Top 5: auto’s op drie wielen

Droom je van een motor maar heb je schrik van de stabiliteit op twee wielen? Schakel dan geleidelijk over via een driewieler. Dit zijn vijf bijzondere auto’s met drie wielen.

  • Piette François
  • 31 mei 2017

Voor de oorlog waren “cyclecars” met drie wielen een vertrouwd zicht. Ze waren niet alleen betaalbaar, maar sommige landen belastten auto’s op basis van het aantal wielen. In de jaren 20 was de markt dus uitgebreid, met Darmont, BSA, Morgan en andere merken. Naast hun prijs en hun lage gewicht waren ook hun prestaties een groot pluspunt. Omdat je niet op zoek hoeft te gaan naar de oldtimers van toen, zijn dit vijf modernere interpretaties.

1. Morgan Threewheeler

De erfgenaam van de cyclecars is deze Morgan Threewheeler. Het enkele wiel zit achteraan en helemaal vooraan (zelfs voor de motorkap) zit er een Harley-Davidson-tweecilinder van 115 pk. Hij is uiteraard weinig praktisch maar maakt dat wel goed met sensaties: een gewicht van nauwelijks 500 kilogram en een totaal gebrek aan rijhulp.

2. Carver One

Hier zit het enkele wiel vooraan. Niet alleen de opmerkelijke architectuur is uniek, ook het feit dat hij helt in de bochten. De Carver One kan inderdaad dansen als een motor. Filefilteren gaat dan weer niet. En de kleine viercilinder van 68 pk is niet bijzonder explosief…

3. Can-Am Spyder

Deze Canadese Can-Am heeft zijn enkele wiel achteraan. De rijhouding en het stuur doen denken aan een motor, maar bochten neemt hij dan weer zo stabiel als een auto. De 115 pk sterke driecilinder is relatief levendig. Praktisch is hij nauwelijks, maar charme heeft hij wel.

4. Reliant Robin

Deze typisch Britse auto werd ontworpen om onder het fiscale gunstregime te vallen voor auto’s van minder dan 550 kilogram. De Reliant Robin was het onderwerp van spot in heel wat televisiereeksen, onder andere in Top Gear. Dit is wellicht de populairste en meest verkochte driewieler (met enkel wiel vooraan), ondanks zijn makke prestaties en gebrek aan stabiliteit.

5. Messerschmitt KR175-200

Deze Duitse constructeur van jachtvliegtuigen specialiseerde zich na de oorlog in kleine, zuinige autootjes die meestal een enkel wiel achteraan hadden. De invloed van de luchtvaart is zichtbaar in de vorm en de uitwerking van het interieur, met twee plaatsen achter elkaar. Vandaag zijn ze heel wat geld waard.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km