Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd deze Tatra T87 door de geallieerden een ‘geheim wapen’ genoemd. Heel wat Duitse officieren overleden namelijk achter het stuur van deze auto. De legende zegt dat deze Tatra meer officieren gedood heeft dan de troepen zelf.

De Tatra 77a uit Tsjecho-Slowakije werd ontwikkeld door Hans Ledwinka en Paul Jarray in 1934 en kreeg een onconventioneel design. Terwijl luxewagens in die tijd vooral aangedreven werden door zware zescilinders-in-lijn voorin, had deze Tatra een luchtgekoelde V8 achterin. Deze 77a was één van de meest geavanceerde auto’s in zijn tijd met een volledig onafhankelijke ophanging, een motor met hemisferische verbrandingskamers en droog carter en veel lichte materialen (magnesium en aluminium) voor elementen zoals de motor, de transmissie, de ophanging en het koetswerk.

Het gestroomlijnde profiel en de vinnige 3.4 V8 met 75 pk maakten een topsnelheid van 150 km/u. De T87 die het model opvolgde in 1936 had 10 pk meer vermogen en overschreed de grens van 160 km/u. Voor die tijd waren dat buitengewone prestaties, heel geschikt voor de nieuw gebouwde Autobahnen van Adolf Hitler. Na de invasie van Tsjecho-Slowakije door de troepen van het Derde Rijk werd deze auto snel populair bij de medewerkers van de Duitse dictator. Erwin Rommel was bijvoorbeeld een fervent gebruiker.

Moeilijk te besturen

Met zijn bijzondere architectuur (motor achterin) was de Tatra 87 niet de gemakkelijkste auto om te besturen. Verre van zelfs. In bochten mag je vooral niet van het gaspedaal gaan. Heel wat naziofficieren knalden ermee tegen een boom … Sommigen lieten daarbij het leven, waardoor de geallieerden de auto ‘geheim wapen’ doopten. Volgens de legende zou Hitler het gebruik van deze auto’s uiteindelijk verboden hebben aan zijn officieren.

Veel gelijkenissen met de Kever

De Volkswagen Kever, gebouwd in opdracht van Hitler om het volk mobiel te maken, werd ontworpen door Ferdinand Porsche, die zich liet inspireren door deze Tatra, zowel qua ophanging als luchtgekoelde motor. Na een klacht na de Tweede Wereldoorlog moest Volkswagen 3 miljoen mark betalen aan Tatra. De ultieme revanche van de geallieerden.

Van de Tatra T87 werden maar 3.000 exemplaren gebouwd. Er is veel vraag naar bij liefhebbers. Voor een mooi exemplaar betaal je meer dan 100.000 euro. De auto bij dit artikel werd recent verkocht door RM  Sotheby’s voor 113.000 euro.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Filter
Wis alles

Merk en model

Wis

Staat

Prijs

Aantal kilometer

Leeftijd

Koetswerktype

Verkoper

Brandstof

Versnellingsbak