, zijn potentieel lijkt onuitputtelijk. Deze pure sportieveling wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en achterwielaandrijving. Voer voor liefhebbers! Ter informatie: 0 tot 100 km/u duurt 3,9 seconden en 0 tot 200 km/u minder dan 12 seconden.

Op dieet

Voorvleugels en een motorkap in koolstofvezel, luchtgeleiders aan de zijkant van de voorbumper (door specialisten flics genoemd), een grote achterspoiler, bredere sporen, een verlaagde ophanging, lichte kuipzetels, achterruiten uit kunststof: Porsche liet niets aan het toeval over. Dat lijkt ook op de Nordschleife van de Nürburgring, waar een rondje in deze auto amper 7 minuten en 27 seconden duurt.

Om de 911 GT3 RS 4.0 zeker niet te verwarren een 'simpele' Carrera, kijk je best naar de aerodynamische addenda, de centrale uitlaat en de specifieke livery van het koetswerk. Of naar de racepiloot achter het stuurwiel, want deze auto is niet voor beginners.

Gezien de exclusiviteit en de beperkte oplage van zeshonderd exemplaren, hanteert Porsche natuurlijk geen weggeefprijzen. Reken op ongeveer 180.000 euro. Dat is nog niet eens zo duur in vergelijking met de concurrentie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km