Seat: de toekomst is groen… en rooskleurig

Seat doorzwom de laatste jaren woelige wateren, maar het tij lijkt eindelijk gekeerd. De Ateca, de eerste Spaanse SUV, is een schot in de roos, en binnenkort komen er nog meer nieuwe modellen aan. Wij gingen tijdens het afgelopen Autosalon bij Seats communicatiemanager Christian Stein op de koffie voor een blik op de Spaanse toekomst.
  • Bervoets Wim
  • 31 januari 2017

“We zijn bijzonder gelukkig met de Ateca”, steekt Stein meteen van wal. “Niet alleen met het uitstekende aanbod dat deze SUV vormt op de markt, maar ook met de boost die de Ateca onze verkoopcijfers geeft”. Begrijpelijk, want de Spaanse constructeur maakte sinds 2007 geen winst meer en slaagde er pas vorig jaar in om het tij te keren. En de Ateca is in dat opzicht nog maar de voorbode van een heus productoffensief.

Ibiza zoekt het hogerop

Naast de gefacelifte Leon en de Ateca staan er immers nog twee modellen op het programma: de langverwachte vernieuwde Ibiza en de Arona, de kleine SUV die van de Ibiza wordt afgeleid. Wat we van de nieuwe Ibiza mogen verwachten? “Hetzelfde goede nieuws als bij de Ateca”, lacht Stein. “Het zal het eerste model zijn van de Volkswagen-groep dat het nieuwe MQB A0-platform zal gebruiken.” Dat platform zal zijn weg vinden naar de andere kleine modellen binnen de VW-groep. “Bovendien zal de Ibiza heel wat technologie overnemen van hogere segmenten. En van de Arona mag je hetzelfde verwachten.”

Meer SUV’s

De richting die Seat uit wil is duidelijk: daar waar er meer groei te vinden is voor het merk. “Daarom overwegen we nog meer SUV’s, want in die segmenten is er nog ruimte om groter te worden”, aldus Stein. “Dat segment lieten we vroeger links liggen, maar nu dus niet meer. Later dit jaar mag je wellicht nog een aankondiging verwachten.

Einde van de diesel?

Wat met de dieselmotor? Seat ontsnapte grotendeels aan de aandacht bij de hele Dieselgate-affaire, iets wat Stein graag toegeeft. “Wij hebben vooral gezorgd voor een correcte afhandeling van het probleem voor onze klanten. Maar het heeft wel gezorgd voor een duw in de rug voor de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. De dieselmotor zal wellicht tegen 2025-2030 verdwijnen, en tegen dan zal de elektrische auto op volle kracht rijden”, voorspelt de communicatiemanager.

Elektrisch rijden?

Maar in tegenstelling tot moederbedrijf Volkswagen, dat de e-up! en de e-Golf in zijn rangen telt, lijkt Seat helemaal nog niet bezig te zijn met de elektrische auto. Klopt dat, meneer Stein? “Het klopt dat we vooral bezig zijn geweest met CNG, maar daar is in Europa nauwelijks een markt voor. Momenteel is voor ons de markt niet groot genoeg om te investeren in de elektrische auto. Maar dankzij de Volkswagen-groep kunnen we op dat vlak wel “fast followers” zijn. Onze eerste elektrische auto zal er zijn tegen 2019-2020, en er zullen nog veel hybrides en elektrische modellen volgen.”

“Dat betekent overigens niet dat we nu niet bezig zijn met het milieu”, voegt Stein toe. “Onze fabriek in Martorell produceert bijvoorbeeld 25% van de energie die het gebruikt zelf, via zonnepanelen. Ook recyclage en waterverbruik staan er hoog op de agenda.

Connectiviteit

De Spanjaarden hebben echter ook grootse plannen op vlak van connectiviteit. “Op dat vlak willen we voorop lopen”, benadrukt Stein. “Onze klanten zijn immers gemiddeld tien jaar jonger. We moeten dus niet alleen naar de auto op zich kijken, want die maakt nu deel uit van een groter systeem.” Hoe Stein dat laatste bedoelt? “Klanten willen niet alleen continu verbonden zijn met de wereld, zowel buiten de auto als in de auto. Ze kijken ook anders naar de auto. Daarom experimenteren we ook met autodelen.”

Glazen bol

Tot slot: als Stein in zijn glazen bol kijkt, hoe ziet volgens hem een showroom van Seat er over enkele jaren dan uit? “De manier waarop mensen een auto gebruiken, zal meer gefragmenteerd zijn. Sommigen zullen er een kopen, anderen een auto delen, anderen dan weer leasen. Niet iedereen zal er overigens een online kopen, dus onze dealers zullen nog steeds van belang zijn voor Seat. En wat voor modellen? Er zullen sowieso meer SUV’s in de showroom staan, en meer elektrische modellen en hybrides. En maak je niet ongerust: bij Seat zal het design altijd centraal blijven staan”, zo besluit Stein.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km